Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fungerar inte att importera kontakter till Outlook 2013?!


MrT68

Rekommendera Poster

Sitter och sliter mitt hår när det inte fungerar som det ska....

Har följt rådet att skapa en .csv-fil från tidigare mailprogram i en annan dator...Windows Live Mail...

Men när jag importerar filen till Outlook 2013 hamnar informationen inte på rätt ställe...i tex kontaktnamnet hamnar även mailadress...och telefonnr 

försvinner helt och hållet....

 

Börjar ana att det kanske hänger ihop med exceldok och hur det sparas men jag vet inte hur jag ska få till det...suck..

 

Är det någon som har en aning om var problemet kan ligga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följ denna länk så ska det nog ordna sig, denna instruktion innehåller ett mappningsförfarande vilket borde göra att informationen kommer på rätt ställe:

http://office.microsoft.com/sv-se/outlook-help/importera-kontakter-fran-ett-excel-kalkylblad-HA102919779.aspx

 

Man kan ju tycka att Microsoft kunde fixa till det lite smidigare när det gäller överföring mellan deras egna program, riktigt uselt jobbat av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes..tänkte jag nu är vi nåt på spåren.....men det sprack...

Det stämmer iaf inte med värdena se bild

 

Det första värdet i vänstra rutan är ff "Förnamn,Efternamn,Namn,Epostadress osv....dvs det som står i översta raden på exceldok:et....som själva "rubriken" i dokumentet...

 

Skickar med en dump på hur exceldokumentet ser ut också....

 

Hrmm...det är kanske dags att lära sig mer om hur excel fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta och skapa en eller två kontakter i Outlook och spara dem som CSV. Ta sen upp dem i ett Excel-fönster och ha det som mall för hur dina kolumner i den exporterade CSV-filen ska vara ordnade, så kan du ordna dem i Excel innan du importerar dem i Outlook.

 

Jag rekommenderar att du tar bort din Excel-bild samt bilden i ditt första inlägg eftersom de innehåller en massa personlig information som kan missbrukas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh...Tack för tipsen...då provar vi igen...och tack för påminnelsen om bilderna....men det är ju så svårt att förklara problem utan att ha en bild att referera till..... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju redigera bilderna i t ex Paint och måla över det mesta av namn, e-postadresser och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag hänger på här. Vet inte hur det gick till slut men jag antar att det löste sig.

 

Jag har samma problem, den exporterade filen från Windows Live Mail ser ut så här:

 

Namn E-postadress Adress (hem) Ort (hem) Postnummer (hem) Region (hem) Land (hem) Telefon (hem) Adress (företag) Postadress (företag) Postnummer (företag) Region (företag) Land (företag) Telefon (företag) Företag Befattning 'Nisse Hult' nisseh@telia.com                            

 

Och när jag har gjort ett par provkontakter i Outlook 2013 och exporterar de så blir det så här:

 

Namn;E-postadress;Adress (hem);Ort (hem);Postnummer (hem);R,"FIELD 2" Hult, %Nisse % Ek, %Bo %

 

 

Alltså bara en kolumn och ingen mejladress eller något, bara namnen. Några tips på hur jag ska gå till väga för att lösa detta?

 

 

 

 

Edit.

Det gick inte så bra att klistra in Excel rätt in i inlägget så här kommer en bild istället:

 

   

post-54543-0-79990400-1422978687_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde min egen import så fick jag möjlighet att mappa kolumnerna vid något tillfälle under importen (mappa: fixa så att data i kolumnerna kom i rätt kolumn efter import).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Tune, det kommer upp nåt fönster där man kan välja att dra över nåt från den ena till den andra sidan för att "mappa" rätt men jag gav upp efter att ha provat några olika alternativ utan att lyckas. Får väl testa igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja Tune, det kommer upp nåt fönster där man kan välja att dra över nåt från den ena till den andra sidan för att "mappa" rätt men jag gav upp efter att ha provat några olika alternativ utan att lyckas. Får väl testa igen...

Det var inte det enklaste men hur ska du annars kunna få det rätt?

 

Märkligt att Microsoft inte fixar till export/import på ett enklare sätt. Det är lockande att byta till t.ex Mozilla Thunderbird eller annan emailklient när det är så struligt. Jag vet att det finns andra emailklienter som är mycket enklare att byta till än Outlook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Har nu provat ett antal olika varianter på "mappningen" men blir inte direkt klokare. Ibland syns det ingenting i "Kontakter" i Outlook och ibland kommer alla adresser upp där fast då i en klump med namn och mejladress i ett + att det tillkommit lite extra tecken, punkter osv. så de går ju inte att använda ändå.

 

Vad är det för skillnad på "Kontakter" och "Adressbok"? I vissa lägen syns namn/adress på bägge dessa ställen men i andra lägen bara i "Kontakter". Tex om jag ska skicka ett nytt mejl så kommer det ju upp ett tomt mejl med rader överst där man ska skriva in adress och kan skicka kopia mm. Klickar jag på knappen "Till" så ska ju alla adresser komma upp men antingen är det tomt där eller så finns bara de oanvändbara namn/adress-blandningarna där.   :(

 

Vet inte om det går att förstå min förklaring men snart ger jag upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det förr och säger det igen:

Undvik CSV då det (alltid?) blir en språkförbistring/översättningsmiss angående kommaseparerad text och semikolonseparerad text.

Detta är en Microsoft "feature" tror jag...

 

Använd Tabbseparerad textfil i stället då Tabb är lika oavsett språk.

 

Kanske inte löser just aktuellt problem men ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger på här. Vet inte hur det gick till slut men jag antar att det löste sig.

 

Jag har samma problem, den exporterade filen från Windows Live Mail ser ut så här:

Om det förekommer riktiga e-postadresser i din bild eller i dina exempel råder jag dig att ta bort dem eftersom de kan komma att missbrukas, t ex för spamskickande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...