Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra en frys i bilen


ottarpslisa

Rekommendera Poster

ottarpslisa

Hej,

Finns det någon klok som inte bara säger att det inte går att köra en frys på bilens batteri när bilen är igång?

 

Jag gör glass och ibland behöver jag förflytta glassen till olika marknader i min närhet, kruxet är att glassen behöver vara förvarad i minus 19 grader eller lägre och det är inte helt enkelt att klara även om man kan köra ner frysen till -30 innan man kör. Vi har ramp på bilen så det är bara att köra in glassfrysen i bagaget så vårt enda problem är att hålla frysen tillräckligt kall.

 

Vi har testat en konverter från Biltema men det enda som hände var att konvertorn eblev varmare än varm och frysen blev inte ens stoppad från att bli varm i en millisikund.

 

Någon som har något förslag på hur man kan lösa detta eller kanske någon känner någon som vet någon som skulle kunna testa detta.

 

Med Vänlig Hälsning

Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan gäller alltså en redan befintlig frys?

Vilken effekt är det på den?

 

Tillägg:

-19°C hmm.. -12°C är för lite då?

Annars kanske skulle en Dometic F 400 EGP fungera.

http://www.dometic.com/ed04efc0-38d5-49ec-b2a0-5f32dd86b3e9.fodoc

 

Kanske om först kyla till -30°C och sedan flytta över till boxen, flera boxar...?

 

Tillägg2:

http://www.thermoking.se/aggregat/coldcube%E2%84%A2.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ottarpslisa

Här kommer lite mer data,

Jo det finns frysmoduler att ställa i bagaget men jag behöver utrymmet i vanliga fall och det är lite svårt att få in en frysbox i bagaget när jag har en frysmodul där... och jag vill ju inte plocka om glassarna till en varm frys när jag kommer fram.

 

2200/240V/50Hz

280W 2,3 A

IP23

4,40kWh/24h

16A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en stor sinus-omvandlare för skåpet drar mycket amp. vid start.

Och bilen bör gå hela tiden för att hålla batteriet OK. vid stillestånd.

 

Omvandlare med moddad sinus trivs inte vissa motorer av(överhettning)

 

Kolsyreis är kanske att tänka på?

 

Lite mer info.

 

https://www.flashback.org/t841833p4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En UPS med inbyggda batterier (för att slippa ha bilen igång/ladda ur bilens batteri) kan fungera.

 

Om man räknar lite enkelt - 230 V x 2,3 A = 529 VA (inte 280 W alltså)

Och sedan använder det här

http://www.apc.com/tools/ups_selector/SE/sv/home/load

så kan man få en uppskattning om kostnaden.

Jag satte 3 h som exempel och får fram en enhet för ca 15.000 kr + moms.

 

Då har jag inte kollat/beaktat den startström som uppstår när frysen startar.

Just den delen kan man få hjälp med av Schneider/APC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ovan sagt, frysen kräver sin andel ström. Frågan är om bilbatteriet/bilen ens orkar hålla igång skåpet.

 

Fundera över alternativen, kanske bästa är att investera i en riktig mobil frys och allt vad det innebär istället för det du har idag.

Det krävs ju oavsett en viss, kanske betydande, investering för att få det att fungera.

 

Titta över alternativen, fundera på exakt vilka krav glassen ställer. Kanske räcker det med passiv kylning, en rejäl kylbox och någon form av kylklampar som kyls ned rejält? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många liter glass kan det handla om vid varje förflyttning?

Kan kanske finnas någon proffslösning, som yrkesfolket använder, men misstänker att då kostar det, för en sådan investering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en faktor att beakta är ju om den befintliga frysen mår så bra av att förflyttas. En vanlig kyl/frys ska ju vila en stund efter uppackning/installation innan den startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...