Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blir den här klonade hårddisken bootbar?


Gitruh7

Rekommendera Poster

Om man klonar en hårddisk i en kloningsapparat och apparaten kräver att hårddisken redan är initierad och har en enda stor partition så bör väl de inklonade partitionerna läggas inuti den befintliga partitionen?

 

Men blir då den här hårddisken bootbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man klonar en hårddisk i en kloningsapparat och apparaten kräver att hårddisken redan är initierad och har en enda stor partition så bör väl de inklonade partitionerna läggas inuti den befintliga partitionen?

 

Men blir då den här hårddisken bootbar?

Om du klonar en hårddisk blir klonen en identisk kopia av originalet.

Är originaldisken delad i flera partitioner blir klonen det också.

Disken som skall bli klonen behöver inte vara partitionerad eller formaterad utan en kloning kan ske på en disk med raw-format (som den är när den köps).

 

Eftersom klonen blir en identisk kopia av originalet blir den också startbar.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om apparaten kräver att måldisken är initierad är det snarast en kopierings- och inte kloningsapparat. Om endast innehållet i partitionen kopieras så blir måldisken inte bootbar utan extra handpåläggning (installera primär bootloader, sätta bootflaggan). Vid en riktig kloning av hela disken så blir måldisken startbar om orginalet är startbar. Ofta används kombination av kloning och kopiering. Kopiering av innehållet är snabbare än kloning då endast filerna kopieras. Vid kopiering defragmenteras filerna medan en klon är en exakt kopia av orginalet om orginalet inte har skadade oläsbara sektorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man klonar en hårddisk i en kloningsapparat och apparaten kräver att hårddisken redan är initierad och har en enda stor partition så bör väl de inklonade partitionerna läggas inuti den befintliga partitionen?

 

Men blir då den här hårddisken bootbar?

   Det där kommer väl från manualen för Sandbergs kloningsapparat  som en åtgärd att testa om kloningen inte startar.Jag har väldigt svårt att förstå att det skulle innebära att disken inte skulle bli korrekt klonad..Det står ju exempelvis att kloning kan ske till en icke raderad tidigare använd hårddisk..

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

[- - -] Det står ju exempelvis att kloning kan ske till en icke raderad tidigare använd hårddisk..

 

LARSAS

 

 

 

Var har du sett detta? Det står då i alla fall inte i pappersupplagan av manualen för den vita kloningsapparaten Sandberg sålde. Är det du nu säger något du läst i någon manual som finns på nätet?

 

Här är förresten en mycket kort artikel om Sandbergs hårddiskklonare:

 

http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20120618/diskkopiering-med-usb-30-hastighet

 

Så här skriver man:

 

"Processen kopierar råa sektordata, inklusive bootsektorer, och klonar enkelt en disk till en större, exempelvis vid uppgradering."

 

 

Nu har jag dock hört mig för litet. Enligt vad jag förstått är Sandbergs hårddiskklonare, liksom de flesta grejer andra de säljer, ren skit. De fick dra tillbaka hårddiskklonaren eftersom den inte funkade. Har man inte använt maskinen och alla grejer finns kvar i ograverat skick så bör man gå raka vägen tillbaka till butiken och återställa maskinen. Vad tror ni, stämmer detta? Den vita hårddiskklonaren verkar faktiskt ha dragits tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du sett detta? Det står då i alla fall inte i pappersupplagan av manualen för den vita kloningsapparaten Sandberg sålde. Är det du nu säger något du läst i någon manual som finns på nätet?

 

Här är förresten en mycket kort artikel om Sandbergs hårddiskklonare:

 

http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20120618/diskkopiering-med-usb-30-hastighet

 

Så här skriver man:

 

"Processen kopierar råa sektordata, inklusive bootsektorer, och klonar enkelt en disk till en större, exempelvis vid uppgradering."

 

 

Nu har jag dock hört mig för litet. Enligt vad jag förstått är Sandbergs hårddiskklonare, liksom de flesta grejer andra de säljer, ren skit. De fick dra tillbaka hårddiskklonaren eftersom den inte funkade. Har man inte använt maskinen och alla grejer finns kvar i ograverat skick så bör man gå raka vägen tillbaka till butiken och återställa maskinen. Vad tror ni, stämmer detta? Den vita hårddiskklonaren verkar faktiskt ha dragits tillbaka.

Om det stämmer kan jag inte svara på, men se om du kan lämna tillbaka apparaten. Sedan använder du dig av något av de gratisprogram som du redan har fått förslag på, för att klona. Finns ingen anledning, anser i alla fall jag, att köpa en apparat som kanske fungerar, när det finns program som garanterat fungerar. Men det är upp till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag kan ju inte svära på att maskinen inte fungerar. Har inte prövat den eftersom jag inte vill förstöra någon hårddisk (eller lämna tillbaka en maskin som är använd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nu har jag prövat kloningsapparaten.

 

Den funkar. Alla tre partitioner kom med felfria.

 

Man skulle alltså initiera och partitionera (en partition för hela hårddisken) den nya hårddisken man skulle klona till. När man sedan klonar skrivs den gamla partitionen över.

 

Kloning av drygt 300 GB tog ungefär 1,5 timme, om jag inte bommat något.

 

Enda haken var att slottarna för hårddiskarna var någon tiondels millimeter felgjutna. Så hårddiskarna gick inte i kontakterna i kloningsapparatens slottar. (En liknande sak har hänt mig tidigare när jag köpt en löstagbar hårddisk.) Så jag skruvade ur plastformen med slottarna och satte fast hårddiskarna direkt på kretskortet. Fick dock stötta upp dem provisoriskt med konstruktioner av tejp och kontorspapper som vikts ihop till "cigarrer" och tejpats ihop av mig. 3 av 4 skruvar till plastformen satt dolda bakom kloningsapparatens små "plastfötter" som jag fick pilla bort. 

 

Det man får lov att tänka på om man skall skruva ur plastformen är att märka ut på vilken sida A-slotten sitter. Att klona från den tomma hårddisken till källdisken är väl inte så lyckat om man vill ha kvar informationen. Jag märkte ut A-slotten med tejp på skalet som satt kvar när jag skruvat ur plastformen.

 

Jag vet inte hur många som köper en kloningsapparat som man verkar behöva skruva isär (i alla fall om man skall klona 3,5"-diskar) av bekvämlighetsskäl. Det är ju i och för sig inte så besvärligt. Att skruva ur och i en hårddisk innebär ju också litet meckande. Men folk tycker antagligen att man inte skall behöva göra så här.

 

Att Sandberg drog tillbaka apparaten berodde nog inte på att själva kloningen inte funkade utan på att plasten till slottarna var felgjuten. Det här tycker jag var väldigt synd. För om den här apparaten hade funkat utan skruvande så hade man haft en fantastiskt enkel lösning som man visste fungerande utan problem till ett väldigt bra pris. Speciellt bra hade den varit för datorer man bara uträttar bankärenden och liknande med och som man aldrig surfar omkring med eller laddar ner grejer till (annat Windows-uppdateringar och liknande). Då hade man kunnat klona hårddisken på sin "bankdator" enkelt och säkert utan att ladda ner något program. Nu testade jag visserligen med en vanlig "surfdator". Men det är ju bra att veta att man har den här möjligheten för en dator för vilken man vill minimera den mängd skit man får in på hårddisken.

 

Skulle jag köpa den här mojängen igen om jag visste det jag visste? Ja, kanske faktiskt. Jag hade dock hellre lagt på en hundring till för en apparat som jag sluppit skruva isär. Gissningsvis har den firma i Kina som plockat ihop kloningsapparaten lagt sig några ören lägre än konkurrenterna för att få ordern, men slarvat vid tillverkningen för att få ekonomi på det hela. Skulle inte tro att maskinen blivit många kronor dyrare med bättre precision på plastdetaljerna. En tia dyrare på sin höjd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till att det är så många som köper en sådan här maskin.

Skälet är att det finns så många bra och kostnadsfria mjukvaror som gör sådant här mycket smidigt.

Jag tillhör denna kategori som använder mig av kostnadsfri mjukvara för kloning.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att de som ev. läser den här tråden, inte får för sig att skaffa en kloningsapparat. Jag hoppas också att det faktum, att vår duktiga huvudmoderator Cecilia gillar post #8, inte förstärker tron att dessa apparater är bättre än mjukvaruprogram.

 

Det finns ingenting att vinna på att använda en kloningsapparat gentemot mjukvara. Inte när det gäller hastighet. Inte när det gäller säkerhet. Inte när det gäller användbarhet.

 

Speciellt bra hade den varit för datorer man bara uträttar bankärenden och liknande med och som man aldrig surfar omkring med eller laddar ner grejer till (annat Windows-uppdateringar och liknande). Då hade man kunnat klona hårddisken på sin "bankdator" enkelt och säkert utan att ladda ner något program.

För att använda datorn för uträtta mina bankärenden, behöver jag tillgång till "Nätet". Varje gång man exponera sig på "Nätet" finns risken att bli infekterad. Jag kan inte förstå varför en kloningsapparat skulle vara säkrare när det gäller en sådan dator.

 

Nu kan man ju givetvis ställa de obligatoriska frågorna. Hur vet du det? Har du någonsin använt en kloningsapparat? Nej, jag har aldrig använt en sådan maskin. Det jag utgår ifrån är vad jag har läst på "Nätet", vad det gäller snabbhet och användbarhet. Vad det gäller säkerhet är det som sagt ingen skillnad.

 

Med detta sagt, kan jag ändå se ett scenario, där en kloningsapparat kan vara praktisk. Detta är om man behöver klona en disk till flera andra diskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att de som ev. läser den här tråden, inte får för sig att skaffa en kloningsapparat. Jag hoppas också att det faktum, att vår duktiga huvudmoderator Cecilia gillar post #8, inte förstärker tron att dessa apparater är bättre än mjukvaruprogram.

Jag tycker om när frågeställare kommer tillbaka och skriver om sina resultat i stället för att lämna trådar utan avslut och det är anledningen till gillandet av post 8. I det här fallet innebär det inte att jag tycker att alla ska skaffa en kloningsapparat i stället för att använda ett program. Det var också därför som jag gillade inlägg 6 tidigare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om när frågeställare kommer tillbaka och skriver om sina resultat i stället för att lämna trådar utan avslut och det är anledningen till gillandet av post 8. I det här fallet innebär det inte att jag tycker att alla ska skaffa en kloningsapparat i stället för att använda ett program. Det var också därför som jag gillade inlägg 6 tidigare.

Av samma skäl gillade jag inlägget. :thumbsup:

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om när frågeställare kommer tillbaka och skriver om sina resultat i stället för att lämna trådar utan avslut och det är anledningen till gillandet av post 8. I det här fallet innebär det inte att jag tycker att alla ska skaffa en kloningsapparat i stället för att använda ett program. Det var också därför som jag gillade inlägg 6 tidigare.

På den punkten är jag helt överens med dig. Det är alldeles för många trådar som dör ut, utan att man vet hur det har gått. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en liten följdfrågeställning om någon är intresserad:

 

Om man av inbillade säkerhetsskäl inte vill ladda ner kloningsmjukvara, kan man då få en bootbar hårddisk bara genom att kopiera C:\ till en hårddisk man satt i en dockningsstation e dyl? Har för mig att något kommer att fattas då på måldisken. Har jag rätt här?

 

Att skruva ur hårddisken och smacka in den i en kloningsmaskin är lätt om det är fråga om en stationär dator. Men moderna laptopar verkar krångliga att öppna. För en tjock, 10-15 år gammal laptop brukar gå lätt att hitta hårddisken och skruva bort en lucka för att hitta hårddisken. På moderna, tunna laptopar verkar det vara mycket besvärligt att hitta hårddisken och skruva isär den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kopiera C:/-delen till en annan hårddisk är okej men ger ingen startbart disk. Du måste få med startsektionen för detta liksom de dolda systemfilerna,

 

Jag tycker inte det är svårt att få ur diskar ur moderna bärbara datorer. Alla de jag jobbat med (ett 50-tal idag) har alla varit lätta att få ur disken.

 

De flesta har en lucka som är fäst med en skruv. Disken sitter antingen låst genom luckan eller med en eller två lättåtkomliga skruvar.

 

Jag ser inga problem eller risker med att hämta kloningsprogram från nätet. Minitools är den säker sida (ingen piratsida) och risken för virussmitta är liten.

 

Det finns fler exempel på sidor som är minst lika säkra.

 

Åge

 

Redigering är rättstavning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Åge N för svaret.

 

Nu har jag tänkt pröva mjukvaruklona hårddisken på en nyköpt laptop. Det finns ingen speciell lucka för hårddisken på den här laptopen. Man får ta loss hela skalet med ett större antal skruvar på baksidan.

 

Så jag hade tänkt mjukvaruklona. Har tankat ner EASUS Todo Backup och gjort litet försök.

 

Först prövade jag i enlighet med synpunkter här på E-forum att låta måldisken vara oinitierad och opartitionerad. Det funkade inte. Felmeddelandet blev "Sector size of destination disk and source disk is inconsistent".

 

Sedan prövade jag att initiera måldisken. Samma felmeddelande.

 

Sedan prövade jag att partitionera hela måldisken (500 GB precis som källdisken). Samma felmeddelande.

 

Har sedan gått in och tittat på databladen för de här båda hårddiskarna. Om jag inte missuppfattat något verkar sektorstorleken vara samma från fabrik: 512 kB (värd) resp 4096 kB (disk). Kan tyvärr inte klistra in URL:erna till databladen eftersom inställningarna på min dator eller något annat fel gör att jag varken kan klistra in något i E-forums editor eller använda länkfunktionen (fönstret poppar upp men sedan låser sig allt). Men jag kan i alla fall redovisa fullständigt namn på de här 500 GB, 2,5-tums, 7 mm-diskarna:

 

Källdisk: Toshiba MQ01ABF050

 

Måldisk: Seagate ST500LT012

 

Så det bör ju vara lätt att googla fram databladen (jag fick fram dem direkt).

 

Källdisken var GPT-partitionerad och hade NFTS-filsystem. Så det valde jag för måldisken också. Gav inte måldisken någon enhetsbokstav. Den tilldelades namnet "Ny volym".

 

När det gäller sektorstorlek ändrade jag inte alternativet "default" för måldisken (man kunde fylla i olika sektorstorlekar).

 

Kan det vara så att källdisken har en annan sektorstorlek än default och att det är detta som är problemet? Och hur tar man då reda på sektorstorleken?

 

Ett annat möjligt problem skulle kanske kunna vara att jag vid partitioneringen av måldisken valde snabbformatering (den var klar efter några sekunder). Kan detta vara problemet, månne?

 

Någon som har några synpunkter?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du har gjort. Laptopen har väl bara plats för en disk, så hur har du anslutit måldisken till laptopen? Kan du beskriva i detalj hur du har använt EaseUS? Jag har aldrig upplevt det du skriver, när jag har använt EaseUS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt EaseUS men väl andra mjukvaror för kloning (Acronis och MiniTools). Jag har klonar diskar från bärbara utan att ta ur dem ur datorn.

Liksom vertpre förstår jag inte vad du gjort.

 

När jag klonar diskar bryr jag mig aldrig om hur disken som skall vara klonen ser ut mer än till storleken.

Jag väljer att anpassa storleken på partitionerna utefter storlekarna på originaldisken, om de inte är likvärdiga.

 

I övrigt gör jag inget eftersom klonen blir identisk med originalet.

 

Följ vertpres inlägg.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte måldisken i en hårddisk-docka som jag anslöt med en USB-kabel till datorn. Sedan körde jag igång Easus Todo Backup och valde clone-alternativet. Blev rekommenderad detta i tråden "Klona Windows 7-hårddisk med mjukvara" (den hårddisk jag försökte klona i det här senare fallet hade dock Windows 8.1).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag postar ett litet längre svar till vertpre och Åge N.

 

Jag har ännu inte prövat något annat kloningsprogram än Easus Todo Backup. Skulle tro att det inte är där problemet ligger med tanke på felmeddelandet.

 

Det jag börjar misstänka är att felmeddelandet angående sector size kan ha något att göra med den sektorstorlek man anger vid formateringen av hårddisken. Båda hårddiskarna verkar ha en fysisk sektorstorlek på 4096 kB från fabrik som moderna hårddiskar verkar ha. Men det är något annat än den sektorstorlek man anger vid formateringen. Man verkar kunna få fram storleken på dessa båda sorters sektorstorlek med hjälp av programmet Sisoft Sandra och kommandotolken genom att knappa in

 

fsutil fsinfo ntfsinfo enhetsbokstaven:

 

Tycker dock att en person som inte är dataknutte i yrket eller på fritiden bör hålla på med kommandotolken. Man bör också begränsa användningen av program som är till för dataknuttar, tror jag. Då vet man vad man gör.

 

Jag tror att det här är ett exempel på att jag var på rätt spår när jag från början var inne på hårdvarukloning. Det funkade ju för mig med 3,5-tumsdiskarna efter litet skruvande (surfar med den datorn nu). Börjar du med program som inte är till för vanliga datoranvändare och där det finns möjligheter att göra fel så kan man räkna med att det händer. Synd bara att man byggt den här laptopen så att man inte kan vara säker på att kunna plocka ihop den om man skruvar isär den för att hitta hårddisken. Verkar som att man vill att det inte skall vara för enkelt att byta hårddisk.

 

Lösningen på mitt problem tror jag ligger i att på något sätt luska ut den sektorstorlek (som kan anges med mjukvara) som finns på källdisken och sedan fylla i samma värde vid en omformatering av måldisken. Frågan blir då om det finns något enkelt sätt att ta reda på den här typen av sektorstorlek på källdisken i Windows 8.1 eller om man får tanka ner ett program typ Sisoft Sandra eller gå in i kommandotolken. Frågan är också om det räcker med snabbformatering för att kunna ändra sektorstorlek på måldisken. Har någon några synpunkter på detta får vederbörande redogöra för detta.

 

Sedan får jag väl sy ihop en mer komplett redogörelse för vad jag gjort för att klona hårddisken på den här nyinköpta HP laptopen med en 500 GB, 7 mm konventionell hårddisk och Windows 8.1.

 

Det jag gjorde var alltså att öppna förpackningen med den tilltänkta måldisken och sätta den i en Freecom hårddiskdocka och ansluta den med USB-kabeln till laptopen med hårddisken.

 

Sedan körde jag igång kloningsprogrammet Easus Todo Backup och valde alternativet Clone.

 

Som källdisk valde jag naturligtvis hårddisken på laptopen och som måldisk naturligtvis den via USB anslutna hårddisken.

 

Felmeddelandet jag fick blev "Sector size of destination disk and source disk is inconsistent". (Det spelade ingen roll om jag prövade med att initiera och partitionera måldisken som också var på 500 GB. Felmeddelandet blev ändå detsamma. Jag valde en partition för hela hårddisken precis som vid hårdvarukloning med en Sandberg-apparat jag köpt. Felmeddelandet har dock inget någon partitionering att göra. Sector size är inte storleken på partitionen.)

 

Sedan stängde jag av laptopen och den USB-anslutna hårddiskdockan och funderade på om jag inte trots allt borde pröva skruva isär laptopen och plocka ut hårddisken och göra en hårdvarukloning.

 

(En sak till. Jag noterade att de tre partitioner som fanns på källdisken tillsammans var litet mindre än den enda partitionen på måldisken. Hår svårt att tänka mig att detta skulle kunna ha något att göra med att det blev mer plats över på måldisken p g a större sektorstorlekar. Den utrymmesknyckande informationen per sektor ligger ju i resp sektor och inte utanför.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har, som tidigare nämnt, aldrig använt Easus. Vad jag inte förstår är varför du skall behöva formatera måldisken och varför du skall behöva ange sektorstorleken.

 

Det är något jag aldrig behövt göra. Måldisken blir en kopia av källdisken. Således har jag alltid låtit måldisken vara i sitt raw-format.

Kloningsprogrammet sköter allt.

 

Jag får nog lika på Easus en gång.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acronis True Image, som jag använder i huvudsak vid kloning, är inte ett gratisprogram. Min version är idag 2 år gammal men jag är nöjd med det.

 

Du skulle kunna prova Seagates och Western Digitals program. WDs program baseras på Acronis.

 

Du hämtar dem här:

 

http://www.seagate.com/support/downloads/discwizard/

 

http://support.wdc.com/product/downloaddetail.asp?swid=119&type=download&lang=en

 

De är kostnadsfria.

 

Se om de fungerar bättre för dig än Easus.

Jag har läst om Easus begränsningar via den länk som både Cecilia och Larsas har lämnat här.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna köra WDs version av Acronis måste en av diskarna vara av fabrikatet Western Digital.

Seagates mjukvara är enklare men jag har för mig att även den kräver minst en Seagatedisk. Är inte helt säker eftersom jag har Seagatemjukvaror installerade i den dator jag har Seagatedisk.

 

Minitools Partition Wizard är en mjukvara jag också använder. Dessvärre har jag inte lyckats så bra med mjukvaran när jag använt det för kloning.

Här hämtar du mjukvaran som skall läggas på en skiva som du startar från.

 

http://www.partitionwizard.com/partition-wizard-bootable-cd.html

 

Den här mjukvaran föreslår Toshiba:

 

http://download.cnet.com/NTI-Backup-Now-EZ/3000-2242_4-75133512.html

 

http://pc.toshiba-asia.com/images/accessories/canvio/clone/Guide_to_Customise_your_Complete_System_Backup.pdf

 

Här är en annan mjukvara för kloning som också är kostnadsfri:

 

http://www.miray.de/download/sat.hdclone.html

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...