Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dialog med Google ang. särskrivning i Android


dick_a

Rekommendera Poster

Det är ofta inga problem att få kontakt med utvecklare av appar eller programvara, men när det gäller Google så verkar det vara en omöjlighet att få en dialog med dem. Har ett litet bekymmer, och sitter någon på lösningen så skulle jag bli väldigt glad. Kör Android 4.4.4 och den förbenade telefonen särskriver en del ord för mig. Vem fan på Googles utvecklingsavdelning vill få oss Svenskar att framstå som obildade genom att korrigera rätt sammanskrivna ord? Vet någon hur man får bort denna felaktiga funktion eller hur man får tag i de inkompetenta utvecklarna som saboterar för den som gör rätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned annat tangentbord, exempelvis Swiftkey.

 

Visst det lexikon som används där är inte ofelbart det heller men med tiden lär det sig vilka ord du skriver och antalet automatiska delningar av ord minskar.

 

Svenska språket är speciellt med sina ihopskrivna ord. Ett ord som det jag nyss satte ihop är helt otänkbart i de flesta språken och finns uppenbarligen inte i det lexikon jag har i Firefox heller.

Helt enkelt finns det inte ett lexikon som har alla ord vi kan skriva ihop i sig, inte ens SAOL vill jag påstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att "Svenska språket är speciellt med sina ihopskrivna ord", men det är ju underligt att inte Google använder sig av en enkel snabbkoll med nätet om det inte finns ett ord av en typ innan det förhatliga särskrivningen slår till.

 

...och jo, jag kan ju lägga till ord i listan allt eftersom, och det gör jag. Men det verkar finnas oändligt med sammanskrivna Svenska ord, för det händer mig dagligen. Kan ju konstatera att den pytteaktör som gjorde spelet Ruzzle har lyckats med vad stora Google inte kan fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara som så att detta ofog med särskrivningar genomsyrar även de som gör ordlistor till bl.a. Google?

Jag har kallats "Språkpolis" i många år av mina vänner.

Jag har "bråkat" med bl.a. Göteborgs-Posten för att deras högskoleutbildade journalister inte kan varken sätta ihop ord korrekt eller avstava dem korrekt.

En person som var ansvarig för kundkontakter mer eller mindre skällde ut mig för att jag påtalade bristerna.

 

Språkrådet har också givit upp. Idag accepterar de särskrivna ord som korrekta när det figurerar i tillräcklig omfattning.

Ett ord som numera kan skrivas på 4 olika sätt och är fullt accepterat av Språkrådet är:

 

Överhuvudtaget

 

Detta ord skall skrivas som det står ovan. P.g.a. att ordet under flera år felaktigt särskrivits är det idag numera accepterat att det får skrivas på följande sätt utan att det anses fel, förutom som det står ovan:

 

Över huvudtaget

Överhuvud taget

Över huvud taget

 

Genom att media felaktigt särskriver blir det med tiden accepterat att särskriva ord på ett felaktigt sätt. De som drev sidan "skrivihop.nu har givit upp och lagt ner sin strävan efter att få folk att lära sig skriva ihop:

 

http://skrivihop.nu/

 

Sannolikt kommer det här från engelskan, där ord sällan skrivs ihop för att bilda ett unikt ord.

 

I Göteborgs-Posten hade Elgiganten för några år sedan en platsannons. Rubriken löd:

 

"Vi söker förstärkning till vår kassa personal"

 

Jag skrattade ljudligt när jag läste att Elgiganten själva anser att deras personal är kass. Självklart behöver de förstärkning, gärna av folk som är bra.

 

I Stockholm hade en restaurang en skylt ståendes på gatan för några år sedan. Det var en meny med "Dagens" på. En av rätterna var denna:

 

"Kalv lever med kul potatis"

 

Visst är det roligt för kalven att den har ett liv tillsammans med en rolig potatis, men det var nog inte avsikten med texten.

 

Vad som också är störande är dessa förstärkningsord som missbrukas.

En känd fotbollsspelare från Göteborg, numera boendes i Italien, gör reklam för sina produkter ibland i TV.

 

Här används argumentet "Äkta genuina....." för att betona det hela.

 

"Äkta" och "Genuin" är i princip samma sak.

Med sådana argument inser jag att det måste vara något fel på produkten och så blir det absolut inget köp.

 

Sportbutikerna hjälper till med att förstöra språket.

"Indoorsko", vad är det?

"Runningsko", vad är det?

 

Ja, du lär få problem med att få hjälp av Google att fixa särskrivningarna. De är över oss och har invaderat språket.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ord som numera kan skrivas på 4 olika sätt och är fullt accepterat av Språkrådet är:

 

Överhuvudtaget

 

Detta ord skall skrivas som det står ovan. P.g.a. att ordet under flera år felaktigt särskrivits är det idag numera accepterat att det får skrivas på följande sätt utan att det anses fel, förutom som det står ovan:

 

Över huvudtaget

Överhuvud taget

Över huvud taget

 

Jag ogillar också särskrivning väldigt mycket men just när det gäller överhuvudtaget är jag inte säker på att du har rätt för om man slår upp "huvud" i Svenska Akademiens ordbok så kommer man till en artikel som är skriven 1932 och där står det så här:

 

ο) i uttr. över huvud(et) l. över huvud taget, i allmänhet o. d., se ÖVERHUVUD, adv.

Nu är ju inte artikeln om "Överhuvud" skriven än, eftersom man inte har kommit till bokstaven Ö, men för mig tyder det nog på att "över huvud taget" inte är ett modernt påfund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett allt vanligare fenomen i denna särskrivningshysteri, är att en del försöker skriva ihop istället, men inte alltid med bra resultat.

 

Vad sägs tex om en halvgrillad kyckling? :)

 

För övrigt samlar jag på särskrivningar, jag kom på att det är enda sättet att sluta bli irriterad av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

överhuvudtaget eller över huvud taget

Jag ogillar också särskrivning väldigt mycket men just när det gäller överhuvudtaget är jag inte säker på att du har rätt för om man slår upp "huvud" i Svenska Akademiens ordbok så kommer man till en artikel som är skriven 1932 och där står det så här:

Nu är ju inte artikeln om "Överhuvud" skriven än, eftersom man inte har kommit till bokstaven Ö, men för mig tyder det nog på att "över huvud taget" inte är ett modernt påfund.

Svenska Akademiens ordbok ligger ju alltid tidsmässigt efter SAOL (Svenska Akademiens ordlista) där det står (i min pappersupplaga från 1991): över huvud taget eller överhuvudtaget. Om man slår på "överhuvudtaget" i den upplaga som finns på nätet (från 2006) får man också "över huvud taget" som första alternativ. http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
Själv brukar jag använda mig av "överhuvudtaget".

 

PS Hör inte denna tråd hemma i Språkfrågor? (Det är alltid trevligt att få se annat än önskemål om översättningar till latin i det forumet.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ogillar också särskrivning väldigt mycket men just när det gäller överhuvudtaget är jag inte säker på att du har rätt för om man slår upp "huvud" i Svenska Akademiens ordbok så kommer man till en artikel som är skriven 1932 och där står det så här:

Nu är ju inte artikeln om "Överhuvud" skriven än, eftersom man inte har kommit till bokstaven Ö, men för mig tyder det nog på att "över huvud taget" inte är ett modernt påfund.

 

 

överhuvudtaget eller över huvud taget

Svenska Akademiens ordbok ligger ju alltid tidsmässigt efter SAOL (Svenska Akademiens ordlista) där det står (i min pappersupplaga från 1991): över huvud taget eller överhuvudtaget. Om man slår på "överhuvudtaget" i den upplaga som finns på nätet (från 2006) får man också "över huvud taget" som första alternativ. http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Själv brukar jag använda mig av "överhuvudtaget".

 

PS Hör inte denna tråd hemma i Språkfrågor? (Det är alltid trevligt att få se annat än önskemål om översättningar till latin i det forumet.)

 

Tack för informationen!

Det var inte vad jag fick veta när jag kontaktade Språkrådet för en sisådär 6-7 år sedan.

Då vet jag ännu mer!  :thumbsup:

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Detta var var en upplyftande tråd, kul. :thumbsup:
Jag vill bara komma med en liten kommentar;

Särskrivningar är en styggelse på svenska för dom flesta av oss, men på andra språk som t.ex. amerikansk-engelska helt vedertaget, vilket inte alltid varit fallet. Se den sk. "engelska sjukan"

Läs gärna länken i sin helhet.

 

När det gäller svenska språkrådet har jag liten förtröstan, enär detta enligt kutym oftast går på dom ord som används oftast och blir därmed ett i SAOL.

Vad är då vitsen med alla dessa?

Säg;  jag använder ordet slangaria tillräckligt många gånger och tillräckligt många andra fånar härmar detta under tillräckligt lång tid; hur lång tid tar det för att det skall anses vara ett nytt ord i SAOL?

Usch viken slangaria det skulle vara av ords betydelse.

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...