Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C: är full. D: har mycket ledigt utrymme. Fördela?


VillVeta

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har en bärbar dator  (Fujitsu) med Windows 7. Den var partitionerad i C: och D: från fabriken.

C: är på 50 Gb.

D: är på 400 Gb.

Jag har alltid haft ambitionen att installera program på D: Trots det har jag problem att C: blir/är full hela tiden. Jag tömmer papperskorgen, tar bort temp-filer mm.

En tänkbar lösning är att göra en om-partitionering så att C: tar 100 Gb från D: Är det möjligt?

Finns det en annan lösning?

Tacksam för förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar föreslå att OS-delen av den delad disk upptar 200GB som minst. Skälet är att Windows tar plats samt alla program tar plats.

Att ha 50GB för OS är för litet.

 

Ja, det går att partitionera om disken. Om du vill göra detta utan att installera om bör du kopiera allt som du inte vill förlora på en extern enhet. Det finns alltid risker med att göra en omfördelning av partionerna även om det i de flesta fall går bra.

 

Ett program du kan använda är Minitools. Windows kan du också använda men det är inte säkert att den kan ge dig den storlek du vill ha.

Nu är det visserligen en utökning av C du önskar.

 

Eftersom du installerar programmen på D skulle jag föreslå en ominstallation av Windows. Jag föreslår att du gör C 200GB stor och installerar alla program på C.

 

Du har en fabriksåterställningsfunktion i din dator.

Kopiera allt du vill spara till en extern enhet. Det gäller både C och D.

Gör en fabriksåterställning av datorn.

Utöka C med hjälp av Diskhanteraren i Windows.

Starta om datorn och se om den fungerar.

Uppdatera Windows med hjälp av Windows Update.

Installera dina program och installera dem på C.

Kopiera tillbaka allt du vill ha på datorn från den externa enheten.

 

Vill du ha en mer utförlig instruktion på hur du utökar C, återkom i så fall om detta.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi har en bärbar dator  (Fujitsu) med Windows 7. Den var partitionerad i C: och D: från fabriken.

C: är på 50 Gb.

D: är på 400 Gb.

Jag har alltid haft ambitionen att installera program på D: Trots det har jag problem att C: blir/är full hela tiden. Jag tömmer papperskorgen, tar bort temp-filer mm.

En tänkbar lösning är att göra en om-partitionering så att C: tar 100 Gb från D: Är det möjligt?

Finns det en annan lösning?

Tacksam för förslag.

 

 

Hej!

 

Problemet är snarare att din profil ligger kvar på C:\ (under users-mappen)

Om du kontrollerar din profil-mapps storlek så lär du finna att den är jättestor..

 

Om så, då är det troligtvis bl.a. dina mappar för: Dokument, bilder, filmer etc. som tar upp en hel del diskyta..

 

Men var lugn! Det finns en relativt enkel lösning på detta problem.

 

Du kan nämligen flytta dessa mappar till din D:\, trots att resten av din profil ligger kvar på C:\

 

Microsoft har skrivit en förklarande artikel om hur du gör detta, se här: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/redirect-folder-new-location#1TC=windows-7

 

Under-rubriken för det du vill göra är: "Så här omdirigerar du en mapp till en ny plats"

 

Upprepa sedan samma procedur för mapparna: Mina bilder, mina filmer etc. och du har huxflux mer utrymme ledigt på C:\

 

Det är inte en optimal lösning, men då du inte installerar om din dator så är det troligen den mest rekommenderade lösningen, för den sits du sitter i idag.!

 

Men som åge säger så är 50Gig på tok för litet för C:\! Så kan du ta 100 lediga gig från D:\ och föra över dessa till C:\ så vore du mer anpassad för framtiden! Kombinerat med ovan mapp-flyttning givetvis!

 

Nu vet jag inte hur det är för Fujitsu, men på min ASUS-dator så kan man vid en ominstallation välja att ha 2 partitioner, som du har.. eller välja det bästa.. nämligen att installera om windows och du får en stor partition som tar upp hela din 500Gic disk! Finns det valet så uppstår inte detta problem igen!

Kolla på Fujitus webbplats, om deras supportsidor nämner något om ett dylikt val vid ominstallation !

 

PS! Program bör du aldrig installera till annan plats än C:\Program, Det kan bli lite lustigheter vid större uppdateringar (typ servicepack) och dessutom får du säkerhetsproblem då D:\ som standard inte har samma filrättigheter som C:\Program har, och med ovan lösning behöver du troligtvis inte längre detta! Så på den punkten blir det bakläxa! ;) DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Problemet är snarare att din profil ligger kvar på C:\ (under users-mappen)

Om du kontrollerar din profil-mapps storlek så lär du finna att den är jättestor..

 

Om så, då är det troligtvis bl.a. dina mappar för: Dokument, bilder, filmer etc. som tar upp en hel del diskyta..

 

Men var lugn! Det finns en relativt enkel lösning på detta problem.

 

Du kan nämligen flytta dessa mappar till din D:\, trots att resten av din profil ligger kvar på C:\

 

Microsoft har skrivit en förklarande artikel om hur du gör detta, se här: http://support.microsoft.com/kb/310147/sv

Under-rubriken för det du vill göra är: "Ändra standardplatsen för mappen Mina dokument"

 

Upprepa sedan samma procedur för mapparna: Mina bilder, mina filmer etc. och du har huxflux mer utrymme ledigt på C:\

 

Det är inte en optimal lösning, men då du inte installerar om din dator så är det troligen den mest rekommenderade lösningen, för den sits du sitter i idag.!

 

 

PS! Program skall du aldrig installera till annan plats än C:\Program, Det kan bli lite lustigheter vid större uppdateringar (typ servicepack) och dessutom får du säkerhetsproblem då D:\ som standard inte har samma filrättigheter som C:\Program har, och med ovan lösning behöver du troligtvis inte längre detta! Så på den punkten blir det bakläxa! ;) DS!

 Länken du hänvisar till gäller Windows XP, frågeställaren har Win 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken du hänvisar till gäller Windows XP, frågeställaren har Win 7.

Det var korrekt! (Tack!)

 

Länken är nu uppdaterad till en Windows 7 dito! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...