Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att skapa Systemavbildning


Gandhie

Rekommendera Poster

Jag har nyligen skaffat en ny laptop p.g.a. att jag ska plugga utomlands snart och måste lämna den stationära hemma. Laptopen är en MSI GE70 2PC, om den informationen är nödvändig. Levererades utan operativsystem, har nu Windows 7 OEM installerat och funkar fint (dock efter många om och men med installation av OS samt drivers). 

 

Hur som helst - Jag vill nu göra en systemavbildning men stöter på 3 problem med Windows 7's eget program för detta. 

 

1. Jag kan inte välja vilka enheter jag vill inkludera som det verkar som att andra kan när jag googlat på problemet. Det finns två och båda är markerade + att jag inte kan se hur stora de är (som andra också verkar kunna se). (Se bild: systemavbildning2.png)

 

2. Programmet ger mig direkt ett felmeddelande om att en av volymerna är "ogiltig" (Se bild: systemavbildning1.png). Har försökt konvertera den med Windows egna instruktioner men kan endast hitta C: disken att göra det på och den är sedan i NTSF-format.

 

3. Om systemavbildningen skulle fungera så kommer filen ta upp nästan 400 GB (Se bild: systemavbildning2.png) vilket verkar väldigt stort och som jag inte direkt har plats för på min externa hårddisk (behöver andra saker på den externa hårddisken också, inte bara en systemavbildning som tar upp mer än halva utrymmet o_O) eller i något moln eller liknande som jag använder. 

 

Någon som vet vad jag kan göra åt detta? Eller -om- det finns något jag kan göra åt det?

Bifogar bilderna här:

 

post-73099-0-67241000-1407242743_thumb.png

 

post-73099-0-13369700-1407242731_thumb.png

 

Edit: Vill tillägga att jag testade med EaseUS Todo Backup Free och fick det att funka med det programmet men att filen även där blev upp mot 400 GB stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nyfiken på varför du har en disk/partition som inte har ett reelt namn liksom enhetsbeteckning. Vad har du gjort när du installerade datorn?

 

Jag skulle mer än gärna se en bild på dina diskar.

Öppna Diskhanteraren och gör en skärmdump på hur disken (om det enbart är en disk i datorn) ser ut. Ditt problem beror på att den ena enheten inte har en enhetsbeteckning och namnet är korrupt.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nyfiken på varför du har en disk/partition som inte har ett reelt namn liksom enhetsbeteckning. Vad har du gjort när du installerade datorn?

 

Jag skulle mer än gärna se en bild på dina diskar.

Öppna Diskhanteraren och gör en skärmdump på hur disken (om det enbart är en disk i datorn) ser ut. Ditt problem beror på att den ena enheten inte har en enhetsbeteckning och namnet är korrupt.

 

Åge

Finner det intressant själv, aldrig sett något liknande. Det var inte jag själv som installerade Operativsystemet utan några anställda på NetonNet's lagershop i Göteborg. Fick åka in dit med min första laptop av samma sort då den inte lät mig installera Win7 alls (frös på "Starting Windows" skärmen varje gång). De fick ta ett nytt exemplar av laptop för den tidigare var det helt enkelt fel på. På denna fungerade Win7-installationen direkt av någon anledning. Egentligen var de redo för Win8-installation tydligen, vet inte om det faktumet kan ha orsakat detta? Hur som helst, det enda jag har gjort är att ladda ner och installera alla drivers från MSI's egen hemsida. Ingenting verkade gå fel då jag gjorde det, inga felmeddelanden eller andra problem och allt verkar funka som det ska annars. Hittills dvs. 

 

Bifogar en screenshot från Diskhanteraren här under, man kan se samma konstigt namngivna disk där. Den gav mig även ett felmeddelande när den skulle öppna Datorhantering om någon snapin-modul... Ingen aning om vad det är eller vad det innebär, men felmeddelandet är med i bilden på ett ställe där den inte döljer något.

 

post-73099-0-55772700-1407334527_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en rest från en Windows 8-installation där systemet gått fel.

Jag skulle föreslå att du tar bort alla partitioner från disken och installerar Windows 7 på nytt.

Innan du gör det, se till att spara allt som är viktigt, som dokument, bilder, drivrutiner (om det är på denna dator som du gjort det) med mer.

När allt detta är gjort, starta om datorn på installationsmediet (USB-enhet eller optisk disk).

Då du får valet om att välja Avancerad installation väljer du detta.

I ett av fönstren du får upp kommer du att se båda partitionerna.

Markera en av dem och välj sedan Ta Bort.

Gör samma sak med nästa.

När det är klart skall du ha en disk som inte är partitionerad eller formaterad.

 

Markera nu disken och välj sedan Formatera. Du får meddelandet att disken kommer att formateras men att det skapas en partition på 200MB för systemfiler.

Acceptera detta och installationen kommer att startas.

 

När den är klar kommer din disk att ha två partitioner. Den ena är för systemfiler och den andra blir din C-del.

 

Därefter skall du kunna göra en systemavbild som vanligt.

 

Det går att ta bort den felaktigt partitionerade delen också. Det kan du prova att göra när du sparat alla filer du inte vill förlora innan du tar bort alla partitioner. Det kan fungera men risken finns att det ligger systemfiler på den delen som försvinner och Windows kraschar.

 

Säkrast är att göra om allt från början.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en rest från en Windows 8-installation där systemet gått fel.

Jag skulle föreslå att du tar bort alla partitioner från disken och installerar Windows 7 på nytt.

Innan du gör det, se till att spara allt som är viktigt, som dokument, bilder, drivrutiner (om det är på denna dator som du gjort det) med mer.

När allt detta är gjort, starta om datorn på installationsmediet (USB-enhet eller optisk disk).

Då du får valet om att välja Avancerad installation väljer du detta.

I ett av fönstren du får upp kommer du att se båda partitionerna.

Markera en av dem och välj sedan Ta Bort.

Gör samma sak med nästa.

När det är klart skall du ha en disk som inte är partitionerad eller formaterad.

 

Markera nu disken och välj sedan Formatera. Du får meddelandet att disken kommer att formateras men att det skapas en partition på 200MB för systemfiler.

Acceptera detta och installationen kommer att startas.

 

När den är klar kommer din disk att ha två partitioner. Den ena är för systemfiler och den andra blir din C-del.

 

Därefter skall du kunna göra en systemavbild som vanligt.

 

Det går att ta bort den felaktigt partitionerade delen också. Det kan du prova att göra när du sparat alla filer du inte vill förlora innan du tar bort alla partitioner. Det kan fungera men risken finns att det ligger systemfiler på den delen som försvinner och Windows kraschar.

 

Säkrast är att göra om allt från början.

 

Åge

Detaljerade instruktioner där, det gillas! Lär bli lätta att följa. Har en liten fråga bara... Det är nämligen så att jag inte riktigt vet när jag kommer kunna göra detta. Kommer ta med mig systemreparationsskivan jag gjorde (kan väl använda den för att göra om allt från början?) till Norge när jag åker i helgen för att hälsa på pojkvännen och kanske har möjlighet då men annars kan det bli tricky att hitta tid för detta inom en snar framtid. Tror du detta problemet är något som kan orsaka ytterligare problem, alltså att det är väldigt viktigt att jag gör det så snart som möjligt? 

 

Självklart vill jag fixa min dator så att allt är i sin ordning, men vill helt enkelt ha koll på om det är "brådskande" på så vis att det är riskabelt att ha det såhär i några veckor om det skulle behövas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du gjort en Systemreparationsskiva. Den räcker inte om det är vad du skriver. Du behöver en installationsskiva med Windows 7 på. Den bör du ha tillsammans med licensnyckeln du har till Windows 7.

 

Jag ser det inte som nödvändigt att du gör en ominstallation så snart som möjligt. Tänk bara på att ju mer du sparar på datorn desto mer måste du säkerhetskopiera innan du gör ominstallationen. Allt raderas nämligen vid det momentet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du gjort en Systemreparationsskiva. Den räcker inte om det är vad du skriver. Du behöver en installationsskiva med Windows 7 på. Den bör du ha tillsammans med licensnyckeln du har till Windows 7.

 

Jag ser det inte som nödvändigt att du gör en ominstallation så snart som möjligt. Tänk bara på att ju mer du sparar på datorn desto mer måste du säkerhetskopiera innan du gör ominstallationen. Allt raderas nämligen vid det momentet.

 

Åge

Självklart har jag den skivan också, en OEM dock men det ska väl inte spela någon roll om det är på samma dator igen? Är inte helt 100 på hur de där fungerar, men så mycket har jag hört i alla fall. 

 

Inser att allt kommer försvinna, men det lär inte komma in så mycket nytt på den som jag kan säkerhetskopiera under den tiden det kan tänkas ta ändå. Förhoppningsvis får jag möjlighet så snart som möjligt så jag slipper tänka på det sedan, men det är ju ändå en ganska omfattande process att göra allt från början, speciellt med alla drivers som ska in för att basic grejer ens ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du skivan och licensnyckeln har du också det du behöver.

Självklart kan du installera om Windows på samma dator. Det är vad en OEM-licens tillåter.

 

Har du bara sparat alla drivrutiner du hämtat så sparar du åtminstone det arbetet.

Är mycket medveten om hur mycket jobb det är med en ominstallation.

 

Återkom om du behöver mer hjälp eller har fler frågor.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu när jag är tillbaka från mina utlandsstudier så har jag satt mig ner med problemet och följt instruktionerna. Allting verkar fungera fint nu så vitt jag har kunnat märka hittills. Tack för hjälpen!

// Amelie~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi brukar inte stänga trådar här i Eforum utan du avslutar genom att skriva att allt fungerar och klicka på lämpliga "Gilla"-knappar som tack för hjälpen.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...