Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pivottabell föra över till annan arbetsbok


Sniff

Rekommendera Poster

Hej
Jag vill, hämta från "en cell" i pivottabell där det ligger flera rader och kolumner, föra över detta till ett annat excelark. En annan fil.
Alltså - om man dubbelklickar på en cell i povottabellen öppnar sig ett nytt blad.
Denna info skulle jag vilja få till ett annat excelblad. Dock utan att behöva öppna upp bladet med pivottabellen.

Jag tror att det går men behöver hjälp på vägen.

Är dock inte så haj på detta...

 

Med vänlig hälsning Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet jag kan komma på är att skapa en knapp som kör lite VBA-kod som utför operationen.

 

Boken med din Pivottabell måste vara öppen och koden måste veta var din pivot finns och vart du vill kopiera resultatet.

 

Och sedan lilla problemet att hitta det nya bladet som skapats, det bladet tycks alltid lägga sig innan bladet med Pivottabell på.

 

Räcker detta som svar eller vill du ha kod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för snabbt svar.

Jag hittade en tråd på nätet. Fick med mig ett macro som jag inte riktigt vet hur jag skall jobba med.

 

Det ser ut så här:

 

Sub CreatePT_DataSheet()

Sheets("PTSheet").Range("B15").ShowDetail = True
End Sub

 

Kan du förstå något av detta?

 

 

Med vänlig hälsning Staffan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det makrot gör exakt det som du gör när du manuellt dubbelklickar på en rad i pivot. Skapar en ny sida med ett utsnitt av de data som ligger till grund för pivottabellen.

 

Så det du vill göra går att göra i VBA. Det som behövs är

1: Veta var pivottabellen är och köra kodrad som den ovan för att generera rapport.

2: Veta vilken sida rapporten hamnar på och flytta till den bok där du vill ha den.

 

Denna kod

Sub test()

    Me.Range("b4").ShowDetail = True
    
    Sheets(Me.Index - 1).Move
End Sub

som exempel skapar rapport från Pivot i cell B4 på samma blad som koden är skriven. Flyttar sedan bladet till en ny bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...