Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blu-ray erkänns inte längre


.M

Rekommendera Poster

Jag har en LG blu-ray spelare i min media-pc. Den har fungerat jättefint under flera år.

 

Nu helt plötsligt märker jag att den inte erkänner blu-ray skivor längre. Sätter jag i en sådan skiva så tycker den att enheten är tom. Windows erkänner enheten som en blu-ray spelare då den säger snyggt och prydligt BD-ROM på ikonen.

 

Om jag plockar bort drivrutinerna för den och startar om datorn så verkar den erkänna den första skiva man sätter i, men efter andra omstarter så slutar den erkänna blu-ray helt och hållet. DVD fungerar helt felfritt.

 

Någon som har något tips på vad man gör för att få igång den igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjlighet att testa spelaren i en annan dator?

 

Om du bara startar om datorn, inte avinstallerar drivrutinerna, fungerar den då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en intern enhet och det är en sån där extra kompakt htpc som är tokjobbig att arbeta med så tänker jag undvika att lyfta ur enheten till nästan varje pris.

 

Och nej, den överlever inte omstarter. Ett antal ominstallationer av drivisarna har nu fått flera skivor att sluta erkännas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt läge.

Om vi då säger att du startar upp din HTPC med en linuxdist, med stöd för din blurauy, fungerar den då?

 

Ja helt enkelt för att försöka utesluta var felet ligger. Ja, egentligen bekräfta att felet ligger i spelaren och inte i operativet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blu-ray betyder DRM, då antar jag att du måste ha senaste version av Mplayer och DumpHD för att dekryptering skall fungera.

Hmm... vilken Linux dist kan vara lämplig... kanske denna http://ubuntu-se.org/drupal/download

 

Men där kanske (jag vet inte) om man manuellt måste hämta ovanstående spelare, eller om den klarar detta från scratch?
Där får andra svara på, men annars så bör Mplayer gå att ladda ned från länken ovan och installera på dom flesta system (Linux).

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kanske du skall testa i befintligt system denna, gratis?

FreeSmith Video Player

Det är inte något problem med programmet som spelar blu-ray för om jag ansluter en ny blu-ray via usb så fungerar det jättefint i den enheten. Vilket får mig att tro att det är själva enheten det är fel på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har tur så kanske felet beror på att delarna som används för att läsa BluRay skivorna, Diod som exempel, är dammiga.

Brukar man inte använda rengöringsskivor om de inte sitter åtkomliga på släden.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har tur så kanske felet beror på att delarna som används för att läsa BluRay skivorna, Diod som exempel, är dammiga.

Brukar man inte använda rengöringsskivor om de inte sitter åtkomliga på släden.

 

LARSAS

Ja det är riktigt.

 

Du kan ju fått damm/smuts på laserslinsen i CD/DVD-läsaren, speciellt om den har några år på nacken så kan damm alltid leta sig in.

Det finns speciella rengöringsskivor med mikrofiberborstar på dom flesta elektronik och datorhandlare tex. Kjell & Company och Clas Ohlson. Brukar kosta under hundringen.

Dessa passar också på vanliga DVD-spelaren och rengöringsspåret aktiveras via en meny ungefär som på en helt vanlig DVD-film (i allafall på min Hama-rengöringsskiva). Kruxet är att rengöringsskivan måste kunna läsas för att den skall kunna rengöra, så det kan bli lite av ett moment 22.

 

Torka av släden från damm och smuts.

 

Du kan ju också testa att blåsa med tryckluft på burk, stäng först av datorn med släden ute och för in blåsröret försiktigt och blås väck ev. damm från laserlinsen.

Dessa finns att köpa på dom flesta dator och elektronikbutiker.

Ex. Kell & Company eller Clas Ohlsson och kostar under hundralappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...