Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kvitto på köp


kallegul

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jo jag har funderat på en sak länge och vill höra andras uppfattning och vad andra tror.

 

Det gäller telefoner som säljs på nätet av privatpersoner (och annat också som säljs men nu håller jag mig till telefoner). Jag tycker det är märkligt att så många som säljer en telefon som bara är något år eller drygt det saknar kvitto på köpet. Jag menar, en ny telefon av känt märke kostar lika mycket som en diskmaskin eller tvättmaskin eller liknande. Ja den är till och med dyrare. Men inte skulle det väl falla en köpare av vitvaror in att kasta kvittot?

 

Man har ju reklamationsrätt i 3 år från köpdatum men det verkar inte som om många säljare tänker på att en köpare i andra led kan komma att behöva ett kvitto för en reklamation. Kan man inte bevisa var ett köp är gjort lär det bli svårt att reklamera telefonen. 

 

Sen vill kanske ett försäkringsbolag ha ett kvittobevis om något inträffar där de kopplas in. Jag har naturligtvis mina aningar om varför många inte har ett kvitto. Men jag skulle vilja höra om mina aningar stämmer. 

 

Slutfrågan skulle kunna vara: (och då kommer man på sätt och vis in på mina aningar) törs man köpa en relativt ny telefon på nätet av en privatperson om det inte finns ett kvitto som styrker att säljaren köpt och betalat telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Slutfrågan skulle kunna vara: (och då kommer man på sätt och vis in på mina aningar) törs man köpa en relativt ny telefon på nätet av en privatperson om det inte finns ett kvitto som styrker att säljaren köpt och betalat telefonen?

Jag har själv inte köpt någon begagnad telefon varken på nätet eller någon annanstans, detta bl.a. för att man kan glömma allt vad garanti heter om man köper begagnat, speciellt om man inte får något kvitto av köparen.

 

Om jag skulle köpa begagnat så hade jag velat se ett kvitto på att den tidigare ägaren köpt och betalat för telefonen.

 

En annan sak som det ofta skrivs i media om är personer som säljer telefoner som inte finns, dvs köparen betalar och får ingen telefon alls.

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte något konstigt i detta, finns många som av anledningar, aldrig spar sina kvitton, oavsett vilken typ av kvitto det är.

 

Många resonerar också att "har bara ett års garanti", och då slängs kvittona efter ett år, dom tänker inte på själva fabriksgarantin som då kan vara några år till, ibland upp till hela fem år.

 

Men visst förekommer det säkert en "svart" marknad också, som då inte innefattar några kvitton.

 

T.ex. så bör man även spara sina kvitton när man handlar sina vanliga matvaror också, men hur många gör det, hur många kollar ens sina kvitton direkt efter man har betalat.

 

Alla normala kvitton ska man egentligen spara i tre år, i vissa fall upp till fem år.

Som sagt, hur många gör verkligen det, inte alls så många som borde göra det.

Jag sparar mina kvitton så länge som jag har kvar det kvittot avser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att allt beror på om man törs köpa från en privat person eller inte. Om man köper en begagnad telefon från en privat person, då måste man vara medveten om att förmodligen man kommer inte att ha någon garanti på telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...