Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup: Vilken NAS-lösning (NAS?) för RAID5 hemma? Eller RAID1 + extra disk?


lg

Rekommendera Poster

Jag vill uppgradera min säkerhetskopieringslösning från nuvarande som helt enkelt är Time Machine till extern 2 TB disk (som börjar bli full).

 

 

Jag har lite olika alternativ, typ så här:

 

1. RAID 5 hemma + 1 disk offsite som speglar.

2. Någon slags hemsnickrad variant, hemma RAID1, offsite en extern disk med samma kapacitet som RAID1-lösningen har när den ställts in på RAID

 

Kanske ytterligare något alternativ?

 

Kapaciteten på min nuvarande 2 TB-disk har räckt i ganska exakt 4 år men det är väl rimligt att sikta på att dubbla tillgängligt utrymme.

 

Så här ser jag på de olika alternativen:

 

1.

Fördelar: relativt gott kapacitetsutnyttjande: 67% vid tre diskar i RAID:en. Totalt, om jag köper 3 x 2 TB + 1 x 4TB (sammanlagt 10 TB) får jag ut 4 TB (kan någon verifiera att jag räknat rätt?). RAID5 har smidigare hantering av trasiga diskar än RAID1. Stoppar jag i en fjärde disk ökar kapacitetsutnyttjandet till 75% (8 GB disk ger 6 GB tillgängligt). Markant säkrare än ren RAID1 (men samtidigt, med en offsitedisk med samma innehåll ökar ju säkerheten högst påtagligt, även för RAID1)

Dyrt: Måste köpa en NAS som tar minst 3 diskar (vilket knappt verkar finnas, måste alltså köpa en som tar 4 diskar = ännu dyrare). När NAS:ens hårddiskplatser är fulla måste man byta 3 diskar för att öka kapaciteten.

 

2.

Fördelar: billigare med kabinett som bara tar 2 diskar. För att få ut 4 GB + offsite måste jag köpa 2 x 4 TB + 4 TB (sammanlagt 12 GB). När NAS:ens hårddiskplatser är fulla måste man byta 2 diskar för att öka kapaciteten.

Nackdelar: Osmidigare hantering av trasiga diskar. Sämre kapacitetsutnyttjande.

 

Beklagligt att det inte finns några NAS:ar som är dedicerade för RAID5-lösningar.

 

 

 

Så till mina frågor:

 

1. Borde jag överväga någon annan maskinvarukonfiguration?

2. Har jag missat någon väsentlig för- eller nackdel i min uppräkning?

3. Vad borde jag välja av ovanstående? Varför?

 

 

Kan ju vara värt att inkludera lite priser i det hela också. Jag gillar LaCie:s grejor, de är snygga, välbyggda och man får med Wuala-bonus. Tyvärr har de ingen NAS för fyra diskar men väl för fem. Följer man deras egna rekommenderade priser blir kalkylen så här:

 

1

Tomt NAS-kabinett LaCie 5big NAS Pro 4349:-

3 diskar à 1449:- = 4347:-

Totalt 8694:-

 

2

Tomt NAS-kabinett LaCie 2big NAS 1549:-

2 diskar à 2299:- = 4598:-

Totalt 6147:-

 

(tillkommer sedan en extra 4 GB disk men det är ju lika för båda lösningarna).

 

Notabelt är att om jag köper en LaCie 5big NAS Pro förkonfigerad med 5 2GB diskar kostar den 8649:-, alltså 45:- billigare än min egen konfig med bara tre diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att jag slog ihop två inlägg till ett inlägg för att tråden skulle synas i rutan "Senaste obesvarade trådarna" i högerkolumnen. Detta därför att det ökar chansen för att någon svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
För några år sedan så hade jag ungefär samma funderingar som du.

 

 

Det slutade med följande lösning. Kan kanske ge lite ideer.

Byggde en egen enkel och "headless" WHS server med totalt 1 liten "äldre" disk och 3st 2TB diskar

Hade redan den lilla disken och ett bra chassi så jag köpte till de större diskarna, ett stabilt moderkort med många SATA, en CPU lämplig för serverdrift och 8Gb RAM-minne samt Microsoft Windows Home Server licens. Kostade mig då ca 5000:- om jag minns rätt.

 

Installerade WHS på den lilla disken.

2st 2TB diskar som "Lagring"

1st 2TB som "Backup"

Cloudlagring 

 

Mitt resonemang var följande:

Litar inte på RAID (mognadsfråga antar jag, men har haft vänner som fått kraschade RAID och inte kunnat bygga upp indexen igen). Istället så skapade jag ett enkelt robocopy scrip som 1 gång per dag kopierar alla ändringar från "Lagringsdiskarna" till "Backupdisken". Dvs en typ RAID 1 "ful-lösning", enkelt och jag har exakt koll på vad som sker.

 

Eftersom inte allt som finns på lagringsdiskarna behöver en backup, tex lagrade TV-serier man spelat in och alla backuper från lokala datorer i familjen, så räcker än idag 2GB "Backup" för min del.

Strukturerarde också foldrarna på ett sådan sätt att det skulle vara enekelt att veta vad som behövde backup och inte

Därefter identifierade jag alla "superviktiga" foldrar som bara inte får försvinna. Alla foton på barnen, det digitaliserde musikbiblioteket (gör inte om den rip-övningen igen) samt andra viktiga dokument. Synkade sedan dessa med en cloudlagring (one.com i mitt fall). På så sätt har dessa dubbel backup och finns även kvar om huset brinner ner...

 

Fördelar:

Enkelt och förståligt och allt sparas i format som kan läsas av vilken annan dator som helst

WHS är stabilt (bygger på Windows server 2008 R2) och "användarvänligt" om man normalkunning på Windows 7/8

WHS har en del funktioner som var viktiga för oss, tex väldigt enkel backup för alla datorer i hemmet.

Kan även köra massa andra server-funktioner som tex Squeezeserver utan problem

 

Nackdel:

För min del, i princip inga. Möjligen att man inte kan säga att man kör RAID 5 extra allt med lingon på.

 

Servern står i en gaderob och har så gjort i 3-4 år. Brukar damsuga den 1 gång per år :-)

 

Redigerad: Stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...