Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söka värde i flera flikar


//OMNíVOR

Rekommendera Poster

Hej

jag undrar om det går att söka efter ett visst värde i flera olika flikar, samma arbetsbok.

 

Ex jag utgår från värdet 0502905000 som finns i flik 1. Det kan finnas i flik 2, flik 3 .. flik 10. Värdet förekommer bara en enda gång men jag vet inte vilken flik det finns i, men värdet finns alltid i kolumnen längst till vänster. Jag behöver hitta text och tal som finns på samma rad, i flera kolumner.

 

Har testat LETARAD. Men jag kan bara söka i en enda flik efter mitt värde med den parametern. Hur gör jag för att söka i flera flikar?

 

Jag använder Excel 2013

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkla svaret att du måste göra en sökning per flik i stil med

 

=OMFEL(PASSA(A1;Blad1!A:A;0);OMFEL(PASSA(A1;Blad2!A:A;0);"Saknas"))

exempelvis... fast det gäller även då att hålla reda på vilket blad du hittat det på så kanske bäst att göra varje sökning i en egen cell varvid du enkelt kan se vilket blad du hittat värdet på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkla svaret att du måste göra en sökning per flik i stil med

 

=OMFEL(PASSA(A1;Blad1!A:A;0);OMFEL(PASSA(A1;Blad2!A:A;0);"Saknas"))

exempelvis... fast det gäller även då att hålla reda på vilket blad du hittat det på så kanske bäst att göra varje sökning i en egen cell varvid du enkelt kan se vilket blad du hittat värdet på.

 

Jag tror jag gör en samlingsflik med alla värden i. Ovan låter lite klumpigt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du har många flikar blir det omständligt att söka i alla minst sagt.

 

En konsoliderande pivottabell kan kanske vara ett alternativ men inte ofta jag tycker de kommer till användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...