Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett litet mysterium


torpet12

Rekommendera Poster

Satt och tittade på strömmad video då allt blir tyst och svart. Vid ett strömavbrott brukar ju en laptop direkt byta till batteridrift men så skedde inte. Inte heller gick datorn att återstarta - heldöd alltså.

 

Jag började frukta mitt andra totala datorhaveri inom samma månad och funderade frustrerad på att gå över till Apple. Men hustrun, som vet ännu mindre om datorer än jag, ville inte ge upp utan satte sig ned vid datorn och började kolla runt. Hon upptäckte snart att nätsladden var dåligt ansluten till adaptern och åtgärdade detta varefter datorn kunde startas och användas som vanligt igen!

 

Men varför gick inte datorn spontant över till batteridrift  då den tappade nätströmmen? Varför gick den inte att starta? Och varför blev allt normalt sedan nätströmmen återställts?

 

Frid och fröjd igen alltså men frågorna gnager - någon som kan förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt - men varför gick datorn i så fall inte att starta sedan jag kopplat bort adaptern helt? Den verkade ha fastnat i ett "helt  strömöst" läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn var väl strömlös hela tiden och gick på batteridrift eftersom kontakten åkt ur adaptern. När batteriet dog blev allt svart...

Ja, du borde fått varning om det men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller att varningen kom i skede som inte uppmärksammades, den strömmade videon visades i helskärmsläge och allt annat la sig i bakgrunden.

Borde gå att återskapa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar datorn nu på enbart batteri. Har man ett defekt batteri och elsladden åker ur borde det hända som du beskriver.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 - låter som en rimlig förklaring. När hustrun satte upp datorn tryckte hon förmodligen inte in nätkabeln i adaptern tillräckligt. Och ja - batteriet är OK. Ett ja till - jag körde bildströmmen i helskärmsläge.

 

Alltid lär man sig något. Tack för alla förslag! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så har jag hjälpt mina kompis där dom skärm delar på Skype och jag ser att batteri håller på att dö så bruka jag säga till dom att sätta in strömkabeln i dator. I bland kan man göra små saker och folk blir jätte glada över det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...