Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Windows 7 med Uppgraderingsskiva


PCsnubben

Rekommendera Poster

Jag brukar endast köra fullversioner, men nu hade ägaren redan köpt Windows 7 Uppgraderingsskivor.

 

PC1 har Vista och ska uppgraderas.

 

PC2 har XP och ska uppgraderas.

 

På skivornas fodral står att de är för Vista.....vilket inte bådar gott för XP.datorn.

 

Men.. några frågor innan jag börjar med Vistadatorn.

- Vista måste alltså vara installerat, eller räcker det med att vissa filer ligger på HDDn för att det ska fungera ?
Har läst nånstans tidigare att det eventuellt skulle fungera om man rensade disken och bara lade in vissa filer från den gamla installationen.

Jag vill ju helst slippa alla gamla Vista-filer överhuvudtaget !

(Givetvis gör jag först backup på användarfilerna först)

 

Det står ju föjande att läsa:
An activated copy of Windows must exist on the hard drive prior to installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att installera en Windows 7 Upgrade "ren", d.v.s. utan att ha ett tidigare OS på disken.

Kan du engelska, prova att följa de här instruktionerna:

 

http://www.sevenforums.com/tutorials/31402-clean-install-upgrade-windows-7-version.html

 

http://www.wikihow.com/Clean-Install-Windows7-With-Upgrade-Media

 

Åge

 

Redigering, en länk till är tillagd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7-custom#T1=tab01

 

 

Du har kanske redan sett den här instruktionen.

 

Om Vista fungerar kan man alltså starta med uppgraderingsskivan och senare välja Anpassad (avancerat) följt av enhetsalternativ(avancerat) .Se Steg 3 i instruktionen!.

 

  LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som jag förstår det så går det bra, bara man har ett licensierat OS installerat på datorn.

Sedan använder man Installationsskivans Avancerade alternativ för att radera alla partitioner (för då har den redan känt av att det finns ett licensierad tidigare OS på datorn)

 

I de länkarna från Åge, så talas det ju om clean install .
Men vad innebär detta i det här fallet ?

En clean install för mig är på en tom hårddisk.
Som det ser ut på beskrivningarna är man ju inne i Windows och trixar. (i registret mm)
Om man har en tom hårddisk och inte kan installera med en uppgraderingsskiva , så kommer man ju inte så långt...

För att förtydliga:
Jag vill inte installera ovanpå ett annat OS och få en Windows.old mapp,
Det är inte bara i den det finns rester kvar från tidigare OS sedan tyvärr.
Jag vill ha en helt ren Windowsinstallation.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7-custom#T1=tab01

Du har kanske redan sett den här instruktionen.

Om Vista fungerar kan man alltså starta med uppgraderingsskivan och senare välja Anpassad (avancerat) följt av enhetsalternativ(avancerat) .Se Steg 3 i instruktionen!.

  LARSAS

Jo, jag har sett den, och det verkar ju bekräfta att jag kan använda installationsprogrammet på uppgraderingsskivan > Anpassat (Avancerat) för att formatera disken innan själva installationen för att få en helt ren installation.

 

Och detta ska alltså även fungera om man har en gammal XP innan? (Inte bara Vista)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inte kan jag bekräfta! Efter 30 dagar krävdes koden som inte godtogs! Tur att jag sparat mina XP installationsskivor så jag fick göra en ny XP installation sedan lägga i W7 skivan och köra anpassad installation,  Är det en uppgraderingsskiva måste XP vara installerat. 

Nu funkar det förhoppningsvis.W7 rensar HDn och lägger XP i Windows Old. Akta dig för att ta bort den filen.

Satt hela dagen igår och 2 timmar i morse och körde uppdateringar. Resultatet får jag väl om 30 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men om man har en XP innan, och sedan kör anpassad installation och där raderar alla partitioner ska det ju fungera enligt vissa sidor jag läst på.

 

Man får inte starta om sedan man raderat partitionerna, och man ska välja att aktivera SENARE.
Man ska se till att Windows Update inte ligger och bootar om automatiskt.
Sedan ska man göra trixen på nedanstående länk innan man bootar om

Se här
http://www.wikihow.com/Clean-Install-Windows7-With-Upgrade-Media

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att bara formatera disken och starta installationen av Windows 7?

Jag har vid ett tillfället formaterat om en hårddisk, startat installationen av Windows 7 och fått felmeddelande om att det inte finns en giltig version för uppgraderingen.

 

Därefter startade jag om datorn och började installationen på nytt, utan att formatera disken igen. Då gick installationen igenom.

Lade in licensnyckeln på nytt och aktiverade Windows 7.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över XP gick det utmärkt att bara köra igång installationen från skivan, och välja Avancerat.
Sedan radera alla partitioner.
Därefter köra installationen, lägga in medföljande nyckel och välja att INTE registrera automatiskt.
När sedan installationen är slutförd har man 30 dagar att registrera.

Men först ska jag köra in alla .... uppdateringar.
Och de var inte lite det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid integrera uppdateringarna i Windows 7-media.

Genom att använda WAIK, Windows Automated Installation Kit kan du få alla uppdateringar att komma med från start.

Du måste dock hämta dem manuellt för att kunna integrera dem. Styvt arbete första gången men sedan är det ganska lätt.

 

Programmet är kostnadsfritt och hämtas här för Windows 7:

 

http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5753

 

Jag använder programmet själv.

 

Det finns också ett program som heter RT Seven Light, som kan tänkas vara mer lätthanterligt för de flesta.

Programmet har inte kommit i någon ny utgåva på några år. Det verkar som att utvecklarna lagt ned det.

Det finns den del buggar men oftast märks de inte.

 

http://www.rt7lite.com/

 

Jag använde detta innan jag lärde mig att använda WAIK.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rt7lites nedladdningslänkar är nere....

 

Att "hämta alla uppdateringar manuellt första gången" för WAIK, gör man det i WAIK eller nån annanstans ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker det nu.

Då är det bara WAIK kvar.

 

Här hämtar du alla uppdateringar som behövs:

 

http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Home.aspx

 

Skriv in KB-numret i sökfältet.

När uppdateringen hittas, klicka på "Lägg till".

Finns det fler än en, se till att välja den som passar ditt system (Windows 7 64-bitars) och den nyaste du kan hitta. Ibland visas flera sidor då uppdateringen kan finnas i äldre upplaga.

Ta inte de som är Windows 7 Embeded enbart utan de du hämtar skall höra till din Windows 7-version, vilket är Windows 7 64-bitars, om det är 64-bitarsversionen du har.

 

När du lagt till alla uppdateringar du vill hämta klickar du på ikonen uppe till höger "Visa korg".

När korgen visas kan du välja att hämta uppdateringarna. Gör du så öppnas ett fönster där du sparar alla uppdateringar.

 

När du hämtat alla uppdateringar kan du använda WAIK-mjukvaran för att lägga in uppdateringarna eller använda Kommandotolken (skall startas som Administratör) och använda den istället.

Kör du Kommandotolken skall du använda kommandon i textformat för att integrera uppdateringarna.

Det är filen " install.wim " som skall användas. Den kan du använda separat om du kör Kommandotolken.

 

Använder du WAIK-mjukvaran skall du kopiera hela innehållet på skivan till en mapp på datorn.

Den mappen adresserar du sedan till när du skall integrera uppdateringar via WAIK-mjukvaran.

 

Beroende på CPU tar detta lite olika lång tid.

Med min i5:a tar ett sådan jobb ca. 1 timme och 45 minuter.

Med min i7:a tar det ca. 45 minuter.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...