Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vattenplaning


NordicOne

Rekommendera Poster

Vattendränkta vägar – lätta på gasen - om du får vattenplaning ändå är det viktigt att ta det lugnt. Sluta gasa, trampa ner kopplingen och vrid inte på ratten. Använd inte sommardäck som har mindre än 3mm mönster (lagen min 1.6mm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, dom kan gott höja gränsen till min 2,0mm mönster över hela däckytan, många kör med 3mm mitt på men har bara kanske max 2 på kanterna, lika farligt ändå.

 

Är man lite seriös, så byter man däck när man är nere på 3mm.

Visst kostar det, men bil kostar att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer - har sett bil få vattenplaning på motorvägen ett par gånger - rekommenderas inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med - desto viktigare med bra mönsterdjup och komihåg att kassera däck som är äldre än 6 år (oavsett mönsterdjup) eftersom gummit blir hårt med tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Vattenplaning - ja det får jag ca 10-20 ggr på sträckan mellan Östersund-Önsköldsvik ( om det spöregnat).

Märk väl; jag har helt nya Michelin sommardäck

 

Inget jag funderar på ens.
Jag kan förklara detta: Om jag ligger på hög hastighet och det har regnat på vägbanan, det blir spår; så om om jag kliver i det ena spåret så släpper genast högra hjulparet - men bibehållen all styrförmåga på det vänstra. Jag känner att det blir "vattenplaning" men grejen är ju att inte röra ratten!

 

Fast en gång nu senast så kom jag med vattenplaning och utan styrförmåga in i en kurva; där det ocså blev möte.

Det var bara att hålla i ratten och styra hjulen som vanligt - Ej att parera - så hoppas man att dessa kan hitta fäste, vilket dom gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...