Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inställning av säkerhetskopia fungerar inte


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

I min Windows 7 dator tar jag en säkerhetskopia varje vecka. Nu skulle jag vilja ändra inställningarna för denna och går in i Kontrollpanelen>Säkerhetskopiera eller återställ dina filer och klickar på Ändra inställningar. Då borde en ruta öppnas där jag kan ändra inställningar, men det händer ingenting. Detsamma gäller övriga länkar som är försedda med en sköld framför, dvs. Hantera utrymme, Återställ användares filer och Välj en annan säkerhetskopia att återställa filer från. Det verkar vara något hemligt med denna blågula sköld som jag inte förstår. Jag är ensam användare till datorn och jag har "fullständig behörighet" på C-disken enl. rutan "Behörighetspost för Lokal disk (C:).

 

Hur ska jag få detta att funka?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Aja!

 

Precis som du har jag (automatisk) säkerhetskopiering varje vecka. Även om man är ensam på datorn så får man upp den blågula skölden eftersom vemsomhelst inte ska kunna göra  förändringar i ens dator. Det är ju bara bra att ens bekräftelse av åtgärderna efterfrågas, tycker jag. I min HP Compaq Windows 7 dator har jag inte haft några problem med att ändra i inställningarna, t ex i schemat för säkerhetskopiering. Om du hade haft samma sorts dator hade jag föreslagit dig att läsa här:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c01947587

Men eftersom så säkert inte är fallet föreslår jag att du läser PC för allas artikel fr o m SÅ HÄR GÖR DU BÄSTA BACKUP I WINDOWS 7:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.316560/sa-fixar-du-natverk-och-backup-i-windows-7

Microsoft har också skrivit om det http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/set-change-automatic-backup-settings#1TC=windows-7 men det som står där överensstämmer inte med vad som står i min dator där jag oftast använder mig av windowsflaggknappens sökruta och skriver in ett ord för att få upp det jag letar efter.

I alla fall tänkte jag nu att jag skulle testa hur jag ändrade inställningar, eftersom jag inte mindes hur jag gjorde trots att jag gjort det några gånger. Jag skrev alltså säkerhet i sökrutan. Då kom Säkerhet och återställning upp. Jag klickade ett klick på den ikonen. Då kom Säkerhetskopiera eller återställ dina filer upp. Se bild! post-55300-0-90765200-1409342112_thumb.jpg

 

Där klickade jag på Schema: Ändra inställningar. Men då gick Säkerhetskopieringen igång. Eftersom jag inte hade tänkt säkerhetskopiera klickade jag därför på Avbryt. Kanske är det så att man bara kan ändra inställningar i samband med en säkerhetskopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen!

 

Jag har redan följ anvisningarna i de länkar du förmedlar. Problemet är att när jag klickar på Ändra inställningar så kommer det inte upp någon ruta där jag kan ändra inställningar. Det har sannolikt med administratörsrättigheter att göra, men jag verkar ha tillåtit full rättighet till hela min dator.

 

Jag har provat att klicka på andra länkar i rutan Säkerhetskopiera eller återställ dina filer. Jag klickade t.ex. på Inaktivera schema och då inaktiverades det men när jag sedan klickar på Aktivera schema så går det inte att aktivera det igen.

 

Jag kan inte heller göra en manuell säkerhetskopia. Däremot verkar det fungera att göra en systemavbildning.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du vet att det inte var så länge sen det fungerade (någon vecka eller två) kan du pröva med att göra en systemåterställning till en tidpunkt när det fungerade:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

 

Har du använt något optimerings- eller registerstädningsprogram som kan ha ändrat på något dumt sätt?

 

En systemfilsgranskning kan åtgärda vissa problem med Windows: http://support.microsoft.com/kb/929833/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta administratörsrättighetsproblem har nog funnits en lång tid. Det är säkert också orsak till att jag i D-disken har en massa filer som jag inte själv skapat och som inte går att ta bort eftersom jag inte har fullständiga rättigheter till min dator - trots att den är inställd på att tillåta det.

 

Systemfilgranskning var nytt för mig. Jag ska absolut köra igenom det programmet när den backup som jag f.n. tar med Cobian backup är klar. Detta program använde jag med framgång i min gamla XP-dator men i Win7 har det inte behövts då Windows har denna funktion - som alltså inte funkar i min dator.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Systemfilgranskning var nytt för mig. Jag ska absolut köra igenom det programmet när den backup som jag f.n. tar med Cobian backup är klar. Detta program använde jag med framgång i min gamla XP-dator men i Win7 har det inte behövts då Windows har denna funktion - som alltså inte funkar i min dator.

Har du aldrig använt dig av den automatiska säkerhetskopieringen i Windows 7 utan använt Cobian backup hela tiden istället? Kanske är problemet i så fall att Cobian har inaktiverat den utmärkta automatiska Windows 7 säkerhetskopieringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Windows 7 funktionen hela tiden. Cobian har jag installerat först idag för att kunna styra vad och var jag gör backup.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Jag har nu kört systemfilsgranskaren och fick besked: Inga integritetsbrott hittades.

 

Jag har också i kommandotolken skrivit:

 

net user administratör /active:yes

 

och loggat ut från mitt konto och in på administratörskontot, men inte heller där kan jag ändra säkerhetskopieringsinställningarna. När jag tidigare klickade på andra länkar t.ex. Inaktivera schema så inaktiverades det och nu går det inte heller att aktivera det igen.

 

För tillfället har jag inga andra uppslag. Att ominstallera Windows när för stor apparat för tillfället.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej

Jag har precis ominstallerat min Windows 7 och får samma resultat som Gunilla och Cecilia.

Jag skulle vilja använda ett program för säkerhetskopiering till OneDrive. Är det någon som har några erfarenheter?

Hälsningar

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Göran!

 

Förutom att jag inte har redovisat något resultat i tråden eftersom jag inte använder den inbyggda funktionen i Windows 7, så kan jag inte rekommendera att man säkerhetskopierar till OneDrive eftersom det framför allt är tänkt för synkronisering. Jag har sett en del fall i Microsofts forum där folk har blivit av med filer för att de inte har förstått skillnaden mellan synkronisering och backup, visserligen är problemet störst i Windows 8.x men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...