Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej starta min dator efter rensning med virusprogram!


RC44

Rekommendera Poster

Efter installation och genomsökning ville virusprogrammet starta om datorn, vilket misslyckades. Det som händer är att datorn försöker och Windovsloggan med XP syns på skärmen. Efter en stund släcker datorn ned och gör om detta med samma resultat gång på gång. Jag har tryckt på F2 och fått blåfärgad text på den. Vet inte hur detta skall hanteras. Har någon något tips om hur jag kan få igång min dator? Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Kan du komma in i Felsäkert läge? Starta om /starta upp datorn och under tiden trycker du intensivt och hela tiden på F8 tills du kommit in i läget, och återkom här sedan om det gick eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du komma in i Felsäkert läge? Starta om /starta upp datorn och under tiden trycker du intensivt och hela tiden på F8 tills du kommit in i läget, och återkom här sedan om det gick eller inte.

Ja, nu har jag genom Ditt tips lyckats komma åt felsäkert läge. Hur går jag vidare? Är verkligen novis på detta med datorer! Rune

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man får något virus på Windows xp så kan den göra vad som helst ta den 2 sek att ta bort system så att dator inte går att starta mer.

 

Hade du fått något virus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man får något virus på Windows xp så kan den göra vad som helst ta den 2 sek att ta bort system så att dator inte går att starta mer.

 

Hade du fått något virus?

Jag vet inte om virus orsakat detta. Felet uppstod efter att jag scannat med virusprogram och detta bad om omstart men då startade den inte mer! ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Ja, nu har jag genom Ditt tips lyckats komma åt felsäkert läge. Hur går jag vidare? Är verkligen novis på detta med datorer! Rune

 

I felsäkert läge så väljer du "Felsäkert läge med nätverk". Vad har du för antivirusprogram, eftersom det verkar varit (kan ha varit) orsaken till att det kraschade? Troligen har du virus (behöver inte vara, men bäst att utesluta).

 

Det är så svårt att ge alla tips via här via forumet, i alla moment och steg, men vi börjar så här. 

 

Gå till denna sida och hämta ett utmärkt scanningprogram för att söka igenom hela datorn med. Du ser Download till höger.

Hämta det, installera det och starta om datorn igenom det behövs men återgå då igen till F8 och välj denna gång Felsäkert läge UTAN nätverk. Kör igenom datorn och se vad resultatet visar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att du innan du låter något mer program ta bort mer gör en systemåterställning till en tidpunkt innan antivirusprogrammet rensade för att få en stabil grund att stå på (det kan ju ha varit en Windows-fil som togs bort av misstag också):

Start - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att du innan du låter något mer program ta bort mer gör en systemåterställning till en tidpunkt innan antivirusprogrammet rensade för att få en stabil grund att stå på (det kan ju ha varit en Windows-fil som togs bort av misstag också):

Start - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Nu är jag osäker på om det är felsäkert läge jag har. När jag aktiverat F2 så blir det blå textfärg på vit botten och med F8 blir det vit text på svart botten Allt på engelska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F2 aktiverar sannolikt BIOS för den är blå i botten och med vit text (din dator har sannolikt inte UEFI).

F8 aktiverar Felsäkert Läge för Windows XP.

 

Det är F8 du skall aktivera.

 

Starta datorn i Felsäkert läge och följ Cecilias inlägg.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du en lång eller en kort meny när du trycker på F8?

För om den är kort skulle det kunna vara en lista över möjliga enheter att starta från också, i så fall välj man hårddisken och fortsätt sen att trycka på F8 för att få upp den långa menyn där man kan välja "Felsäkert läge".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag osäker på om det är felsäkert läge jag har. När jag aktiverat F2 så blir det blå textfärg på vit botten och med F8 blir det vit text på svart botten Allt på engelska!

Om det är felsäkert läge så står det på skrivbordet att det är det. Vore bra och veta vilken antivirusprogram du använder? Då kan vi google upp om filer har samma problem eller om det är ett virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är felsäkert läge så står det på skrivbordet att det är det. Vore bra och veta vilken antivirusprogram du använder? Då kan vi google upp om filer har samma problem eller om det är ett virus.

Mitt virusprogram är en 30 dagars testversion hos Norton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...