Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad har hänt? :O


SimsForTheWin

Rekommendera Poster

SimsForTheWin

Hejsan! Jo, jag har en Compaq Presario CQ57.. Kanske inte den bästa datorn, men iallafall. Jag har haft den i snart 4 år, jag fick den i julklapp julen 2010.

Till saken! Jag älskar att spela sims, jag har expansionspaketen: övernaturligt, årstider, kvällsnöjen, universitetsliv, destinationsvärlden, drömjobb, semesterparadis, leva livet, rampljuset och husdjur! Sen har jag ett prylpaket som heter stadsliv.

Jag har spelat sims på min laptop sedan.. 2011-2012 nån gång och jag har alltid haft problemet med att det är segt som fan, och det är hackigt, tar lång tid att ladda upp spel osv. MEN NU ÄR DET VÄRRE ÄN NÅGONSIN! Förra våren kraschade den ihop fullständigt, Windows fuckade och allt var bara kaos, så jag och min pappa tog den till Z-DATA i Halmstad.. Dem återställde den till skick som när man köper den ny. För annars hade den inte funkat längre. Sedan fick jag försöka ladda in allt på datorn igen, och jag fick problem, d löste sig, problem igen, d löste sig..

MEN NU! Jag har inget annat val än att hålla in ON knappen tills den akut stänger ner eftersom den annars bara fastnar och hackar.. Min pappa säger att jag har för mycket på datorn, men det kan inte vara möjligt eftersom jag har varit livrädd att ladda ner något nytt på den sedan incidenten i våras.. :(

Han är helt hopplös och kan inget om datorer, han tycker jag ska använda den som den är.. MEN HURFAN DÅÅÅÅ? :((

Det är bara helt omöjligt, jag är så ledsen.. Jag har en familj jag har spelar med i 8 månader nu :(

 

Sims går inte heller att starta upp, det bara hackar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du Windows xp?

 

Du kör för många program på samma gång. Som Skype ta ca 100-200MB av ditt ram minne. När du har bara 2GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din far har antagligen rätt om det inte är ett hårdvarufel.

 

Kör man Windows7 och 2 Gb RAM så hackar det, det är bara frågan om hur mycket det hackar.

 

Hur lång tid tar datorn för att starta?

 

Hur mycket ledig plats har du på hårddisken?

 

Stäng ner så mycket autostartande program det bara går. skriv Msconfig i sökrutan och välj Autostart och bocka av sådant du inte behöver ha på autostart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 och 2GB ram ska fungera, om det inte är för många krävande program igång samtidigt förstås, men som sagt, frågan är också hur mycket plats det är kvar på den 320 GB stora hdd.

Nu vet inte jag vad Sims kräver gällande grafiken idag, men förr när det bara fanns ca 5-6 expansioner, så krävde Sims inte så mycket, men det kan ju ha ändrat sig.

En enkel sak man kan göra är att plocka fram gadgeten som visar cpu´n och ram aktiviteten, när allt är igång.

Är det originalminnen i, så kan det möjligen gå att öka dessa, med lite tur till 4GB.

Vid behov även att stoppa i större hdd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jo, jag har en Compaq Presario CQ57.. Kanske inte den bästa datorn, men iallafall. Jag har haft den i snart 4 år, jag fick den i julklapp julen 2010.

Till saken! Jag älskar att spela sims, jag har expansionspaketen: övernaturligt, årstider, kvällsnöjen, universitetsliv, destinationsvärlden, drömjobb, semesterparadis, leva livet, rampljuset och husdjur! Sen har jag ett prylpaket som heter stadsliv.

Jag har spelat sims på min laptop sedan.. 2011-2012 nån gång och jag har alltid haft problemet med att det är segt som fan, och det är hackigt, tar lång tid att ladda upp spel osv. MEN NU ÄR DET VÄRRE ÄN NÅGONSIN! Förra våren kraschade den ihop fullständigt, Windows fuckade och allt var bara kaos, så jag och min pappa tog den till Z-DATA i Halmstad.. Dem återställde den till skick som när man köper den ny. För annars hade den inte funkat längre. Sedan fick jag försöka ladda in allt på datorn igen, och jag fick problem, d löste sig, problem igen, d löste sig..

MEN NU! Jag har inget annat val än att hålla in ON knappen tills den akut stänger ner eftersom den annars bara fastnar och hackar.. Min pappa säger att jag har för mycket på datorn, men det kan inte vara möjligt eftersom jag har varit livrädd att ladda ner något nytt på den sedan incidenten i våras.. :(

Han är helt hopplös och kan inget om datorer, han tycker jag ska använda den som den är.. MEN HURFAN DÅÅÅÅ? :((

Det är bara helt omöjligt, jag är så ledsen.. Jag har en familj jag har spelar med i 8 månader nu :(

 

Sims går inte heller att starta upp, det bara hackar :(

är det inte dags med en ny, min svärmor hade samma  problem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns datorn varm?

När en processor börjar bli för varm går den långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser Talismans länk beträffande specifikationerna för The Sims så ser du direkt att CPUn i din dator inte räcker till. Din dator har en AMD-CPU på 1GHz medan The Sims kräver åtminstone 2GHz Pentium eller kompatibel med Windows XP eller 2,4GHz med Windows Vista (vilket bör omfatta även Windows 7).

 

Din CPU sitter dessutom i en bärbar dator vilket gör den än sämre för The Sims.

 

Du har en för klen dator för ditt spel.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog tyvärr ställa mig bredvid flera här, och säga att du verkar ha en för svag dator för detta spel, jag vet att förr så hade denna dator räckt, men dom har tydligen ökat på specarna för Sims idag, och då räcker inte din dator till, du säger ju också redan i ditt första inlägg att datorn haft problem redan från början, då har du nog tyvärr svaret där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det nog så som redan har nämnts. Vad du kan prova är att spela med alla inställningar satta på lågt. Kanske går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SimsForTheWin

Tack för svaren! Sims 3, som jag spelar, har väldigt bra grafik.. Kan nog vara därför.

Ska göra som ni säger! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Compaq Presario CQ57 år ingen fullständig beteckning utan namnet på en serie datorer.Den har funnits med både AMD och Intel CPUer och med i övrigt olika specifikationer. För mej är det åtminstone omöjligt att ha någon uppfattning om datorns prestanda.

 

Har den blivit rengjord från damm i ventilationssystemet. En dator som blir för varm kan varva ner så den presterar dåligt.(inlägg 7)

 

  Risig hårddisk kan också vara en rimlig orsak till försämringen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Compaq Presario CQ57 år ingen fullständig beteckning utan namnet på en serie datorer.Den har funnits med både AMD och Intel CPUer och med i övrigt olika specifikationer. För mej är det åtminstone omöjligt att ha någon uppfattning om datorns prestanda.

 

Har den blivit rengjord från damm i ventilationssystemet. En dator som blir för varm kan varva ner så den presterar dåligt.(inlägg 7)

 

  Risig hårddisk kan också vara en rimlig orsak till försämringen.

 

LARSAS

Du har helt rätt beträffande modellerna. Med tanke på att datorn varit slö med Sims sedan den var ny kan ventilationen och hårddisken bortses från direkt.

 

Här är alla CPUer som modellen kan ha.

 

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02948186.pdf

 

Vad TS kan göra är att köra Belarc Advisor eller CPU ID för att ta reda på exKt vilken CPU som sitter i datorn.

 

Belarc Advisor:

 

http://www.belarc.com/Programs/advisorinstaller.exe

 

CPU ID

 

http://www.cpuid.com

 

Beträffande installation av CPU ID (eller CPU-Z som den också heter) bör den som i stallerar denna vara vaksam på att inte installera skräpprogrammen som medföljer.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt beträffande modellerna. Med tanke på att datorn varit slö med Sims sedan den var ny kan ventilationen och hårddisken bortses från direkt.

Fast enligt trådstarten har det blivit värre med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt beträffande modellerna. Med tanke på att datorn varit slö med Sims sedan den var ny kan ventilationen och hårddisken bortses från direkt.

 

 

.

 

Åge

    Du har tydligen inte läst vad TS skrivit!!!!  Se även vad TS döpt sin tråd  till.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jo, jag har en Compaq Presario CQ57.

 

Jag har spelat sims på min laptop sedan.. 2011-2012 nån gång och jag har alltid haft problemet med att det är segt som fan, och det är hackigt, tar lång tid att ladda upp spel osv. :(

Du har tydligen inte läst vad TS skrivit!!!! Se även vad TS döpt sin tråd till.

 

LARSAS

Visst har jag läst TS hela inlägg innan jag svarat. Tråkigt att du retar dig på mig.

Med bakgrund till TS information om Sims och hur det fungerat från början ser inte jag att TS problem löser sig med en eventuell rensning av ventilationskanalerna eller att det eventuellt är fel på disken.

 

Som du ser läser jag hela inlägget och baserar därmed mitt svar utifrån det. Vad det handlar om är att få Sims att rulla smidigt, inte återgå till hur det en gång varit, även om det är värre nu.

Således är det en dator med bättre CPU som är den egentliga lösningen.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker en brist i den här tråden är att man inte vet vilka prestanda datorn har. Beteckningen är ju ej fullständig. Man har antagit att det är den enklaste utan att kontrollera.

 

  Man antar också utan att veta att det är datorns inbyggda prestanda som är orsak till de tidigare och nuvarande problem.

 

Jag tycker det är oseriöst.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker en brist i den här tråden är att man inte vet vilka prestanda datorn har. Beteckningen är ju ej fullständig. Man har antagit att det är den enklaste utan att kontrollera.

 

  Man antar också utan att veta att det är datorns inbyggda prestanda som är orsak till de tidigare och nuvarande problem.

 

Jag tycker det är oseriöst.

 

LARSAS

Jag förstår att det är mina svar till dig i denna tråd som du retar dig på.

 

//eforum.idg.se/topic/346087-finns-det-några-laptopar-man-bör-undvika/

 

TS har från början, redan när datorn var ny, haft problem med Sims. Problemen har tilltagit med åren, enligt TS. Med bakgrund till detta tyder det mesta på att datorn var för klen från början.

Att problemen tilltagit kan bero på alla expansionsprogrammen till Sims. De släppts löpande och logiskt bör det öka på TS problem, vilket också kan stämma med de ökande problemen över tid som TS upplever.

 

Om TS kan återkomma med uppgifter om vilken CPU som sitter i den aktuella datorn kommer det att ge svar på mycket i denna tråd.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om vi har tillgång till internet, google, och allt sådant, så räcker inte det ibland.

Menar, får vi som i denna tråd inte veta mer vad den specifika datorn heter, SimsForTheWin

kanske inte har mer heller, borde stå mer i manualen, men den kanske inte finns, vad vet jag.

 

Så då får man kanske gå mer på antaganden, ofta kan man ändå få tillräcklig info ändå, för att kunna hjälpa så mycket som möjligt.

Men har datorn redan när den var ny, haft dessa problem, när Sims kördes, så var troligen datorn redan då lite för klen, så surt kan det ibland vara, vet att vissa expansioner kan kräva mer av grafiken än andra expansioner, så var det förr också, så oseriöst tycker jag inte att det är, även om lite mer info skulle kanske hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@SimsForTheWin

 

Det är svårt att veta vilken dator du har när det är en series på ca 5 st. Kan du kolla upp vilken modellnummer den har som tex HP Compaq Presario CQ57-241SG.

 

Kör du med Windows xp 64bit då kan du uppdatera till 4 GB ram om du inte har det. Om du kör med Windows 7 den ta mycket mer ram än vad Windows xp gör.

 

Det är svårt att hjälpa dig när man inte vet så mycket om din dator.

 

Problem fix:

 

1. Kan vara mycket dam i dator som gör att CPU % GPU blir varm och på det sättet kan det blir lag.

 

2. Du har lite ram i dator om du kör för många program som tex skype. (Fix) Stäng av alla program när du ska spela för att se till att det inte kommer att laga.

 

3. Gammal drivrutiner (Fix) Uppdatera det.

 

4. (Du säger inte vilken sims du kör med) Gå till Video Capture Settings och ändra allt till "Low".

 

5. Du kör inte med en extra skärm till dator? (Fix) Den är gjord för att klara av 1366x768 upplösning. Om du ändra den kan det blir lag om du har en annan skärm till dator.

 

6. Kolla hur din hårddisk mår. (Fix) länk http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html http://www.hdtune.com/ om den inte mår bra så är det ända att köpa en ny disk eller om det går att fixa den på något sätt.

 

Om du ger oss lite mer info om din dator då kanske vi kan komma på bättre fix till dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...