Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur hitta sätta i mer minne


marim

Rekommendera Poster

Kom inte på nån bra rubrik. Jag har kikat i andra trådar, men hittar inte min frågeställning.

 

Pappa har varit till den lokala data-affären och fått veta att det ska gå att sätta i mer ram-minne, men att dom inte gjorde det. Som jag fattar det så har dom slutat serva XP, så jag ska hjälpa han. Men han fick inte veta hur mycket mer minne det går att sätta in och han tänkte nog inte på att fråga.

 

Så hur hittar jag information om hur mycket extra jag kan sätta in. Och sen skulle jag vilja dubbelkolla att det faktiskt går att sätta in mer, hur gör jag det. Visst jag kan öppna datorn och titta om det finns extra plats. Men om det bara finns en plats betyder det då att det inte går eller kan det vara så att man kan byta ut det minnet som sitter i mot ett större.

 

Det är ingen märkesdator för då hade jag kunnat kolla på nätet hur mycket hans dator ska klara av. Jag hittar då inget om vad den heter så den är nog hopsatt.

Det jag vet om datorn är att det är XP professional version 2002, SP3. Dator: AMD sempron processor 3000+ 1,81 GHz, 1,43 RAM PAE (physicial address extension).

 

Har för mig att det är  80 eller 85 GB hårddisk. Och jag är rätt säker på att det är 32 bit.

 

Jo om jag ska köpa minne är det då det där AMD sempron jag ska leta efter. Rent praktiskt så kommer jag inte ha nå problem att sätta in mer om det nu går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta reda på vad du har för moderkort. Moderkortet avgör vilken typ av minne du kan sätta in.

Med XP 32-bitars är det ingen ide att sätta i mer än 4GB.

 

Om du vill få bättre fart i datorn är det bättre att gradera upp den med ny processor och nytt moderkort med tillräckligt med minne. Samtidigt bör du överge XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är osäker på vilka komponenter som sitter i datorn så kan det vara lämpligt att köpa ett så kallat uppgraderingspaket det innehåller i stort sett allt du behöver för att piffa till en dator. Det enda man kan behöva dubbellkolla är att det passar i chassit (vilket det antagligen gör) och att strömaggregatet orkar med. En i stort sett helt ny pc till ett väldigt acceptabelt pris.

 

Och som NoWin säger, sluta med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till att ge datorn nytt liv, utan ny hårdvara, och samtidigt överge Windows XP är att installera Linux.
Ex. Linux Mint 17 “Qiana” Xfce

 

System requirements:

  • x86 processor (Linux Mint 64-bit requires a 64-bit processor. Linux Mint 32-bit works on both 32-bit and 64-bit processors).
  • 512 MB RAM (1GB recommended for a comfortable usage).
  • 10 GB of disk space
  • DVD drive or USB port

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Om det går att sätta i mer minne så hoppas jag att det går att sätta i 2GB till. Mer har jag inte räknat med att han behöver för han har då över 3GB sammanlagt och det bör räcka. 

 

Han har haft funderingar på att köpa ny dator, men för pappa är det bästa alternativet om det går att sätta i mer minne i den han har. Den funkar bra för övrigt och jag har gjort den så säker det går att göra. Problemet är att den är seg främst när han går ut på nätet.

 

Jag ska köra speccy (försöka göra det idag annars till helgen) på den och se vad det hittar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.crucial.com

Där finns en "System scanner" som analyserar och presenterar möjligheten till utökning av internminnet och föreslår också vilka nya internminnen som passar. Jag har använt denna möjlighet några gånger och även köpt från Cruical enligt analysens förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mållgan, men just nu ska jag förhoppningsvis inte behöva kolla mer i datorn för jag har kört speccy.  Så om nån nu kan hjälpa mig tolka bilden jag satt ihop. Hoppas det är rätt saker jag tagit bild på.

 

Som jag förstår det så finns det två platser, men båda är upptagna. Så frågan klarar datorn mer än de 2GB som sitter i så får jag ju byta ut ena eller båda som sitter i. Men hur mycket klarar datorn av. Och i så fall vilket minne ska jag ha.

(Var nog så att det satt 1Gb i från början och sen senare satts i ytterligare 1).

post-134005-0-94938100-1407342518_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju ha fel men en av bilderna visar 1536 MB.

 

Jag tolkar det som att det i ena slot,et sitter 1024 och i det andra 512 = 1536 MB

Eftersom det inte finns fler slot går det inte att sätta in fler moduler men det bör väl gå att byta ut den på 512 mot en på 1024?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vertpre.

 

Miakel63 enligt det som jag ser på datorn så ska det finnas 1.43 så jag hade kanske fel i antagandet att det satt 1GB från början. Troligen satt det nog 512 från början och sen isatt 1GB. Men frågan är hur mycket 500 extra gör om det är värt det.

 

Men en annan fråga. Jag har för mig att det ska gå att använda vanliga usb-minnen som extra ram-minnen. Att man ändrar nåt på dom. Går det och om det går, hur stort usb-minne ska man ha. Dom kostar ju inte mycket så kanske prova och se om det gör nån skillnad.

 

Annars är det nog bara att titta på annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett minne på 1GB samt ett minne på 500MB och vill byta 500MB till 1GB kommer varken du eller din pappa att märka något.

Att sätta i mer än 4GB i datorn är ingen ide eftersom Windows XP (64-bitarsversionen är sällsynt) inte stöder mer. Med 4GB i datorn kommer ca. 3,25GB att vara användbart.

 

Windows XP stöder inte användande av USB-minnen som internminnen. Windows 8 kan däremot använda UBS-minne som extraminne.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge Nu kanske jag missförstår dig, men det där med att använda usb-minne måste ju ha funkat på tidigare OS än win8. För den inställningen har funnits i flera år, men du kanske menar bara att just xp är så gammal så det inte funkar på just den.

 

NordicOne är det kb 308417 steg 2 hantera datorminne manuellt jag ska använda. Sen vet jag inte om det är för att jag börjar bli trött eller om jag helt enkelt inte förstår det jag läser, men måste jag också skapa en partion, för pappa har bara C:

 

Och jag förstår inte heller om jag ska göra både ändra manuellt storlek och optimera minnesanvändningen. Kanske säga jag har inga problem att göra saker praktiskt, men har ibland svårt att ta till mig instruktioner via text.

 

Jag såg dock det med visuella effekter det kan vara nåt att titta på hur det ser ut i datorn för det står att dom kan göra en dator långsammare.

 

Om det blir så att det sätts in 500 extra vilket minne ska köpa för att det ska passa.

 

När det gäller defragmentering så är det ett bra tag sen det gjordes och jag har helt glömt bort den biten. Hade det varit så att jag skulle städa datorn så hade jag kommit ihåg det, men nu har jag varit inriktad på att sätta dit mer minne (om det går) så inte haft en tanke på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack då vet jag.

 

Har lite att göra nästa vecka då, så får jag se om det går att få ordning på XP:n eller om det blir en ny en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer, marim.

Funktionen "Ready Boost" infördes med Windows Vista.

Windows XP har inte den funktionen.

 

Beklagar att jag enbart nämnde Windows 8. Skälet är att jag utgick från att om du byter system är det Windows 8 som gäller idag.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du köper ett nytt minne, behöver du ta reda på vad som sitter i datorn. Minnet som NordicOne har länkat till är PC 3200 400Mhz CL3. Jag tror att det sitter PC 2700 333Mhz CL 2.5 minnen i datorn. Du kan ladda ner CPU-Z och kontrollera. Klicka på flikarna Minne och SPD. Står det 167Mhz på Frequency, har du 333Mhz. Står det 200Mhz, har du 400Mhz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge lätt hänt, men blir det en annan så blir det win7.
Just nu har pappa lite dåligt ekonomiskt för bilen ska in på reparation och det blir dyrare än tänkt och tyvärr är den lokala data-affären svindyr även på begagnat annars hade det varit ett bra tillfälle just nu att köpa en där. Men jag ska göra lite manuellt arbete och se om det gör nån skillnad.

 

vertpre tack, ska kolla upp det innan jag skickar efter nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael jag hade för mig att jag svarat på det, men tydligen missade jag det.

 

Jag vet inte om linux är ett alternativ på grund av det program pappa använder. Det han använder allra mest är publisher från microsofts office. Nu kan jag fattat fel, men som jag förstått det så funkar inte microsofts office program på linux.

 

Man kan ju byta word mot open office, men för nåt år sen så leta jag på nätet för att se om det fanns andra program som motsvarar publisher, men hitta inget. Den allra viktigaste funktionen för pappa i det programmet är kalendern, inte heller hittar jag nån kalender som kan ersätta den. Visst finns det kalendrar, men de går bara 5 eller som max 10 år bakåt i tiden. Han använder kalendern när han gör gratulationskort till personer som fyller jämt så då räcker inte att kunna gå tillbaka 10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack fagerja, ska titta på de programmen.

 

***

Nu har jag kikat på pappas dator en snabbvända och när det gäller växlingsfilen så finns det två rutor. Första står ursprunglig storlek (och där står det 657mb) och den andra står det maximal storlek (kommer inte ihåg exakt, men tror det stod 1365mb) . Och i instruktionerna står det "skriver en ny storlek för växlingsfilen i megabyte (MB) i rutan Ursprunglig storlek (MB) eller rutan Maximal storlek (MB)"
Så räcker det med att ändra till 4gb i maximal storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...