Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskrensning i windows 8.1


cybertears

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag installerade 8.1 på min Acer igår kväll, men nu ser jag att jag har en windows.old

 

Jag har för mig att diskrensning som fanns i windows skulle kunna ta bort den mappen men jag hittar inte diskrensning någonstans, vad ska jag göra?  :(  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Microsoft :

 

  1. Öppna Diskrensning genom att klicka på Start-knappen 4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33_818. I sökrutan skriver du in Diskrensning och, i resultatlistan, klickar du på Diskrensning.

    Om du uppmanas att välja en enhet klickar du på den som du installerade Windows på. Klicka sedan på OK.

  2. Klicka på Rensa systemfiler på fliken Diskrensning i dialogrutan Diskrensning.

    Om du återigen uppmanas att välja en enhet klickar du på den som du installerade Windows på. Klicka sedan på OK.

  3. Markera kryssrutan Tidigare Windows-installation(er) och andra kryssrutor för filer som du vill ta bort. Klicka sedan på OK.

  4. Klicka på Ta bort filer i meddelandet som visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Från Microsoft :

 

  1. Öppna Diskrensning genom att klicka på Start-knappen 4f6cbd09-148c-4dd8-b1f2-48f232a2fd33_818. I sökrutan skriver du in Diskrensning och, i resultatlistan, klickar du på Diskrensning.

    Om du uppmanas att välja en enhet klickar du på den som du installerade Windows på. Klicka sedan på OK.

  2. Klicka på Rensa systemfiler på fliken Diskrensning i dialogrutan Diskrensning.

    Om du återigen uppmanas att välja en enhet klickar du på den som du installerade Windows på. Klicka sedan på OK.

  3. Markera kryssrutan Tidigare Windows-installation(er) och andra kryssrutor för filer som du vill ta bort. Klicka sedan på OK.

  4. Klicka på Ta bort filer i meddelandet som visas.

 

Det var det som var problemet, den dök upp i windows 8 men försvann i 8.1

 

hittade ett kommando när jag googla lite som gjorde så att diskrensningen starta

 

Följande kommando användes: cleanmgr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 8.1 kommer man åt mycket genom att högerklicka på Start-knappen, men om ett visst program inte finns där fungerar det ofta väldigt bra att söka efter det och det kan man göra genom att t ex skriva direkt på startskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 8.1 kommer man åt mycket genom att högerklicka på Start-knappen, men om ett visst program inte finns där fungerar det ofta väldigt bra att söka efter det och det kan man göra genom att t ex skriva direkt på startskärmen.

jag skrev i startskärmen men får inte upp något som har med diskrensning att göra, så det får tyvärr bli det kommandot jag får använda som jag nämnt ovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Om man skriver ordet disk i nägon av sökrutorna så får man bl.a upp     -Frigör diskutrymme genom att ta bort filer som inte behövs-    vilket leder till det önskade programmet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma program som körs så det går förstås utmärkt att starta det med ett kommando också :)

 

Microsoft skriver om några olika sätt: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/delete-files-using-disk-cleanup

Där fanns för windows 8.1 också när jag kika på sidan :) 

 

En bra lösning var också:

 

 

  1. Öppna Diskrensning från skrivbordet genom att svepa in från skärmens högerkant, trycka på Inställningar (om du använder en mus pekar du i det nedre högra hörnet av skärmen, flyttar muspekaren uppåt och klickar på Inställningar), trycka eller klicka på Kontrollpanelen, skriva Admin i sökrutan, trycka eller klicka på Administrationsverktyg och sedan dubbeltrycka eller dubbelklicka på Diskrensning.

  2. Välj den enhet som du vill rensa i listan Enheter och tryck eller klicka på OK.

  3. Markera kryssrutorna för de filtyper som du vill ta bort i dialogrutan Diskrensning, tryck eller klicka på OK och sedan på Ta bort filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...