Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svenska bokstäver i SQL-query


Roger W

Rekommendera Poster

Hej

Jag har fått en Classic ASP (Vbscript)-applikation i knät. Denna app jobbar mot en Access-databas innehållande ett tjugotal tabeller. Jag äger inte databasen och kan inte på något sätt förändra den.

 

Tabellerna är helt vettlöst konstruerade. Bl.a. använder man Alfanumeriska fält som primära index. Jo, jag vet, men som jag skrev tidigare har jag ingen rätt att gå in och korrigera detta. Det är som det är.

I tabellerna används Svenska bokstäver såväl i kolumnnamn som värden i kolumner.

 

Problemet uppstår när jag söker Mor-Barnuppgifter.

Vi kan ta ett exempel:

I modertabellen har en post ("morsan") indexfältet "ÖVER" [Text 50]. I Barntabellen har alla barn till morsan värdet "ÖVER" i det sekundära indexfältet [Text 255]. Men icke. Inte ett svar. Ändrar jag värdena till "VER" fungerar det som förväntat.

 

Var börjar jag?

 

Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett klassiskt problem är väll teckenkodningen. Så om vi utgår i från att Access använder ISO-8859-1 som teckenkodning, se till att dina asp-sidor antagligen ger ifrån sig en meta tag med charset ISO-8859-1 eller en http header med samma. Då kommer browsern skicka text med den kodningen.

 

Sen ser du till att i visual studio under Advanced Save Options spara dina asp-filer som ISO-8859-1 så vi är helt säkra på att det är den kodningen som används. Sen provar du igen och ser om det går bättre.

 

Normalt hade jag förslagit UTF-8, men jag litar helt enkelt inte på att access vet vad det är för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...