Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Netgear CG3700 från Comhem nåt att ha?


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis blivit "erbjudna" högre hastighet (50 Mbit/s) via kabel från Comhem och ett nytt modem, Netgear CG3700, för portoavgiften 99:-.  Förhåller oss en smula skeptiska. Vi har länge haft 10 Mbit/s, gratis, nu uppgraderat  till 20 Mbit/s. Frågan är varför Comhem är så "generösa"? Ett nytt modem och mycket högre hastighet för 99:-. När man Googlar på modemet Netgear CG3700, så är det påfallande många problem man stöter på i träffarna. Dessutom verkar modemet vara någon form av kombinerad router/modem. Comhem säger ingenting och skickar inte ens avtalsvillkor på begäran. Säger att avtalet är detsamma som tidigare.

Skulle vara intressant om någon kan reda ut begreppen här. Vi har ett modem från Comhem som heter Scientific Atlanta och en router vi själva köpt kallad D Link DIR 100. Inget trådlöst. Har fungerat i flera år utan problem med 4 datorer inkopplade som mest. Känns inte som att vi behöver 50 Mbit/s, men anar att fastighetsägaren eventuellt är på gång att installera fiber i huset i samband med stamrenovering. Då lär väl allt bli snabbare och valen svåra. Behövs då det erbjudna modemet/routern?

 

Vi är inte bra på sånt här, så mycket tacksam för hjälp.

 

MVH

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kan inte tala för CG3700 men väl för CG3100.
Jag har 100Mb/sek ner och 10Mb/sek upp med Comhem.

CG3100 har fungerat hyfsat sedan några då Comhem gjorde en mjukvarauppdatering på det efter att det varit extremt mycket problem med modem/routern.

Efter denna uppdatering sjönk den maximala hastigheten i det trådlösa nätverket från 300Mb/sek till 150Mb/sek. Det var något jag kämpade länge mot Comhem med utan resultat.
Sannolikt har en del av problemen legat i att modemet inte orkat med den höga hastigheten i det trådlösa nätverket och kommunikationen med internet.

CG3700 är, liksom CG3100, en kombination av modem och router med trådlös funktion. Skillnaden mellan de två är att CG3700 klarar högre hastigheter än CG3100.

CG3100 klara som mest 100Mb/sek nedströms medan CG3700 klarar maximalt 250Mb/sek nedströms.

Varför Comhem erbjuder dig ett byte från 20Mb/sek till 50Mb/sek utan att ändra dina avtalsvillkor kan vara en strategifråga. Innan du eventuellt accepterar detta byte bör du få skriftligt på att ditt prisavtal inte ändras.
Kan du inte få det skriftlig bör du inte byta, om du känner dig osäker, eftersom Comhem kan ha i det "finstilta" att avgiften höjs efter en viss tid.

Om det är som så att ni inom kort får fiber indraget i ert hus och det är s.k. "Öppen fiber", vilket innebär att ni har möjlighet att välja flera olika leverantörer, bör ni ta er en funderare på om ni verkligen skall byta nu.
Om Comhem inte kommer att höja priset till er, inte ens efter en viss tid, kan ni överväga om ni tycker det är värt att få 50Mb/sek nedströms för 99 kronor i engångskostnad.

Ni har 4 datorer som delar på internetuppkopplingen. En snabbare uppkoppling kan innebära att de som surfar upplever internet snabbare.

CG3100 har haft många problem i början. Barnsjukdomarna var svåra och det var mycket problem med modemet de två första åren innan Comhem fick Netgear att fixa nästan alla fel.

Efter det har det fungerat bra förutom att det trådlösa inte längre fungerar med 300Mb/sek (OSB! det gäller kommunikationen mellan datorerna i det trådlösa nätverket och inte ut mot internet).

Om ni byter till snabbare hastighet än 50Mb/sek måste ni byta ut er DIR100. Den klarar maximalt 50Mb/sek (har 100Mb/sek LAN-kontakter och förluster med mera begränsar hastigheten till 50Mb/sek i realiteten).

Jag vet inte om ert Scientific Atlanta klarar den hastighet som ni blivit erbjudna.

Netgear har inte gjort några bra modem/routrar för Comhem mig veterligen. Det jag hade innan var det också mycket problem med i början (då jag hade 50Mb/sek).
Netgear ger ingen support på produkten utan hänvisar till Comhem, som inte har någon bra support på den heller.

Jag är nöjd med mitt 100Mb/sek idag. Som skrivet så fungerar det stabilt idag och modemet ger inga problem (om man accepterar begränsningarna i det).
Om du ställer in din router på ett speciellt sätt kanske CG3700 inte ger dig samma möjligheter. CG3100 har väldigt begränsade inställningsmöjligheter vilket jag irriterade mig på då jag var tvungen att ta bort min DIR635 eftersom LAN-portarna på den stöder max 100Mb/sek (jag fick 56Mb/sek som högsta hastighet mot internet med den mellan modem/routern och internet).

Jag accepterade de begränsade möjligheterna och kör med CG3100 idag.

Jag vet inte om du kan använda CG3700 till fiberanslutning. Jag ser bara en koaxialkabelingång och två utgångar för LAN. Med fiber blir det ett annat modem eller switch.

Med CG3700 och 4 datorer måste du använda din DIR100 för att kunna ansluta alla 4 datorer med tråd. CG3700 har anslutning endast för 2 datorer trådbundet.

Åge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När man Googlar på modemet Netgear CG3700, så är det påfallande många problem man stöter på i träffarna.

En tanke bara men är det inte så att oavsett vilka modem man Googlar på så lär väl sökträffarna handla om just problem?

 

Det är väl inte så att majoriteten skapar trådar på olika forum osv. där man bara lovordar sitt modem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet inte om du kan använda CG3700 till fiberanslutning. Jag ser bara en koaxialkabelingång och två utgångar för LAN. Med fiber blir det ett annat modem eller switch.

Det går knappast att använda CG3700 när det blir fiber, beroende på vad som menas med fiberanslutning är det antingen fiber direkt till lägenheten, och då behövs det en fiberbox som har en fiberanslutning i ena änden och en vanlig nätverkskontakt i andra änden, eller fiber till fastighetens källare men vanlig nätverkskabel till lägenheterna och då har man en vanlig nätverkskontakt i väggen. Fiberboxar kan vara med eller utan inbyggd router och om det är utan så får man själv ha en ren router utan modem för att kunna ansluta flera datorer. Om det är nätverkskontakt i väggen får man också ha en ren router själv för att det ska fungera med flera datorer.

 

Kan det vara så att den högre hastigheten till samma pris kräver att man binder sig till Comhem i ett eller två år?

I så fall kan erbjudandet ju bero på att Comhem vill binda kunder till sig eftersom de har hört att det ska bli ett annat fastighetsnät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Kan det vara så att den högre hastigheten till samma pris kräver att man binder sig till Comhem i ett eller två år?

I så fall kan erbjudandet ju bero på att Comhem vill binda kunder till sig eftersom de har hört att det ska bli ett annat fastighetsnät.

  Nej man behöver inte binda sig för någon period för att få uppgradeing till 50 Mb .Det framgår klart av Comhems brev och den information som finns hos Comhem.Alla som idag har 10Mb kan uppgradera enligt hemsidan.10 Mb försvinner.

 

 Jag har själv som tillsvidarekund gjort denna uppgradering och jag hyser ingen oro att det plötsligt dyker upp krav på bindningstid.

 

 Comhem gör naturligtvis detta för att hävda sig mot konkurrenter fiber och ADSL.

 

  Jag har ännu  inte märkt några problem med nya routermodemet ,men som redan nämnts  har den endast två st LAN uttag.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svar! Svårt att ta ställning - eller inte. Åge N Har rätt i, tycker vi, att man ska ha villkoren för avtalet, även om Comhem säger att avtalet är detsamma som tidigare. Vi har begärt, men inte fått villkoren. Det förs ju ganska mycket diskussioner om Comhems "kundovänlighet". Än har vi inte råkat ut för något, men när vi möjligen står inför ett skifte så småningom till fiber, så kanske man ska tänka efter vilken leverantör man väljer.

Vårt nuvarande modem, som alltså Comhem vill byta ut, är det som heter  Scientific Atlanta. Det lär enligt Comhem inte klara 50 Mbit/s, därför får vi CG 3700 för "portokostnaden". Nu är det ju ändå ett vinstdrivande företag, så vi tycker att man skal förhålla sig skeptisk till dylika "erbjudanden". Det funkar bra med de 20 Mbit/s som vi nu har (enligt Comhem uppgraderat sen en tid från tidigare 10 Mbit/s). Sällan 4 datorer igång samtidigt, men tre ibland.

Reflektionen att sökträffarna man får oftast handlar om problem stämmer ju, men så ville vi också se vilka problem som verkar vara vanliga.

 

Om det är en s.k. combo vi blir erbjudna, så skulle ju inte D-Link Dir 100 behövas, så det är ett inget problem väl? Vi har inte någon dator som fungerar trådlöst och vi har inte satt upp något nätverk. Är det bara 2 LAN-portar på den aktuella CG 3700 så lär det inte alls vara något alternativ för oss.

 

Hälsar

K Olagus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhems avtalsvillkor finns på https://www.comhem.se/kundservice/faktura-och-abonnemang/bra-att-veta-infor-kop/villkor-och-bestammelser-37824

 

Comhem kommer att sluta med hastigheter under 50 Mbit/s ser jag på https://www.comhem.se/bredband så du kommer få en anslutning som klarar 50 Mbit/s oavsett om du utnyttjar den högre hastigheten eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svar!.

 

Om det är en s.k. combo vi blir erbjudna, så skulle ju inte D-Link Dir 100 behövas, så det är ett inget problem väl? Vi har inte någon dator som fungerar trådlöst och vi har inte satt upp något nätverk. Är det bara 2 LAN-portar på den aktuella CG 3700 så lär det inte alls vara något alternativ för oss.

 

Hälsar

K Olagus

   CG 3700 har bara två st LAN portar så i ditt fall finns väl två alternativ:

 

1:.  Införskaffa en switch ,En snabb kostar exempelvis hos Netonnet knappt 300kr

 

2.   Använda din DIR-100 som switch,Stänga av DHCP hos DIR-100 och dra en kabel emellan routrarnas LAN uttag

 

LARSAS 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Det förs ju ganska mycket diskussioner om Comhems "kundovänlighet". Än har vi inte råkat ut för något, men när vi möjligen står inför ett skifte så småningom till fiber, så kanske man ska tänka efter vilken leverantör man väljer.

Off topic!

 

När det gäller Comhems support är det ett lotteri.

Har man väldigt mycket tur kan man få prata med någon som tar det problem man har seriöst. I de allra flesta fall blir man bemött som en komplett idiot.

Min särbo har slutat ringa till Comhems support. Det gör jag för henne numera. Skälet är att Comhems support har varit så oförskämda mot henne att hon inte längre orkar ringa när hon har fel på tjänster de levererar.

Eftersom hon är 50+ och kvinna har hon blivit bemött med kommentarer som "Har du en inte man i närheten som kan teknik som vi kan prata med?".

Hon har själv satt upp sitt trådlösa nätverk hemma så alla datorer kan "prata" med varandra. Hon hjälper sina, idag, vuxna barn med deras datorer när de har problem. Hon hjälpte dem när de var tonåringar och även deras kompisar när de hade problem med datorer.

Hos Comhem är hon en "äldre kvinna" och som "äldre kvinna" kvinna hos Comhems unga killar ses hon som en idiot som inget förstår av (dator)teknik.

 

Är det fel på TV-signalen är standardsvaret från Comhems support, "Byt antennkabel". Jag har fått besked från Comhem att de vägrar att ge mig support om min antennkabel är längre än 10 meter. Det är inte tillåtet av Comhem att ha längre antennkabel än 10 meter. Även 10 meter anses för långt men kan accepteras.

 

Jag har också fått besked om att de inte vill ge support för att min kabel är mer än 1 år gammal.

"Vi ger ingen support till kunder som har en antennkabel som är 1 år gammal eller äldre. Vi rekommenderar att antennkabeln byts ut efter 6 månader. Minst varje år skall antennkabeln bytas ut.

Du får återkomma när du bytt ut din kabel för vi hjälper dig inte förrän det är gjort."

 

När jag säger att min kabel är av hög kvalitet blir svaret:

 

"En antennkabel slits så hårt av TV-signalerna att den är förbrukad efter 1 år. Den måste bytas om vi skall ge dig support. Så länge du inte byter ut din kabel ber vi dig återkomma när det är gjort."

 

Antennkabeln som går i väggen är minst 30 år gammal men den slits inte, enligt Comhem.

 

I lördags kväll var det fel på CMore Filmkanaler som jag har abonnemang på. I fredags fungerade allt fint, men inte i lördags kväll. Min särbo och jag hade tittat på Finnkampen och när den var slut tänkte vi se en film på en av dessa kanaler.

Det gick inte för bilden pixlade sig kraftigt med tillhörande ljudstörningar. Det slutade med att vi valde att se en film från en skiva istället.

 

Söndagen ägnades åter åt Finnkampen. Därefter åkte vi hem till min särbo, som bor i en annan kommun.

Hemma hos henne startade vi TVn och gick in på CMore-kanalerna. Hemma hos henne var det samma problem som hos mig, kraftiga pixelfel med tillhörande ljudproblem.

 

Igår ringde jag Comhems felanmälan då de stänger tidigt på helger. Den första frågan jag fick var om hur gammal min antennkabel är. Den är drygt ett år idag och beskedet var i vanlig ordning att jag skulle byta ut den då den är utsliten.

Jag ifrågasatte varför allt fungerade fint under fredagskvällen men inte under lördag och söndag med samma kabel.

"Kabeln är sliten och det visade sig först på lördagen".

 

"Min särbo har samma problem och bor i en annan kommun".

"Hon har säkert fel på sin kabel också", sa Comhems support.

"Felet hos henne började också i helgen", svarade jag.

"Ja, det kanske är underligt att ni får samma fel samtidigt. Har ni bytt kabel?".

"Nej, hon har er originalkabel som är 0,5 meter lång. Har samma fel som jag har.", svarade jag.

 

Efter mycket dividerande konstaterade killen att min signal till min box är ok. Han bad mig starta min TV och box (är strömlösa under natten).

När jag nu startade upp TVn och gick in på CMore fungerade allt som det skall. Inga pixelfel.

Comhems support kunde inte förklara varför men sannolikt ligger felet i antennkabeln. Det kan också vara som så att felet eventuellt kunde vara tillfälligt eftersom både jag och min särbo hade samma fel.

 

"Du bör byta kabel för att undvika sådana här fel".

 

Jag har problem med att vidarebefordra epost jag får från eBay med bekräftelse på köp. Comhems servrar svarar att brevet innehåller spam och vägrar skicka det.

Byter jag mailserver till den server som webhotellet jag har använder går brevet iväg utan problem.

Eftersom jag kan skicka brevet vidare om jag loggar in på Comhems server är det fel i min dator, enligt Comhems support.

 

Att deras spamfilter blockerar kommunikation mellan min dator och deras server, det existerar inte. Jag får inte heller använda Thunderbird som epostklient utan föreslås använda Outlook eller Windows Mail.

"Vi ger inte support till dem som använder Thunderbird. Det är fel på din dator."

 

För några år sedan sålde Comhem sin tjänst 50Mb/sek till mig. Jag nappade och gick från 10Mb/sek bredband till 50Mb/sek.

Tyvärr fungerade inte detta. Jag hade som bäst 3-4Mb/sek och då på morgonen. På kvällarna kunde jag skatta mig lycklig om jag kunde nå 1Mb/sek (mätt mot Bredbandskollen). Oftast låg hastigheten långt under den hastighet jag fick med 10Mb/sek-abonnemnaget.

Det var inte alls ovanligt att hastigheten låg mellan 0,01Mb/sek till 0,03Mb/sek. Ja, om någon undrar om jag skrivit rätt så är det rätt!

Hastigheterna låg under de hastigheter jag fick med uppringt internet!

 

När jag kontaktade Comhems support om problemen fick jag besked om att felet låg hos mig.

Jag installerade om min dator utan resultat.

Jag köpte nya datordelar utan resultat.

Jag bytte operativsystem utan resultat.

Jag köpte en bärbar utan resultat.

Jag lånade hem en dator av min särbo utan resultat.

Jag bytte alla kablar mellan vägguttag och modem samt modem och dator utan resultat.

Jag köpte nätverkskort utan resultat.

 

Jag kontaktade Comhem gång efter annan men fick beskedet att felet ligger hos mig.

Jag tog med mig min nyinköpta bärbara dator hem till min särbo och där fungerade uppkopplingen som den skulle. Hon hade redan 50Mb/sek via Comhem.

 

Jag stred med Comhem, gjorde skärmdump efter skärmdump från Bredbandskollen och skickade till dem.

"Du har problem med dina datorer. Enligt våra system fungerar allt som det skall från vår sida".

 

I 7 månader höll jag på utan resultat. De skickade en tekniker hem till mig som mätte signalen.

Han sade, "Signalen ser ok ut men jag ser att din dator rapporterar annat. Helt säker på att det är som  det skall kan jag inte säga men det ser okej ut. Signalen finns."

"Du är här för tidigt. Du skulle egentligen mäta hastigheten på kvällen", svarade jag.

"Då arbetar inte jag", svarade han.

 

Jag tröttnade på Comhem och gjorde en anmälan till ARN angående utebliven tjänst.

 

En månad efter att ARN fått min anmälan ringde en kundansvarig från Comhem upp mig. Det hade nu gått 8 månader sedan jag köpte tjänsten 50Mb/sek.

Hon beklagade att jag haft så mycket problem med tjänsten. Än mer beklagade hon att Comhem hade sålt en tjänst till mig som de inte kunde leverera. Den station som jag är ansluten till var inte utbyggd för att klara 50Mb/sek bredband och det skulle dröja 6 månader till innan den var klar.

Comhem hade således sålt en tjänst till mig som de inte kunde leverera. Under de 8 månaderna som gick, tills dess Comhem medgav att felet var hos dem och inte hos mig, hade jag lagt ned åtskilliga timmar på att felsöka mina produkter, köpt nya och fört en tröstlös strid mot Comhem.

 

ARN kontaktade mig för att höra med mig om Comhem och jag kommit fram till en lösning. Jag svarade att så var fallet. ARN lade ned ärendet med besked om att en förlikning mellan parterna hade upprättats.

 

Ovanstående är ett litet utdrag av alla kontakter jag haft med Comhems support.

Jag skulle kunna fylla på än mer här. Jag har varit Comhemkund under många år och "mycket vatten har runnit under broarna".

 

Det finns ljusglimtar också! Några få, 3-4 stycken, har varit mycket tillmötesgående och löst de problem som faktiskt legat hos Comhem snabbt och effektivt.

 

Varför är jag då kund hos Comhem?

Jag har två leverantörer att välja på när det gäller TV, bredband och telefoni. Det är Telia och Comhem.

Mina grannar har Telia och jag skall inte berätta vilka problem de har med Telia.

 

För min del är det lite som att "gå ur askan i elden" vid ett byte, oavsett om jag har Comhem eller Telia.

På samma sätt resonerar mina grannar.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...