Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur blockar jag bort en spam boot?


Nalle71

Rekommendera Poster

Helt plötsligt idag när jag öppnade min mail hade jag över 50 spam mail på min ordinarie mail har scannat + div annat men inget hjälper!

Hur fan kommer jag åt skiten så jag slipper denna spam boot???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att du har fått mejl med spam så har det inget att göra med att din dator skulle vara infekterad utan att någon på något sätt har kommit över din mejladress. Det kan ske t ex för att du har skrivit den på en webbsida eller för att någon du känner har fått sitt e-postkonto hackat.

 

Eftersom jag är moderator här kan jag se den e-postadress som du registrerat dig med här och när jag googlar på den så blir det två träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får inte färre spammail för att du får ett nytt lösenord från Telia.

 

Det du kan göra är att markera avsändaradressen som spammare genom att högerklicka på ett email och välja Skräppost/Spärra avsändare om du använder Office Outlook, finns andra liknade åtgärder för andra mailklienter. Om du spärrar avsändare så hamnar email från spärrade avsändare direkt i skräppostmappen.

 

Vad är det för avsändare, alla från en adress eller olika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ingen Hotmail / gmail utan min vanliga via Telia!

Misstänker måst ringa in och få ett nytt lösenord då!

Råkade ut för samma sak just vad gäller Telia. Jag löste det genom att byta till en annan e-postleverantör och stängde av kontot (genom att ändra e-postadressen inne på Telias mina sidor). Provade att byta tillbaka efter en tid, men det strömmade in lika mycket igen, så jag stängde av kontot igen. Själva kundnumret hos Telia är dock fortfarande aktivt så att ingen annan ska kunna ta "min" adress (den som nu alltså är avstängd).

 

Det som är ansträngande med att byta e-postadress är att man måste hålla reda på alla platser (sajter) där man använt kontot som nyckel, till exempel här, och meddela adressändring till alla dessa. Tråkigt, men nödvändigt.

 

Passar även på att varna för att det du upplever kan vara en scam, enligt vad jag har läst på nätet: Bland alla dessa inkommande spam kan dölja sig "legitima" köp som någon har gjort mot ditt konto. Skurkarna spammar då ditt konto för att dölja de legitima utnyttjandena av ditt konto (du orkar ju inte läsa alla spam och kastar allt). Byt därför även lösenord omgående, samtidigt som du passar på att stänga av kontot genom att byta e-postadressen. Om du t ex har kalle.anka@telia.com kan du byta till kalle.anka.313@telia.com eller liknande. Byta lösenord till kontot (ditt konto med beteckning av typen u987987987) gör du själv inne på "mina sidor" hos Telia. Sätt sedan upp ett nytt konto typ kalle.p.anka@telia.com som du meddelar dina kontakter, och byter till som konto på dina sajter (typ denna sajt, facebook och så vidare). Det slutar då med att du har två konton hängande på ditt abonnemang hos Telia (om du väljer att lägga din nya adress hos Telia): du har dels kalle.anka.313@telia.com som är ditt gamla konto, men namnändrat så att spambotten studsar mot din gamla adress (kalle.anka@telia.com) och så har du din nya "riktiga" adress kalle.p.anka@telia.com som är den du meddelar alla dina kontakter och byter till på alla dina sajter. Inte kul, jag vet! Men vad gör man annars? 

Är det ett bra eller dåligt råd? Vad tycker ni övriga som är lite insatta i dessa frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för samma sak just vad gäller Telia. Jag löste det genom att byta till en annan e-postleverantör och stängde av kontot (genom att ändra e-postadressen inne på Telias mina sidor). Provade att byta tillbaka efter en tid, men det strömmade in lika mycket igen, så jag stängde av kontot igen. Själva kundnumret hos Telia är dock fortfarande aktivt så att ingen annan ska kunna ta "min" adress (den som nu alltså är avstängd).

 

Det som är ansträngande med att byta e-postadress är att man måste hålla reda på alla platser (sajter) där man använt kontot som nyckel, till exempel här, och meddela adressändring till alla dessa. Tråkigt, men nödvändigt.

 

Passar även på att varna för att det du upplever kan vara en scam, enligt vad jag har läst på nätet: Bland alla dessa inkommande spam kan dölja sig "legitima" köp som någon har gjort mot ditt konto. Skurkarna spammar då ditt konto för att dölja de legitima utnyttjandena av ditt konto (du orkar ju inte läsa alla spam och kastar allt). Byt därför även lösenord omgående, samtidigt som du passar på att stänga av kontot genom att byta e-postadressen. Om du t ex har kalle.anka@telia.com kan du byta till kalle.anka.313@telia.com eller liknande. Byta lösenord till kontot (ditt konto med beteckning av typen u987987987) gör du själv inne på "mina sidor" hos Telia. Sätt sedan upp ett nytt konto typ kalle.p.anka@telia.com som du meddelar dina kontakter, och byter till som konto på dina sajter (typ denna sajt, facebook och så vidare). Det slutar då med att du har två konton hängande på ditt abonnemang hos Telia (om du väljer att lägga din nya adress hos Telia): du har dels kalle.anka.313@telia.com som är ditt gamla konto, men namnändrat så att spambotten studsar mot din gamla adress (kalle.anka@telia.com) och så har du din nya "riktiga" adress kalle.p.anka@telia.com som är den du meddelar alla dina kontakter och byter till på alla dina sajter. Inte kul, jag vet! Men vad gör man annars? 

Är det ett bra eller dåligt råd? Vad tycker ni övriga som är lite insatta i dessa frågor?

Ja, har ens mejladress väl hamnat i en adresslista så kommer den att få mer spam tills företag och myndigheter har lyckats stänga av det spamnät som har adresslistan och det enda man kan göra är att byta e-postadress alternativt, om den e-postleverantör man anlitar har den funktionen, ställa in att allt som inte kommer från någon bland ens egna kontakter ska skickas till spammappen (kan ju innebära att man missar något man vill ha).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft samma mejl sen 90 talet, och visst det har ramlat in drösvis med allt mellan himmel och jord men har faktiskt bättrat sig de sista 5 åren till något enstaka då och då, typ blocket man ska få 900kr för att svara på.

 

Värre är mobilen där det rings dagligen, tills det fanns en app för att spärra alla försäljare m.m.

 

Bara blockera om möjlighet finns, det ger sig.

Men öppna inget mejl för de syns att du gjort det från avsändaren och nya kommer garanterat och från annan mejladress oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 10 år sedan bytte jag från förnamn.efternamn@telia.com(?) pga av alla erbjudanden om barnporr, billig programvara osv som strömmade in

till

förnamnefternamnxyz@gmail.com

Och har varit lyckligtvis befriad från spam efter detta. xyz för att förhindra att man kombinerar förnamn.efternamn@vanliginternetleverantör.com

till en giltig mailadress. xyz kan ju vara tex föräldranas begynnelsebokstäver i namnet.

Britta + Axel ger xyz =brax

eller nått annat.

Trist att Telia inte är bättre idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att Telia inte är bättre idag.

Att man har får spam har inget att göra med om man har Telia eller någon annan e-postleverantör. Jag hade tidigare rätt mycket spam på min gmail-adress, tills dess att två spambotnät stängdes ner, men på min tidigare Telia-adress fick jag aldrig in spam.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudmailen finns hos Skanova el SPam mailen som jag kan tyda till, Samt Barclays så vete fan ska ringa till Telia Premium support och plocka fjädrarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag svårt att förstå riktigt vad du menar men om du menar att det ser ut som att de mesta spammen är skickade från Skanova och Barclays så är det viktigt att veta att nästan all spam skickas med falska avsändaradresser eller från hackade konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...