Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reparera windows/system/vga850.fon


jsrr

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en gammal Dell med Windows XP Professional.

När jag skulle ansluta en till intern hårddisk så gick det naturligtvis åt skogen, så nu startar inte Windows och detta kommer upp:

Följande fil saknas eller är skadad: Windows/system/vga850.fon.

Jag plockade bort den extra hårdisken igen.

Googlade runt lite och såg att man kunde trycka F12 och starta installationsprogrammet  med en Windows CD och välja reparation.

Provade med en Windows XP home CD men när jag kör den frågar den efter administrationslösenordet, det namnet som funkade att logga in med på datorn tidigare går inte.

Vad kan jag göra?

 

Mvh

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du kan inte använda en Windows XP Home för att reparera Windows XP Pro med genom att köra "Reparation" från skivan,

 

Du verkar dock ha tillgång till en annan dator och det är jättebra!

Vad du behöver är en skiva (eller USB-enhet) som du kan starta från och köra DOS-kommandon.

Hur mycket kan du om DOS-kommandon?

 

Du kan också använda t.ex. Ultimate Boot CD, som är Linuxbaserad och använda den för att kopiera över filen.

Det fungerar nästan som att använda Windows om du startar programmet "Parted Magic".

 

Den fil du saknar, eller som är skadad, är ett teckensnitt, vilket är knepigt att den skall ställa till det så Windows inte startar.

Filen du behöver finns dock på den skiva du har med Windows XP Home. Du behöver kopiera denna fil för att kunna lägga in den manuellt på din hårddisk,

 

Filen heter "  VGA850.FO_   "  och du hittar den i mappen "   i386   " på skivan.

 

Kopiera filen till en lagringsplats och ge den namnet "  vga850.fon  " och spara den som sådan.

 

Du behöver en skiva eller USB-enhet som är startbar. Ett sådant program är Ultimate Boot CD:

 

http://www.ultimatebootcd.com/

 

eller Boot Disk:

 

http://www.bootdisk.com/ntfs.htm

 

Med hjälp av någon dessa kan du komma åt din hårddisk och kopiera över filen till mappen:

 

C:\windows\system\

 

på din hårddisk.

 

På så sätt kan du reparera din installation med Windows XP Home ändå.

 

Om du känner att du kan göra detta, återkom så skall jag se om jag kan göra en utförlig beskrivning på hur du skall gå tillväga, om du känner dig osäker.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade att lägga till att Ultimate Boot CD eller Bootdisk skall läggas på en skiva eller USB-enhet och datorn skall sedan startas från denna.

 

Beklagar missen.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svar!

Jag lyckades få igång installationsprogrammet med XP home skivan och håller på med en CHKDSK reparation (57% klart).

Men du menar att det kanske inte funkar?

 

Mvh

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...