Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering med Service pak 1 omöjlig


Aja

Rekommendera Poster

Problemet är att det inte går att konfigurera Service Pak 1. Det verkar vara ett problem som många upplevt och på nätet har jag utan framgång hittat och testat olika förslag till lösning. Jag har t.ex.

 

Försökt att uppdatera Windows-uppdateringar i felsäkert läge.

I kontrollpanelen kört "Åtgärda med Windows Update", laddat hem, installerat och kört Felsökaren.

Tillfälligt inaktiverat antivirusprogrammet.

 

Varje försök till uppdatering av Service Pak 1 landar vid omstart av datorn i följande meddelande: Det gick inte att konfigurera Service Pak Ändringar återställs.

 

Vad mer kan jag göra förutom att ominstallera Windows 7?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker behov av minne  eller har du service pak 1 redan i datorn och sett Microsoft sidor för problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minne är inget problem. Service Pak går att ladda hem och installera, men det går inte att konfigurera, den process som sker när datorn startar om. Ja, jag har besökt många sidor med detta problem och bl.a. testat Microsofts lösningsförslag utan att få det att fungera.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gunilla,

 

Har du möjligen fått en felkod också?

 

Det hela tyder på att du har något som stör denna installation, något i din dator som skett vid ett tidigare tillfälle.

 

1. Börja med att skapa en Systemåterställningspunkt: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features/system-restore

 

2. Spara alla dina viktiga filer, bilder på extern disk, usb-sticka eller annat.

3. Nu provar du med att försöka installera Service Pack i felsäkert läge (det omöjliggör att andra tjänster och processer som kan vara igång hindrar detta):

 

Starta datorn i felsäkert läge: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/start-computer-safe-mode#start-computer-safe-mode=windows-7

 

4. Kör Windows Update

 

5. Starta om datorn på normalt sett och kör Windows Update.

6. Starta om datorn och kör Windows update -igen och repetera tills det inte finns fler uppdateringar.

 

Berätta hur det går.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid ett tillfälle fick jag felkod:

 

ERROR_TRANSACTIONAL_CONFLICT (0c80071a90).

 

Jag har sökt på error-meddelandet och också laddat ner System Update Readiness Tool for Windows 7 .... (KB947821) och kört det varvid snabbkorrigering för Windows (KB947821) installerats.

 

Därefter har jag på nytt försökt att installera Service pak 1 med samma nedslående resultat.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Då kör du Systemfilsgranskaren i Administratörsläge:

 

Klicka Start > skriv i sökfältet cmd > i listan som kommer upp så högerklickar du på cmd.exe och väljer Kör som Administratör > svara ja på frågan från UAC >  i kommandofönstret skriv sfc/scannow och Enter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, följde du instruktionerna i mitt inlägg #4 ovan?

Det underlättar om vi vet när vi ger tips och instruktioner, om dessa följs eller inte, så vi inte missar nåt löjligt och samtidigt kanske får en idé om hur vi möjligen skall gå vidare...

 

För jag hittade detta hos Microsoft, tyvärr så missade jag länken där jag citerade detta från (oj jag hade så mycket uppe).

Windows Update error 80071A90 happens when files that are required by Windows are in use (locked) by other programs. Programs, such as antivirus programs that run when Windows starts, can lock system files.

 

 

Så, därför skulle möjligen lösningen ligga i enligt #4 ovan.

Eller göra en sk. Clean Boot: Följ Cecilias instruktioner noga i denna tråds inlägg #4

Därefter provar du med Windows Update direkt efter Steg 1.

 

Starta om datorn.

Sedan kör du igenom instruktionerna för Steg 3 i länken ovan, oavsett och startar om datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clean boot provade jag igår. Det hjälpte inte.

 

När jag startar datorn i felsäkert läge hittar jag inte Windows Update. Det verkar inte gå att uppdatera Windows i det läget.

 

När jag går till Systemåterställning så finns ingen återställningspunkt tidigare än 5/9 2014 då Service Pack 1 installerades.

 

Det verkar som om jag kan ladda hem Service pack1 och också installera det men inte konfigurera det.

 

Vad jag förstår finns kanske ingen annan utväg än en ominstallation av Windows 7.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du berätta exakt vilken typ av Windows 7  samt 32 eller 64 bitars du har?

Är det en fullversion eller en OEM utgåva som kommit förintallerad med datorn?

 

För är det en fullversion av tex. Pro eller Ultimate så finns det en annan väg runt det hela som kallas för reparation. Möjligt att det också går att göra på Home Premium, men inget jag har erfarenhet av.

 

Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > System => Vad står det där under Windows utgåva och vad står det på din skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

64 bitar

Windows 7 Home Premium

Av produktnumret att döma verkar det vara en OEM-version

Datorn tillhör en god vän till mig. Jag har ingen skiva. Ska höra efter om hon har det.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Konfunderad.

SP1 till Windows 7 kom väl våren 2011.Vad är skälet till att du först nu skall installera SP1 .Saknas SP1 eftersom datorn just ominstallerats? Eller ?

 

Om datorn just ominstallerats så rekommenderar som exempel HP att datorn, innan SP 1 installeras,  uppdateras med senaste drivrutiner och att man ej hämtar uppdateringen manuellt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det. Windows ominstallerades i början av detta år har jag fått veta.

 

/Gunilla

Om datorn ominstallerades i början av detta året borde SP1 vara installerad för länge sedan. Om automatisk uppdatering är vald borde den vara hämtad och klar. Vet du varför detta inte skett?

 

När du ser uppdateringen för SP1 nu, hur stor anges den vara i Windows Update?

 

Ett skäl till att SP1 inte går att installera ( uppdateringar generellt) är att tid och datum i BIOS inte stämmer.

 

Går det att återställa datorn till fabriksinställningarn?

Är datorn köpt med Windows förinstallerad, har ni skapat återställningsmedia, som t.ex. DVD-skivor?

 

Har du inte tillgång till Windows 7 på skiva kan du hämta ISO-fil här:

 

http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from-digital-river/

 

Öppna upp ISO-filen och ta bort filen

 

ei.cfg

 

i mappen "sources" så öppnas ISO-filen upp för alla versioner som finns i den, bl.a. Home Premium.

SP1 är redan integrerad i denna fil.

Till den kommer ca. 150 uppdateringar fram tills idag.

 

Innan uppdateringarna hämtas, installera IE11 först samt NetFramework 4.5.2.

På så sätt hoppar du över en hel del uppdateringar som inte behövs eftersom de är för äldre versioner.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...