Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny dator win 7


marim

Rekommendera Poster

Min pappa har en xp dator idag som är seg så ev köpa ny dator. Men först ska han kolla upp om det går att sätta in mer minne i den har. Om det går så är det bästa alternativet för han.

 

Men om det blir en ny dator så har han bett mig om hjälp. Han är pensionär så han har ju inte så bra ekonomiskt att köpa ny, max runt 5000 helst billigare än så. Jag har kikat på en del datorer, men jag förstår inte skillnaden på de olika processerna och grafikkort. Så vet inte vilken som blir bäst för han. 

 

Det han gör med datorn är surfa på nätet, spela lite småspel som patienser, skriva i word, men mest håller han på med bilder på olika sätt, bland annat gör han gratulationskort i publisher. 

 

De jag har kikat på, det som på det stora hela skiljer på dom är processer, grafikkort ja sen priset. Sen en sak som jag inte förstår om det finns eller inte på dessa är uttag för att sätta in minneskort från kamera. Det står minnestyp, men tittar jag på bilderna så ser jag inget uttag som passar för minneskortet från kameran. Han har det inte på xp så det är inte så där jätteviktigt att det finns, men vore bra.

 

Så nån som vet vilken av dessa som passar eller kanske finns nån helt annan som passar bättre.

 

HP prodesk 405 mt amd 1.5... HP prodesk 400 mt CI5.... HP prodesk mt pd 3.0...

HP prodesk 405 mt amd 1.4... HP prodesk 600 mt pd 3.0... HP prodesk 400 sff CI5...

Dell optiplex 3020 mt CI5...den sista ligger lite över budget, men tagit med den ändå. Alla är från dustin det är det ställe jag själv handlar om jag köper nåt på nätet.

 

Så nån som kan ge mig råd vilken som passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär det där med att hålla på med bilder mer än att använda Publisher?
Publisher ställer inga höga krav på datorn, däremot om man håller på med avancerade funktioner i Photoshop behövs både mycket minne och hyfsat snabb processor.
 

 

Det han gör med datorn är surfa på nätet, spela lite småspel som patienser, skriva i word

Det klarar en dator för 3000 kr av bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget photoshop. Det han gör med bilder är lite redigeringar av olika slag och det använder han microsofts program (kommer inte ihåg vad det heter nu). Annars så använder han program som publisher och ev powerpoint. Så han gör inget avancerat.

 

Så om jag ska dra slutsats av det du skriver så vilken som helst av de datorer jag tittat på är helt ok. Kanske då även kan titta på datorer med CI3, har för mig att de brukar ligga lite lägre i pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer.

 

Om du menar Intel Core i3 så är det en sån processor som är i tre datorer här hemma och de fungerar fortfarande bra efter 2-3 år..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...