Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken surfplatta ska jag välja?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Välja surfplatta?
 
Ja det finns ju en hel del att välja mellan och det här är ett försök att hjälpa till med att gallra fram den lämpligaste plattan men effekten kanske blir den omvända...

Och - urvalen är, åtminstone till en början, utan inbördes rangordning.
Jag fyller på allt eftersom och hoppas på att få hjälp att fylla på med synpunkter och erfarenheter.
Tack till mbgtmari för språkgranskning och till Flyfisherman och Thirteen för länkar.
 
Operativsystem?
 
Här kan jag nog påstå att om man redan är ägare av en iPhone så är väl en platta med IOS, alltså en iPad, att föredra då ens köpta appar även är giltiga i plattan. Jo, så är det med Android också men, ändå...
Om jag ser till det egna hushållet är det mer appar som är köpta (alltså inte gratisappar) till iPhone/iPad än till Androidenheterna.

Man har kanske medvetet valt en iPhone någon gång och samma anledning bör vara giltig även vid val av platta. Jag inbillar mig att det finns fler (gratis) Appar att välja till en Android än vad det finns till en iPad men frågan är om det skiljer bland de appar man, så att säga, behöver.

 

Tillägg: Har man för avsikt att använda Chromecast med plattan är det, än så länge (150109) en fördel med Android då det till det finns fler Appar med stöd för Chromecast.
 
Märkesplatta eller ej?
 
Givetvis spelar ekonomin en stor roll här. Man bör även beakta utbudet av "original"reservdelar som laddare, hållare osv. Ja, förstås också skillnader i tekniska specifikationer men det gäller ju även märkesplattor.
 
Det kan vara enklare att få hjälp med en "Samsung Galaxy xxx" än en "Denver som-jag-inte-vet-vad-heter-mera". Ska man ge bort plattan som present kanske man ska kolla detta ett varv extra, vad vill jag ge bort egentligen?

Storlek?
 
Detta är kanske det jag själv skulle ha svårast med att välja lämplig enhet för. Har själv en på 8" och den är ju för stor att ta i jackfickan men ryms lätt i en väska/ryggsäck. Där skulle visserligen en på 10" rymmas ledigt. Antar att det är en koppling även mellan vikt och storlek.
 
Ska surfplattan ofta användas som en DVD-spelare i bilen är väl en större alltid bättre än en mindre. Ska man läsa e-böcker (som jag i huvudsak använder min platta till) så kan en större vara bättre om man har lite nersatt syn.
Se även nedan ang. GPS.

"Active digitizer"?
 
Det här är något som finns på en del plattor och i korthet så kan man väl säga att detta innebär att text som man skriver med en penna eller med fingret "konverteras" automatiskt till redigerbar text. Är detta en önskvärd funktion, ja se då till att plattan klarar det.

3G/4G eller WiFi?
 
Har man redan en telefon, som även kan agera s.k. Hotspot, fungerar den lösningen alldeles för bra för att man ska köpa på sig den dyrare plattan med eget SIM-kort. Har man inte en sådan telefon så är valet, att välja med 3G/4G, enklare. Man kommer förr eller senare att behöva kolla öppettiderna på Biltema eller Systembolaget när man är i husvagnen! Typ.
 

Skärpa & kontrast.

 

När man kollar in en ny surfplatta i en butik kommer man säkerligen att tycka att den har skarp kontrast.

När jag för en tid sedan bytte plats mellan min "egen" lite äldre Samsung Note 8.0 och en nyare Huawei, som i huvudsak används tillsammans med Chromecast, och använder båda "samtidigt" för att mecka med konton osv så märkte jag att Samsungplattan hade avsevärt bättre "färger" än Huawei. Jag antar att det är en del av anledningen till prisskillnaden.

Övrig teknik?

Stöd för MHL - Ja, det vill du ha! Med en MHL-adapter kan du koppla in din platta till en TV med HDMI-ingång och kolla på film & bilder. Du kanske redan har den möjligheten hemma? Ja, men om du vill ta med plattan till en bekant och visa senaste semesterbilderna då? Eller att ni bestämt er för en filmkväll?

 

Stöd för OTG - Ja, med en sådan adapter kan man ansluta mus/tangentbord.

GPS - Praktisk sak. Finns betydligt bättre GPS-appar till plattan än vad som ev. redan finns i bilen. Har man tänkt navigera/köra ensam kan det vara en fördel med en 8" som då, liggande, kan passa i en hållare för en telefon.
Finns förutom rena navigeringsappar även "Dashboards", som ser ut som en instrumentbräda, visar hastighet osv..

IR - Jo, IR, alltså "InfraRed", finns fortfarande! Jag har IR på min platta och kan därför fjärrstyra alla enheter i hemmet som normalt styrs med en fjärrkontroll. Är kanske inte den funktion som har högst prioritet men en kul grej om man har möjligheten att välja en sådan enhet, särskilt om plattan ska användas för tv-tittande.

Inbyggd penna - Ja, praktiskt.

Kamera/kameror - För videosamtal via ex. Skype så är det ju praktiskt med en kamera för detta ändamål och visst kan det vara bra att kunna använda plattan att ta semesterbilder men i mitt tycke är den aningen för klumpig för det. En bra mobilkamera eller vilken enkel digitalkamera som helst torde vara bättre för det ändamålet. Visst, har man plattan med har man kameran med sig men jag skulle inte låta kamera, eller antal pixlar, vara ensamt avgörande i val av surfplatta.
 
Prisjämförelser:
 

http://www.prisjakt....94&o=lokal_rank
 
Svenska tester:

mobil.se (2014-02-10): Supertest: Bästa surfplattan
Testfakta (2014-03-27): Hitta bästa surfplattan
SVT Plus (2014-03-18): Surfplattan som blir bäst i test

Ljud & Bild (2014-04-08): http://www.ljudochbild.se/test/sony-xperia-z2-tablet
 
Utländska tester:
 
techradar.com Tablet reviews, news and advice iPads, Android tablets, Windows 7 tablets, plus the best tablet apps
Tom's Hardware Tablets samt Buying an Android Tablet: tips for your decision
wired.co.uk (2014-07-02) Best Tablet Reviews - iPad, Android & Samsung
tabletpcreview.com Tablet Reviews and ratings

 

Annat: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.568802/gartner--da-koper-vi-fler-surfplattor-an-pc-datorer

Lämpliga appar?
Nej, det tar vi någon annanstans, det finns alldeles för många måste-ha-appar!

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
WinGuider.se
Postad (redigerade)

Jag tycker att du missade det viktigaste!

 

Nämligen skillnaden mellan förra årtusendets surfplattor och dagens moderna surfplattor..

 

Väljer du en surfplatta med Android eller en ipad så får du en surfplatta från förra årtusendet!

 

En modern surfplatta av idag är inte längre begränsad till att endast köra/använda appar, så som Androids och ipads klarar..

 

En modern surfplatta kan köra/använda Appar SAMT vanliga program och vanliga spel! I en sådan kan du använda exakt samma programvaror som du har i din dator hemma..

 

Läser man recensionerna för en modern surfplatta så inser man att 8 av 10 ägare anser att de kan skippa att ha en separat dator, då surfplattan ÄR en riktig dator fast i surfplatteformat.. (se t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2242092 )

 

Det är viktig information att ta med, då folk annars kan tro att man måste leva kvar i förra årtusendet, trots att det finns alternativ! :)

Redigerad av WinGuider.se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du missade det viktigaste!

 

Nämligen skillnaden mellan förra årtusendets surfplattor och dagens moderna surfplattor..

 

Väljer du en surfplatta med Android eller en ipad så får du en surfplatta från förra årtusendet!

 

En modern surfplatta av idag är inte längre begränsad till att endast köra/använda appar, så som Androids och ipads klarar..

 

En modern surfplatta kan köra/använda Appar SAMT vanliga program och vanliga spel! I en sådan kan du använda exakt samma programvaror som du har i din dator hemma..

 

Läser man recensionerna för en modern surfplatta så inser man att 8 av 10 ägare anser att de kan skippa att ha en separat dator, då surfplattan ÄR en riktig dator fast i surfplatteformat.. (se t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2242092 )

 

Det är viktig information att ta med, då folk annars kan tro att man måste leva kvar i förra årtusendet, trots att det finns alternativ! :)

Då ska man väl också förklara att det handlar om tryckkänsliga vanliga "skärmar", oftast med ett operativ från Microsoft, och med ett betydligt högre pris på prislappen.

En vanlig "finess", brukar vara att man kan koppla på ett vanligt tangentbord.

Inte alla lika populära ännu, mycket beroende på det oftast höga priset.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer du en surfplatta med Android eller en ipad så får du en surfplatta från förra årtusendet!

 

Bara ett omoget påstående eller finns några referenser?

 

 

Apple iOS

Utvecklare Apple Inc.

Först släppt 29 juni 2007

Namnet Android kommer från början av först och främst Andy Rubin som grundade företaget Android Inc. 2003.

I november 1983 gick Microsoft ut med information om gränssnittet som nu döpts om till Windows.

 

Källa: Wikipedia

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 5 months later...

Ett halvår gammal tråd men va då då? :)

 

Jag köpte en Lenovo A10-70 med 10,1" skärm för någon vecka sedan från Netonnet. Bara för att ha en i soffan typ. Stationär dator har jag och likaså en Note 3. Bara wifi i den men hotspot via smartphonen och problemet är löst om jag är på språng och dubbla abonnemang behöver jag inte. Android 4.2 har den och fungerar utmärkt tycker jag.

Snabb och rapp är den och ett utmärkt ljud med högtalarna placerade på framsidan av plattan. Benchmark i all ära (den ger bra i från sig där) men det finns andra sätt att kolla prestandan. Kör Candy Cruch Soda och man märker direkt hur plattan presterar då spelet kräver en hel del för att flyta 100%. Min Note 3 visar inget lagg överhuvudtaget med spelet ifråga. Denna plattan är typ 95% med spelet jämfört med min Note 3. Aningen lagg någon gång kan jag märka men inget som stör alls. Batteriet klarar sig hela kvällen. 9 timmar heter det vid normal användning.

1 590 kr är ett klipp för denna platta. http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/10tumochstorre/lenovo-a10-70/206856.8279/

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Har uppdaterat lite i första inlägget.

 

Tråden är mer än ett år gammal.

Kanske någon kan fylla på med ytterligare erfarenheter?

Någon som kanske kan berätta om skillnader mellan olika skärmtyper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej forumister.

 

Tankarna går i uppgradering av tablet.

 

Jag köpte 2010 en iPad (första generationen) och 2012 köpte jag en iPad Mini (första generationen), 

iom att den första inte längre kunde uppgraderas.

 

Min iPad Mini har varit en trotjänare, men den börjar bli riktigt trött nu, trots att det finns bra med utrymme kvar. Funderar på att göra en systemåterställning för att se om det hjälper.

 

Om det inte hjälper blir det att köpa en ny tablet.

Tankarna går då i om det blir senaste generationen iPad Mini eller en Sony Xperia Tablet Z3 Compact - då jag har Z3-mobil och tycker att det fungerar bra.

 

Dock skiljer det över 1500 kr i pris mellan dessa modeller.

Någon annan som gått i samma tankar och jämfört mellan IOS och Android? App-utbudmässigt tror jag inte det spelar så stor roll- inte jättemånga appar som jag köpt så det gör inte så mycket.

 

Hemma har jag en Apple-TV och en Chromecast men de är inte så beroende på mina enheter. Min sambo har iPhone och jag använder som sagt Android-mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...