Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Liten laptop med optisk enhet


cybertears

Rekommendera Poster

Hej!

 

Då min mammas dator har gett upp så undrar hon vilken som är bäst.

 

Prisklassen får vara på max 3000:- , 4000:-

 

Det hon gör vid datorn är att slö surfar lite och ser film då och då.

 

Jag föredrar att hon ska ha en optisk enhet utifall man måste återställa med recovery skivor.

 

Nu är min fråga vilken ni rekommenderar?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan hitta bra dator på blocket för det pris dock så ska man nog köpa en ny hårddisk om man köper något från blocket.

 

Vilken tum skulle hon vilja ha?

 

Som du skriv här "Det hon gör vid datorn är att slö surfar lite och ser film då och då." då är det bättre att inte köra Windows utan då kan man göra Chromebook och hon kommer inte får något virus på den.

 

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SAXE303C12H01/samsung-chromebook-series-3-3g-11-6

 

Den här är nog bättre http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SAXE503C32K02/samsung-chromebook-13-3-barbar-dator-titan

 

Här är en Windows dator.

 

http://www.inet.se/produkt/1971621/asus-x551ca-i3-8gb-500gb

 

Det som jag rekommenderar är att gå ditt och testa det innan man köper något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan hitta bra dator på blocket för det pris dock så ska man nog köpa en ny hårddisk om man köper något från blocket.

 

Vilken tum skulle hon vilja ha?

 

Som du skriv här "Det hon gör vid datorn är att slö surfar lite och ser film då och då." då är det bättre att inte köra Windows utan då kan man göra Chromebook och hon kommer inte får något virus på den.

 

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SAXE303C12H01/samsung-chromebook-series-3-3g-11-6

 

Den här är nog bättre http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/SAXE503C32K02/samsung-chromebook-13-3-barbar-dator-titan

 

Här är en Windows dator.

 

http://www.inet.se/produkt/1971621/asus-x551ca-i3-8gb-500gb

 

Det som jag rekommenderar är att gå ditt och testa det innan man köper något.

Ingen av ovanstående datorer har den önskade optiska enheten.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar att hon ska ha en optisk enhet utifall man måste återställa med recovery skivor.

En dator med Windows 8/8.1 kan lägga återställningsprogrammet på ett USB-minne, så om det bara gäller att kunna återställa datorn till leveransskick behövs inte den optiska enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator med Windows 8/8.1 kan lägga återställningsprogrammet på ett USB-minne, så om det bara gäller att kunna återställa datorn till leveransskick behövs inte den optiska enheten.

Jag tänkte mer på att man kan få recovery skivor från leverantören och om det skulle behövas så kan man använda dom. det var det som var tanken, det var därför jag tyckte att hon skulle ha en optisk enhet.

 

Nej jag märkte att det inte fanns någon optisk enhet på dessa, och att behöva köpa en extern har varken hon eller jag lust med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mer på att man kan få recovery skivor från leverantören och om det skulle behövas så kan man använda dom. det var det som var tanken, det var därför jag tyckte att hon skulle ha en optisk enhet.

 

Nej jag märkte att det inte fanns någon optisk enhet på dessa, och att behöva köpa en extern har varken hon eller jag lust med.

Det du kan göra är du får recovery skivor från leverantören då kan du använder din dator och göra om dom till iso filer sen så är det lätt att göra den så att du kan använda usb minne.

 

Som tex.

 

http://www.magiciso.com/tutorials/miso-makeiso.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är du får recovery skivor från leverantören då kan du använder din dator och göra om dom till iso filer sen så är det lätt att göra den så att du kan använda usb.

Dom kör ofta med sitt eget skit, så det är inte alltid att göra det bara till iso filer och så funkar det, det tror jag knappast, eller funkar det verkligen så?, till min dator fick jag 6 st dvd skivor som jag måste köra vid en total återställning och det är deras egna recovery programvara som fixar det.

 

Jag har en recovery dvd för windows 7 till hp, det var inte bara att göra en iso fil och sätta på en sticka för då tog den av någon konstig anledning inte emot licensnyckeln och den kunde inte aktiveras, men så fort jag använde orginal skivan så funka det  utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom kör ofta med sitt eget skit, så det är inte alltid att göra det bara till iso filer och så funkar det, det tror jag knappast, eller funkar det verkligen så?, till min dator fick jag 6 st dvd skivor som jag måste köra vid en total återställning och det är deras egna recovery programvara som fixar det.

 

Jag har en recovery dvd för windows 7 till hp, det var inte bara att göra en iso fil och sätta på en sticka för då tog den av någon konstig anledning inte emot licensnyckeln och den kunde inte aktiveras, men så fort jag använde orginal skivan så funka det  utan problem.

Har inte prova det bara på spel och sånt. Hitta den här på youtube hoppas att den här är till hjälp.

 

 

PS: Chromebook är inte så stor så man klara sig med en lite usb minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är en dator från acer annars med acer recovery management kan man göra ett recovery usb och inga andra program behövs det enda är att du behöver ett usb minne med 16 gigabyte ledigt lagrings utrymme på, det går självklart bränna recovery skivor i programmet också, det blir billigare att bränna egna recovery skivor också då dator tillverkaren brukar ta 100 till 200 kr när man beställer recovery skivor av dem, brukar behövas 3 till 4 dvd skivor om man bränner ut recoveryn själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är du får recovery skivor från leverantören då kan du använder din dator och göra om dom till iso filer sen så är det lätt att göra den så att du kan använda usb minne.

 

Som tex.

 

http://www.magiciso.com/tutorials/miso-makeiso.htm

För att kunna göra ISO-filer från optiska skivor krävs en optisk enhet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom kör ofta med sitt eget skit, så det är inte alltid att göra det bara till iso filer och så funkar det, det tror jag knappast, eller funkar det verkligen så?, till min dator fick jag 6 st dvd skivor som jag måste köra vid en total återställning och det är deras egna recovery programvara som fixar det.

 

Jag har en recovery dvd för windows 7 till hp, det var inte bara att göra en iso fil och sätta på en sticka för då tog den av någon konstig anledning inte emot licensnyckeln och den kunde inte aktiveras, men så fort jag använde orginal skivan så funka det  utan problem.

Du skriver i inlägg 7 att du kanske vill ha återställningsskivor från leverantören medan du in inlägg 9 inte vill ha det eftersom de lägger in sin "egen skit".

Vad du kan göra är att se om du kan hämta Windows 8.1 som en ISO-fil från Microsoft. Med en sådan kan du skapa ett startbart USB-minne (om datorn saknar optisk enhet) och installera datorn från den.

Det blir en så kallad "ren" installation.

För att skapa ett startbart USB-minne behöver du antingen en optisk skiva med Windows 8.1 på eller en ISO-fil av den som du "mountar" i datorn. Du behöver nämligen kopiera startsektorn till USB-minnet för att det skall bli startbart (om du inte vet hur man skapar detta i ett annat program).

 

Utöver Windows 8.1 behöver du också alla drivrutiner till datorn. Dem får du hämta på datortillverkarens hemsida eller de som har tillverkat hårdvaran för datorn (t.ex. Realtek, Atheroz, Intel, AMD, nVidia, SoundMax med flera beroende vem som tillverkat hårdvaran).

 

För att kunna hämta Windows 8.1 från Microsoft krävs att du har en "Retail"-version av din licens. Det får du inte med en köpt dator. Den har en OEM-licens.

Du kan kontakta datortillverkaren och höra med dem om de kan vara behjälplig med att få fram Windows 8.1 som ISO-fil åt dig. Räkna med att de tar en kostnad för detta.

 

Om du vill ha återställningsskivor eller USB-media från datortillverkaren, om de inte medföljer datorn vid köpet, skall du räkna med att betala för detta.

 

HP har en förmåga att skapa väldigt många DVD-skivor för återställning av deras datorer. 6 DVD är normen sedan Windows 7. Varför det är så är det bara HP som vet.

Jag har skapat återställningsskivor för Fujitsu, Asus, Acer och PackardBell. Samtliga ger 3-4 DVD-skivor enbart.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge, lustigt att du skriver att HP behöver 6 DVD skivor för att återskapa W7. Jag har återskapat Recovery skivor på min HP dv7-6101 med W7 och behövde bara 4 DVD skivor. Och jag för med allt utan ngt problem. Sedan finns ju Recovery och HP Tools på partitioner på C: också så man kan återställa utan skivor om inte datorn är infekterad förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är en dator från acer annars med acer recovery management kan man göra ett recovery usb och inga andra program behövs det enda är att du behöver ett usb minne med 16 gigabyte ledigt lagrings utrymme på, det går självklart bränna recovery skivor i programmet också, det blir billigare att bränna egna recovery skivor också då dator tillverkaren brukar ta 100 till 200 kr när man beställer recovery skivor av dem, brukar behövas 3 till 4 dvd skivor om man bränner ut recoveryn själv

Jag har alltid fått recovery skiver hemskickade gratis, men det första jag gör när jag får en dator eller om det är någon i familjen som ska ha det så är jag mycket noga med att skapa egna recovery skivor, jag använder hellre dvd skivor istället för att jag ska ha ett minne som jag inte kan använda pga att det finns återställningsmaterial på det.....

 

 

Du skriver i inlägg 7 att du kanske vill ha återställningsskivor från leverantören medan du in inlägg 9 inte vill ha det eftersom de lägger in sin "egen skit".

 

Det blir en så kallad "ren" installation.

För att skapa ett startbart USB-minne behöver du antingen en optisk skiva med Windows 8.1 på eller en ISO-fil av den som du "mountar" i datorn. Du behöver nämligen kopiera startsektorn till USB-minnet för att det skall bli startbart (om du inte vet hur man skapar detta i ett annat program).

 

Utöver Windows 8.1 behöver du också alla drivrutiner till datorn. Dem får du hämta på datortillverkarens hemsida eller de som har tillverkat hårdvaran för datorn (t.ex. Realtek, Atheroz, Intel, AMD, nVidia, SoundMax med flera beroende vem som tillverkat hårdvaran).

 

För att kunna hämta Windows 8.1 från Microsoft krävs att du har en "Retail"-version av din licens. Det får du inte med en köpt dator. Den har en OEM-licens.

Du kan kontakta datortillverkaren och höra med dem om de kan vara behjälplig med att få fram Windows 8.1 som ISO-fil åt dig. Räkna med att de tar en kostnad för detta.

 

Om du vill ha återställningsskivor eller USB-media från datortillverkaren, om de inte medföljer datorn vid köpet, skall du räkna med att betala för detta.

 

HP har en förmåga att skapa väldigt många DVD-skivor för återställning av deras datorer. 6 DVD är normen sedan Windows 7. Varför det är så är det bara HP som vet.

Jag har skapat återställningsskivor för Fujitsu, Asus, Acer och PackardBell. Samtliga ger 3-4 DVD-skivor enbart.

 

Åge

Förut när jag hade en Asus så fick jag 6 st återställningsskivor och det var för windows 7.

och det har jag alltid tyckt var en plåga för det är så mycket skit som dom la in i programvaran, och där ladda jag ner egna skivor och så använde jag licens nyckeln som låg under datorn.

 

Idag har jag en Acer Aspire, när hårddisken havererade på den så skicka jag in datorn men dom hade installerat ett engelskt system, jag bad om installationsskivor för min dator, det fick jag gratis, där var det 6 st återställningsskivor (det gäller windows 8) men där var det bara själva systemet och drivrutiner som installerades, inte massa onödigt skit som man normalt alltid fick i windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det kniper så vänder jag mig till leverantören för recovery skivor, oftast behöver jag som sagt inte det då jag brukar vara snabb på att göra egna.

 

Men jag tycker ändå att möjligheten ska finnas, även om man inte använder det för recovery skivor så kan man använda det  då man behöver bränna något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kompis fick betala omkring 150 kr för sina recovery skivor som hon beställt av leverantören men jag antar att det kan skilja mellan dator tillverkare, kan ju vara så att vissa tar betalt och andra inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge, lustigt att du skriver att HP behöver 6 DVD skivor för att återskapa W7. Jag har återskapat Recovery skivor på min HP dv7-6101 med W7 och behövde bara 4 DVD skivor. Och jag för med allt utan ngt problem. Sedan finns ju Recovery och HP Tools på partitioner på C: också så man kan återställa utan skivor om inte datorn är infekterad förstås.

Ja Snow, visst är det märkligt!

De senaste 4 HP jag hjälp till med att installera har skapat 6 DVD-skivor. Den första innehåller väldigt lite, inte mer än vad som ryms på en CD. En gång testade jag att börja med en CD men det vägrade datorn.

 

Att skapa återställningsskivor är en säkerhet utifall hårddisken havererar. Om hårddisken havererar går det inte att komma åt återställningspartitionen. Det är skälet till att jag skapar skivor åt mina bekanta. Utan dessa går det inte att installera Windows igen om man inte har en Windows-installationsskiva och licensnyckeln (Windows 8 har licensnyckeln i BIOS i datorn).

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Snow, visst är det märkligt!

De senaste 4 HP jag hjälp till med att installera har skapat 6 DVD-skivor. Den första innehåller väldigt lite, inte mer än vad som ryms på en CD. En gång testade jag att börja med en CD men det vägrade datorn.

 

Att skapa återställningsskivor är en säkerhet utifall hårddisken havererar. Om hårddisken havererar går det inte att komma åt återställningspartitionen. Det är skälet till att jag skapar skivor åt mina bekanta. Utan dessa går det inte att installera Windows igen om man inte har en Windows-installationsskiva och licensnyckeln (Windows 8 har licensnyckeln i BIOS i datorn).

 

Åge

Ja, av någon konstig anledning så blir det så, förstår inte varför dom inte utnyttjar hela dvd skivan istället för att man ska förbruka sex st dvd skivor.

 

Ja licensnyckeln ligger i bios endast, och det är smart på ett sätt men dåligt  på ett annat.

Jag tycker det är smidigt att  den kan  göra det men varför dom tog bort att det  inte ska finnas en etikett under datorn förstår jag inte, och nej jag tycker inte att det förhindrar piratkopiering, för det finns säkerligen winddows 8 /8.1 som går att tanka ner från torrent sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hårddisken havererar då har man ju backupen för utan backup lever man farligt!

Kör alltid backup 1 gång/månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hårddisken havererar då har man ju backupen för utan backup lever man farligt!

Kör alltid backup 1 gång/månad.

Backup är det man gör på sina filer, dokument med mera.

En backup på Windows gör man inte varje månad. Det gör man en gång och det gör jag alltid första gången jag startar datorn när den är ny, om det är jag som gör första konfigureringen.

 

Har man inte gjort återställningsmedia (USB eller skivor) kan man inte återställa Windows på ett enkelt sätt.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Då min mammas dator har gett upp så undrar hon vilken som är bäst.

 

Prisklassen får vara på max 3000:- , 4000:-

 

Det hon gör vid datorn är att slö surfar lite och ser film då och då.

 

Jag föredrar att hon ska ha en optisk enhet utifall man måste återställa med recovery skivor.

 

Nu är min fråga vilken ni rekommenderar?

 

Tack på förhand!

Hej!

 

Prisjakt listar över 100 bärbara Windows-datorer med optisk enhet för under 4000: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s178921407

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Då min mammas dator har gett upp så undrar hon vilken som är bäst.

 

Prisklassen får vara på max 3000:- , 4000:-

 

Det hon gör vid datorn är att slö surfar lite och ser film då och då.

 

Jag föredrar att hon ska ha en optisk enhet utifall man måste återställa med recovery skivor.

 

Nu är min fråga vilken ni rekommenderar?

 

Tack på förhand!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s178925929

 

Om man med liten Laptop menar en max storlek på 13 tum och med optisk enhet så räcker ej 4000 kr.

Det där med recoverymöjlighet tycker jag väger lätt om man nu verkligen vill ha en mindre bärbar dator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...