Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Panik!


Moviemakers

Rekommendera Poster

Min två veckor nya dator...som jag egentligen ska vara superglad över har drabbats av VIRUS trojan eller liknande. Har ej varit med om detta tidigare då min äldre dator klarat hela 4 år utan...

 

Fick notis om att någon hade försökt ansluta till min dator vilket ledda till att jag knappt kunde logga in i datorn för att sedan inte alls kunna ansluta till Internet.

Har kört virusprogram som säger att två trojaner har tagits bort samt nästa 3000 potentiella hot, vilket låter hela galet i mina öron.

 

Så tips på hur jag råder bot på detta mottages tacksamt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan söka igenom datorn med malware bytes antimalware för att se om det programmet hittar något spionprogram eller annan skit. 3000 hot låter som jäkligt mycket. Om du vill vara på den säkraste sidan kan du ju göra en fabriksåterställning/installera om windows.

 

Vad hade du för antivirusprogram installerat? Någon annan brandvägg än den inbyggda i windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min två veckor nya dator...som jag egentligen ska vara superglad över har drabbats av VIRUS trojan eller liknande. Har ej varit med om detta tidigare då min äldre dator klarat hela 4 år utan...

 

Fick notis om att någon hade försökt ansluta till min dator vilket ledda till att jag knappt kunde logga in i datorn för att sedan inte alls kunna ansluta till Internet.

Har kört virusprogram som säger att två trojaner har tagits bort samt nästa 3000 potentiella hot, vilket låter hela galet i mina öron.

 

Så tips på hur jag råder bot på detta mottages tacksamt!

Vad är det för antivirusprogram som rapporterar om trojaner och hot?

Finns det någon loggfil eller rapport som kan visa vad för trojaner och hot det gäller resp. i vilka filer och mappar de finns?

 

Hur är datorn ansluten till internet?

 

Följ anvisningarna i tråden Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn så gott det går så får vi se hur det ser ut i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer till en webbsida när jag klickar på länken men sidan verkar inte handla om din dator utan om det senaste som McAfee-programmet kan upptäcka. Du kanske kan ladda upp en skärmdump/skärmavbild i stället.

 

Finns det något i McAfees karantän i din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att det kanske kunde vara det.

Hur bifogar jag bilder?

Har tagit en skärmdump men fattar inte hur jag ska ladda upp den.

=/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på knappen Använd fullständig editor under din meddelanderuta. Då kommer du till möjligheten Bifoga filer "Browse" där du bläddrar fram dig till filen i din dator och laddar upp den till ditt meddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär. Såhär ser det ut vet ej om det ger så mycket info.
Men datumet som står...då hade jag ju inte ens datorn, vilket för mig lite förvirrad?

Fick hem den för 2 veckor sedan bara.

Men nu verkar allt som vanligt...men lite nojig är jag att något ligger kvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du färdigställde installationen i samband med att du startade Windows så var det mesta redan färdiginstallerat inkl. McAfee. Datumet är troligen den dag som datortillverkaren gjorde klart förlagan för det som sen kopierades in på hårddisken i slutet av monteringsprocessen.

 

2680 är det antal gånger som brandväggen har blockerat något utifrån kommande. Det pågår hela tiden försök till intrång, men det ska ju inte göra datorn oanvändbar. Om du har en router så innehåller den en brandvägg och det borde inte bli något som McAfees brandvägg behöver blockera alls, utan då kan det vara en felkonfigurering i brandväggen som tolkar försöken från andra datorer hemma hos dig att få igång ett lokalt nätverk som intrång.

 

Men det vore ju bra om du kunde hitta en logg eller karantän där det de där två skadliga filerna anges, för det förekommer ju falsklarm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt var jag kan hitta en logga i Mcafee.

Men detta hittade jag iaf.

Vet dock inte om det säger så mycket.

 

Nu fungerar ju datorn dock som den ska...kan upplevas som något seg men inget märkbart samt att windows dolda menyer kommer ut ibland men det kanske beror mer på mig än datorn, men tycker inte det ska poppa upp om man är mitt på skrämen med muspekaren.

 

Ska jag köra på som vanligt eller bör jag kör någon mer anti virus grej?

Vi har en trådlös router dit flera datorer är kopplade.

post-74000-0-32027000-1410638699_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

crdownload:

Det är två filer som Chrome har hållit på och ladda ner. Inget som höll på att köras i Windows och kunde ha ställt till med skada i datorn, och det är inte heller någon Windows-fil som McAfee har falsklarmat för. Alltså inget som behöver åtgärdas på något mer vis.

 

Har du märkt att du har försökt ladda ner en fil men den har inte kommit ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte vad jag kan minnas iaf. 

Så jag kan bara köra på som vanligt och hoppas på det bästa?

 

Efter detta har jag tagit bort och installerat om google chrome. Det enda jag har märkt är att den inte "sparar" mest använda sidor som den gjorde förut.

En annan sak jag har märkt är att ibland när jag är på internet så hoppar liksom windows 8 ut till meny med appar och sen hoppar den fram och tillbaks mellan internet och apparna ett tag när jag rör pekplattan, men det kan ju vara jag som inte förstått nått där :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, utifrån det du har berättat tycker jag att allt verkar bra med datorn.

 

Gällande Chrome kanske det är en inställning, men jag har inte Chrome.

 

Kolla på inställningar för pekplattan, det brukar finnas sådana i Kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...