Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trovi Search


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en anhörig som visade ha fått in något elände i webbläsaren som heter Trovi Search (och en del annat som malwarebytes fann och Norton hittade även en del).

 

Men, nu till denna Trovi Search. Råkade upptäcka det då jag öppnade chrome, men det blev till Bing, fast ändå inte. Kände inte igen hur Bing såg ut och anade ugglor i mossen. Jag gick in i inställningar i Chrome och fann sökmotorn Trovi Search och den var inställd som standardsökmotor. Även om jag ändrade till Chrome som standardsökmotor, dirigerades jag om till Trovi Search vid öppnandet av webbläsaren. Likadant med Explorer för övrigt. 

Har försökt att söka mig fram på nätet vad detta är och det tycks vara ett virus av något slag, men är osäker på detta.

Finns det någon som vet vad Trovi Search är för något och hur skadlig den är och framförallt, hur blir man av med eländet? Jag lyckades inte, men är å andra sidan inte besittning av så stora datorkunskaper.

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan komplettera med att Trovi Search är ett annonsprogram och oftast kommer in i datorn när man installerar ett gratisprogram. Detta för att en del av annonsintäkterna går till företaget bakom gratisprogrammet (en del går förstås till den som har tagit fram Trovi Search).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...