Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Delad tråd: Hur startar jag nytt ämne


Petterson

Rekommendera Poster

I en timme eller mera har jag letat efter en plats att starta ett nytt ämne ifrån. Förgäves. Det måste ha skett en allvarlig försämring sen jag för ganska länge sen var inne på Eforum. Nu skriver Cecilia att man startar från det Underforum som passar bäst. Är det detsamma som "Kategorier"? I varje fall - vare sig där eller på annat håll i Eforum har jag hittat någon knapp för att starta ett nytt ämne. Vad menas - hur ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Petterson!

 

Så här gör jag eftersom det är enklast: Jag startar från sidan : //eforum.idg.se/ Högst upp till vänster står rubriken Kategorier

Du kommer till den sidan från denna tråd genom att skrolla upp till överst på sidan och där klicka på Eforum (Mitt innehåll Mina bevakningar etc) längst till vänster. Sedan är det bara skrolla ner och kolla var ditt ämne passar. (Jag tycker det är överskådligt.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en timme eller mera har jag letat efter en plats att starta ett nytt ämne ifrån. Förgäves. Det måste ha skett en allvarlig försämring sen jag för ganska länge sen var inne på Eforum. Nu skriver Cecilia att man startar från det Underforum som passar bäst. Är det detsamma som "Kategorier"? I varje fall - vare sig där eller på annat håll i Eforum har jag hittat någon knapp för att starta ett nytt ämne. Vad menas - hur ska jag göra?

Tror du är ute på rätt väg, men du måste ett steg till.

Först letar du upp en kategori som du tror passar, t.ex. Datorhårdvara eller Program, klicka på den kategori du väljer, t.ex. Program, då kommer du ner till program, och kan välja en underkategori, t.ex. program - övriga, du klickar på den, och då kommer du till Program - övriga.

Och där hittar du den svarta knappen Skapa nytt ämne alldeles i början på höger sida

.

eforum måste veta lite mer exakt om vad du vill ställa din fråga, för att det inte ska bli så rörigt bland allt som dagligen kommer in, och moderatorerna behöver inte då heller flytta så många trådar/inlägg till rätt ställe, om det blir så rätt som möjligt från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår mycket väl avsikten, om det nu egentligen finns någon sådan, med att ha nuvarande upplägg att först hamna i rätt kategori.

Men jag håller med MariaE och Petterson att det hela är bakvänt.

 

Om jag hamnar på eforum och vill ställa en fråga så är det ju mer logiskt att leta/hitta en knapp eller motsvarande med typ "Ställ ny fråga".

När jag klickat där borde jag få fram en "wizard" som lotsar mig till rätt kategori...

 

Så svårt kan det inte vara att få till en sådan lösning men nu är ju plattformen för eforum som den är och IDG har ju sedan länge tydligt visat sitt ointresse för medlemmarnas önskemål...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du är ute på rätt väg, men du måste ett steg till.

Först letar du upp en kategori som du tror passar, t.ex. Datorhårdvara eller Program, klicka på den kategori du väljer, t.ex. Program, då kommer du ner till program, och kan välja en underkategori, t.ex. program - övriga, du klickar på den, och då kommer du till Program - övriga.

Och där hittar du den svarta knappen Skapa nytt ämne alldeles i början på höger sida

.

eforum måste veta lite mer exakt om vad du vill ställa din fråga, för att det inte ska bli så rörigt bland allt som dagligen kommer in, och moderatorerna behöver inte då heller flytta så många trådar/inlägg till rätt ställe, om det blir så rätt som möjligt från början.

 

Båda sätten borde finnas:

1. Att leta och hitta rätt kategori först och sedan börja skriva fråga

2. Att klicka direkt på "börja nytt ämne" och därefter välja rätt/önskad kategori från en dropdown meny.

Det var så eforum funkade innan det fick sitt nya (sämre) utseende.

Jag startade en tråd angående samma sak

//eforum.idg.se/topic/338061-d%C3%A5lig-eforum/?hl=%2Bjag+%2Bhittar+%2Binte&do=findComment&comment=1589252

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ha 2 metoder för samma sak när det befintliga är så enkelt att förstå? Man bör ju studera några trådar i kategorin först innan man skapar en ny tråd (om man är osäker var inlägget ska placeras). Då måste man ju leta upp kategorin först ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ha 2 metoder för samma sak när det befintliga är så enkelt att förstå? Man bör ju studera några trådar i kategorin först innan man skapar en ny tråd (om man är osäker var inlägget ska placeras). Då måste man ju leta upp kategorin först ändå.

 

Därför att olika människor har olika sätt att uppfatta saker och ting. Det har helt enkelt med vår kognitiva förmåga att göra. Du föredrar det ena sättet och jag det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I många underforum (det som är inuti en kategori) finns det fastnålade trådar som det är meningen att man ska läsa innan man ställer sin fråga. Det är också meningen att man ska se om det finns någon annan som ställt samma fråga nyligen, för om det kommer tre st och ställer samma fråga samma dag i varsin tråd kommer folk vara rätt trötta på att svara samma sak en tredje gång och den tredje får inget svar.

 

Det är alltså också för att frågeställare ska få så bra och snabb hjälp som möjligt som det är meningen att man ska ner till underforumet först.

 

På den tiden det var så att man först valde att man ville ställa en fråga och sen valde underforum från en rullgardinsmeny, var det väldigt många som inte orkade läsa igenom hela rullgardinsmenyn utan tog något som var i början. Det ledde till att deras frågor hamnade fel och de som kunde svara på dem inte såg frågorna lika fort utan först när en moderator hade sett att tråden låg fel och det kunde ju ta en dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedroid forum har man kompletterat detta genom att man, direkt medan man skriver rubriken, får upp förslag på trådar med liknande innehåll.

Men även där ska man vara i rätt kategori innan man man kan starta ny tråd.

 

Den förskräckliga rullgardinsmenyn finns kvar, det är bara att testa "Avancerad sökning" (här på eforum) så ser man eländet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla mbgtmari

och övriga datorvänner för tipsen om att starta ett nytt ämne. Det var ju inte så svårt - bara man kan det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...