Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivskyddade filer på extern hårddisk kan ej ändras efter hårdvaru-uppdatering och ominstallation av Windows


Krutmicke

Rekommendera Poster

Hej!

 

Märkte precis att filerna på min externa hårddisk är skrivskyddade och ej går att ändra. Om jag inte missminner mig har de även varit det tidigare, dock utan några problem. Till saken hör att jag nyligen införskaffade ett uppgraderingspaket samt formaterade hårddisken och installerade om Windows 7 (ej från samma skiva som tidigare installation). Jag har inga problem med filerna på min huvudsakliga hårddisk, endast den externa.

 

Har pillat med diverse inställningar i Egenskaper, men inget hjälper. Tar jag bort skrivskyddet på hela disken är det tillbaka igen så fort jag klickar på Egenskaper. Jag är Administratör på datorn och har all behörighet som krävs. Att byta USB-portar hjälper heller inte.

 

Har upplevt detta en gång tidigare när jag kopplade in den externa i en annan dator med fabriksinstallerat Windows 7. Så, ligger kruxet i någon irriterande skitinställning i vissa versioner av Windows 7? Eller kan det vara något i BIOS som spökar? Läste lite om det men hittade inga relaterade inställningar när jag var där inne och rotade. Att böka med cmd-kommandon och annat komplicerat väntar jag helst med innan någon eventuellt har kommit med lite enklare tips. Det känns ju som det här är något som borde kunna fixas med ett enkelt knapptryck, men tydligen inte.

 

Filsystemet är NTFS och hårddisken har inte krånglat tidigare, annat än det jag nämnde ovan vilket inte har något med hårddisken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du även punkt 5 när du bytte ägare på de översta mapparna (i x:\)?

5. (Valfritt) Du byter ägare för alla underbehållare och objekt i trädet genom att markera kryssrutan Ersätt ägare av underbehållare och objekt.

 

Vad får du för felmeddelande när du försöker använda filerna på den externa hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, det gjorde jag. Inget felmeddelande, de var bara skrivskyddade vilket gjorde att jag t.ex. inte kunde ändra ett befintligt .txt-dokument utan att anteckningar ville skapa ett helt nytt dokument när jag sparade. Provade aldrig att bocka av fil för fil då det hade tagit alldeles för lång tid.

 

Men det löste sig. Kopierade över alla filer till min primära hårddisk och sen tillbaka till den externa. Det verkar ha löst problemet.

 

Tack för svaren i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...