Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med en ekvation! Matte A


flash-fredrik

Rekommendera Poster

flash-fredrik

Hej,

Jag får inte till det i skallen med en ekvation, need your help!

 

Uppgiften:

När Daniel var 8år var hans pappa 31år. Nu är Daniels pappa dubbelt så gammal som Daniel.Hur gammal är grabben? Skriv ekvation.

 

Hur fasiken får man det till det ekvationsmässigt?

 

/Mvh Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Det som är givet är att åldersskillnaden är 23 år mellan pappan och sonen, och ger vi värdet x = sonens efterfrågade ålder så är faders ålder 2x. Då ställer du upp ekvationen 2x - x = 23. Sedan är det så klart en smal sak att räkna ut x ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flash-fredrik

Det som är givet är att åldersskillnaden är 23 år mellan pappan och sonen, och ger vi värdet x = sonens efterfrågade ålder så är faders ålder 2x. Då ställer du upp ekvationen 2x - x = 23. Sedan är det så klart en smal sak att räkna ut x ;)

Tack så mycket för hjälpen Ove:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är givet är att åldersskillnaden är 23 år mellan pappan och sonen, och ger vi värdet x = sonens efterfrågade ålder så är faders ålder 2x. Då ställer du upp ekvationen 2x - x = 23. Sedan är det så klart en smal sak att räkna ut x ;)

Ovanstående exempel är inte en ekvation.

För att det skall vara en ekvation måste det finnas två variabler.

Ovanstående exempel anger inte hur värdet x beräknas. Exemplet anger enbart ett färdigt resultat.

 

2x - x = 23 är identiskt med

x = 23.

 

Således är det ingen ekvation.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående exempel är inte en ekvation.

För att det skall vara en ekvation måste det finnas två variabler.

Ovanstående exempel anger inte hur värdet x beräknas. Exemplet anger enbart ett färdigt resultat.

 

2x - x = 23 är identiskt med

x = 23.

 

Således är det ingen ekvation.

 

Åge

Förstår inte riktigt vad du menar med att det inte skulle vara en ekvation:

 

Då man talar om att lösa ekvationen 35cc27a43238f99c0aac5a1ab4b919ea.png, menar man att man finner alla tänkbara tal 9dd4e461268c8034f5c8564e155c67a6.png som gör det möjligt att skriva talet fyra på formen b3de2049c76972e1b1e957772f908c1d.png.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvation

 

Om du menar att det måste finnas två obekanta (x och y) räcker det inte med en ekvation för att lösa ut både x och y utan det behövs två ekvationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar med att det inte skulle vara en ekvation:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvation

 

Om du menar att det måste finnas två obekanta (x och y) räcker det inte med en ekvation för att lösa ut både x och y utan det behövs två ekvationer.

Det är ingen ekvation. Det är redan ett färdigt resultat.

 

2x+1=4 är en ekvation eftersom du har två variabler.

Den ena är 2x och den andra är siffran 1.

 

I Oves exempel anger han 2x-x viket är lika med x.

Det finns ingen andra variabel att ta hänsyn till.

 

Att skriva att x = 23 är ingen ekvation!

 

Exemplet du ger kräver en uträkning av x för att få resultatet. Det krävs inte av Oves exempel eftersom den andra variabeln saknas.

Hade Ove lagt till en andra variabel, t.ex. 2x-2 = 23 är det en ekvation.

För att lösa det räkneexemplet krävs att man räknar ut vad x skall vara.

 

Oves exempel ger bara x = 23 och inget annat. Det krävs ingen uträkning.

Det behövs inte två obekanta värden, det krävs två variabler.

Hoppas du förstår mig nu.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I TS fall skall ekvationen skrivas så här:

 

31+8+X = 2(8+X)

 

Ovanstående ekvation beräknar pojkens ålder när pappan är dubbelt så gammal som pojken.

 

31 = pappans kända ålder

8 = pojkens kända ålder

2 = antalet år som avses för beräkning av nya åldern. I detta exemplet är det när pappans ålder är dubbelt så hög, d.v.s. 2 gånger.

 

Värdet X anger den ålder pojken har när pappan är dubbelt så gammal som pojken med de givna värden i TS inlägg.

 

Uträkning:

 

31+8+X = 2(8+X)

39+X = 16+2X

39-16=2X-X

23=X

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Daniel var 8år var hans pappa 31år. Nu är Daniels pappa dubbelt så gammal som Daniel.Hur gammal är grabben?

Personligen tänker jag i ekvationssystem när jag läser den typen av problem. Varje mening motsvarar en ekvation.

 

Första meningen: 8 + y = 31

där y är åldersskillnaden

Andra meningen: x + y (pappan är Daniels ålder + åldersskillnaden) = 2x (och den är dubbla Daniels ålder)

där x är den Daniels ålder.

 

Lösningen blir:

y = 31 - 8 = 23

x + 23 = 2x

23 = x

 

Det går alltså att lösa problemet på olika sätt och med olika ekvationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

x är pojkens ålder när villkoret uppfylls

 

Då gäller ekvationen: 2x= 31+(x-8)

 

                                   2x-x=31-8

 

                                   x=23

 

Lätt att förstå.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tänker jag i ekvationssystem när jag läser den typen av problem. Varje mening motsvarar en ekvation.

 

Första meningen: 8 + y = 31

där y är åldersskillnaden

Andra meningen: x + y (pappan är Daniels ålder + åldersskillnaden) = 2x (och den är dubbla Daniels ålder)

där x är den Daniels ålder.

 

Lösningen blir:

y = 31 - 8 = 23

x + 23 = 2x

23 = x

 

Det går alltså att lösa problemet på olika sätt och med olika ekvationer.

Det är en sak att tänka i ekvationssystem och skapa ekvationer där uträkningen sker.

Din lösning kommer inte att godkännas i en mattematiklektion. Skälet till det är att du inte använder dig av en ekvation utan ett flertal.

Dessutom är den första inte giltig som mattematisk uträkning, enligt den undervisning jag fick i mattematik i skolan.

 

Du får inte ange y= ett värde = ett värde. Du måste nöja dig med ett värde före = och ett värde efter = . Inte när det gäller en presentation av en ekvation som skall ge en lösning.

 

Din förklaring håller inte heller. Den är otydlig.

"Andra meningen: x + y (pappan är Daniels ålder + åldersskillnaden) = 2x (och den är dubbla Daniels ålder) där x är den Daniels ålder)."

Förklaringen får jag inte alls ihop!

Andra meningen tolkar jag som att det är:

 

x + 23 =2x

 

Var finns " y " i denna mening?

 

En uppdelning av en uträkning gör många för att visa hur man kan komma fram till resultatet. Skall man ställa upp en ekvation för uträkningen får man inte använda flera, som i ditt exempel.

 

Slutresultatet, 23 = x , är fortfarande inte en ekvation. Det är facit.

 

Notera att TS anger att det skall vara en ekvation och inte flera.

Att då presentera hur någon tänker för att räkna ut det gillas inte. En ekvation skall presenteras och inget mer.

 

Mitt exempel är ett exempel på en ekvation.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

2x+1=4 är en ekvation eftersom du har två variabler.

Den ena är 2x och den andra är siffran 1.

Detta resonemang bygger på sin egen orimlighet. När blev siffran 1 en variabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta resonemang bygger på sin egen orimlighet. När blev siffran 1 en variabel?

Ber om ursäkt!

Rätt skall vara rätt, siffran 1 är en konstant.

Beklagar detta.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en sak att tänka i ekvationssystem och skapa ekvationer där uträkningen sker.

Din lösning kommer inte att godkännas i en mattematiklektion. Skälet till det är att du inte använder dig av en ekvation utan ett flertal.

Dessutom är den första inte giltig som mattematisk uträkning, enligt den undervisning jag fick i mattematik i skolan.

Förlåt, jag är väl förstörd efter högskolestudier i matematik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ..............

 

Notera att TS anger att det skall vara en ekvation och inte flera.

Att då presentera hur någon tänker för att räkna ut det gillas inte. En ekvation skall presenteras och inget mer.

 

Mitt exempel är ett exempel på en ekvation.

 

Åge

  Det är förvisso en ekvation ,men är den inte väldigt svårförklarad.Jag förstår faktiskt inte hur man resonerar när man ställer upp den .

 

Själv har jag inget problem att förstå min egen.Jag tycker den är ren och enkel.Nu var det några år sen, men jag vill minnas att man åtminstone till en början skulle kunna förklara hur den motiveras.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Det är förvisso en ekvation ,men är den inte väldigt svårförklarad.Jag förstår faktiskt inte hur man resonerar när man ställer upp den .

 

Själv har jag inget problem att förstå min egen.Jag tycker den är ren och enkel.Nu var det några år sen, men jag vill minnas att man åtminstone till en början skulle kunna förklara hur den motiveras.

 

LARSAS

Håller med om att ditt förslag är bättre än mitt.

Därför jag klickat på "Gilla".

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag är väl förstörd efter högskolestudier i matematik.

Skall jag tolka denna kommentar som en syrlig sådan?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall jag tolka denna kommentar som en syrlig sådan?

 

Åge

Nej, bara att jag inte känner till vad grundskole- och/eller gymnasiematematik har för regler och tolkningar av ord utan bara vad jag fick lära mig på högskolan, vilket tydligen inte är likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...