Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud och musik i Windows


.M

Rekommendera Poster

Efter att ha brottats ett tag med ett problem där Windows spelade upp ljud i snitt 1-1½ sekund efter att jag tryckt play så löste jag det genom att nosa upp drivisar för ljudkortet från Intel och Realtek istället för dom som kom via Windows Update.

 

Nu startar ljudet samtidigt som man trycker play och jag tycker det verkar frid och fröjd. Men nu har jag märkt att Musik appen i Windows inte spelar musik när jag växlar till en annan app. Den spelar bara om jag har appen i fokus.

 

Någon tråd någonstans föreslog för en annan användare med samma problem att det beror på att det är fel drivisar. Men jag har ju nu drivisarna från tillverkaren istället för ifrån Microsoft. Då Microsofts drivisar har buggen att ljudet inte startar med en gång så vill jag egentligen inte gå tillbaka till dem.

 

Någon som har stött på något liknande problem? Jag funderar på om det kan bero på att jag har drivisar från både Intel och Realtek på en gång? Borde jag kanske plocka bort Realtek varianten? Jag är inte helt hundra på hur jag fick in båda på en gång så jag vet inte riktigt vilken som faktiskt används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallation och sen installation av ett flertal musik-appar räckte för DigiM29: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-windows_store/windows-8-modern-apps-background-audio-stopped/15bc03da-03c5-4e58-91ff-02b627119644

 

Det gäller att musik-appen är skriven för att kunna gå i bakgrunden också: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/xaml/jj841209.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte se i Enhetshanteraren vilket ljudkort som du har, Realtek eller annat?

 

Det där med Intel är nog kanske den som följer med inbyggda grafiken om du har en Intel CPU med inbyggd grafik och den skall ju klara att hantera ljud också via HDMI tex.

Gissar bara här.

Men jag känner igen det där med att vissa appar tappar ljudet när dom inte är i fokus, men just nu så kommer jag inte ihåg var jag såg detta, på Eforum eller annat och vilken lösning som fanns. ;)

 

[Edit] Ja, Cecilia hittade visst igen detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...