Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varm och seg dator


DAL30

Rekommendera Poster

Kanske en konstig fråga men inte desto mindre verklighet!  :unsure:

Jag har förutom min stationära dator också en LapTop.

Det är en DELL Latitude D600.

Den har i huvudsak "en normal uppbyggnad", men jag har ett problem.

När jag startat datorn, så blir den efter några (kanske fem) minuter mycket långsam - ja, rent ut mycket seg att använda. 

Jag har försökt att sätta ett underlag på kanten av datorn för att på detta sätt få "lite luft" under den.

Jag har också försökt att "blåsa in luft" genom någon öppning på datorn för att på detta sätt försöka "kyla ner" det som blivit varmt.

Jag har också sökt att "rensa bort" program i datorn, som kan tänkas göra den långsam/seg.     

Men jag tycker att det ändock behövs ytterligare "någon åtgärd" för att förbättra snabbheten.

Jag kan lämna ytterligare uppgifter om datorn, om så önskas.

FRÅGOR:

-  Vad kan jag göra?

-  Skall jag söka rensa datorn ytterligare?

 

Tacksam för all hjälp!
DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom det som Mikael63 tar upp kan en hel del damm ha samlat sig inuti datorn och därmed hindra luftflödet. Då behöver man öppna upp datorn för att få bort dammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_laptop/esuprt_latitude_laptop/latitude-d600_service%20manual_en-us.pdf

 

Fläkten och kylaren som den blåser ut luft igenom sitter ju i övre vänstra hörnet (uppifrån sett)

 

Gör man det enkelt för sig skaffar man tryckluft på burk och blåser i luftintaget på undersidan och utblåset på baksidan.Lås gärna fläkten så den inte övervarvas.

 

Är man mer ambitiös tar man bort tangentbordet så man kan plocka bort damm och har kontroll på var dammet hamnar när man blåser.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej DAL30

 

Udover at rense maskinen for damm, kan du også prøve at opdatere din BIOS & Chipset driver, da det i mange tilfælde kan hjælpe en del på perfomance. 

 

Du finder de seneste drivers her: http://dell.to/1t4NGz3. Indtast blot servicetag, og siden finder automatisk de drivere der er relevante til din maskine. 

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...