Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bank-id


friskafrasse

Rekommendera Poster

friskafrasse

Sitter så här på midsommardagen å läser pcfa och ser om nånting kan fastna om den ständigt framåtskridande it-världen.

Joodå,ett å annat slinker in å blir kvar i dom kvarvarande cellena från i går.

Men,döm om min förvåning när en snart 60 åring hittar detaljfel.

Har använt bank-id sen det startades och vid datorbyten,haverier m.m så har det varit så smidigt att flytta från den fasta datorn till den bärbara och vice versa.

Så var det dags i april -14 att uppdatera och ooppps då hade man tagit bort möjligheten att exportera/importera bank-id:t.

Ref: er sida 62,flytta själv.....            Mvh frasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hämtar man ett nytt certifikat från banken och spärrar det gamla. Obetydligt merjobb jämfört med att flytta det gamla.

 

Edit: Du kan ju lägga certifikatet på ett USB-minne...

  • Kan jag använda mitt BankID från USB-minne?

    Ja, för att göra det lägger du in sökvägen till USB-minnet i BankID säkerhetsprogram --> Inställningar --> BankID (eller e-legitimationer).


    Från och med version 5 av BankID säkerhetsprogram gör du den här inställningen under "Arkiv"-->"Inställningar" och under fliken "Inställningar" bläddrar du dig fram till ditt USB-minne. Tänk på att du måste klicka på "Lägg till" för att sökvägen ska läggas till. I Linux-versionen finns för närvarande inte den här funktionen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ju beroende på vilken bank man har, hur man hämtar detta certifikat, om man måste hämta det fysiskt eller via sin nätbank?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Det här må vara fel tråd, men;

 

Som vanligt då jag testar bank id på en esoterisk plattform som de inte tänkt sig från början. Då den stödda plattformen minskar (inget stöd för Linux längre efter andra halvåret 2014) för skrivbordsdatorer men istället utökas till IOS, windows phone och Android antar jag att det bara blir ett problem för de ärenden som inte går att göra på en mobiltelefon och fasta datorn har Linux som enda OS (till exempel att beställa ett nytt bankid...)

 

Nu testar jag Windows 10 technical preview med IE 11 och 64-bit version, Bank-ID säger att inte "Windows NT" stöds... Enligt bank-ids egen FAQ stöds dock Windows 8 med 64 bitars windows 11.

Technical preview är i och för sig inte helt färdig i det tillstånd som den släpps till oss testare men borde den inte vara tillräckligt lik windows 8 för att bank-id ska fungera?

 

Finns det något sätt för mig att låta bank-id tro det är windows 8 med IE 11? eller är detta snarare ett problem hos bank-id som inte förstår att detta är ett av Microsoft´s operativsystem från 2014 istället för 1995?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antar jag att det bara blir ett problem för de ärenden som inte går att göra på en mobiltelefon och fasta datorn har Linux som enda OS

Verkar vara en vanlig missuppfattning...

Man använder fortfarande dator & webbläsare för att utföra sina ärenden men man använder mobilt bankid för att logga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev tvungen att installera mobilt Bankid eftersom det vanliga Bankid inte fungerade på ett ställe men fungerade på alla andra ställen jag testade???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev tvungen att installera mobilt Bankid eftersom det vanliga Bankid inte fungerade på ett ställe men fungerade på alla andra ställen jag testade???

 

Ja, testar jag bankid på deras hemsida får jag felmeddelande.

Om jag loggar in med dosa och kabel på Handelsbanken, som använder BankId's säkerhetsprogram fungerar det bra.

 

Linux Mint, Firefox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ja, testar jag bankid på deras hemsida får jag felmeddelande.

Om jag loggar in med dosa och kabel på Handelsbanken, som använder BankId's säkerhetsprogram fungerar det bra.

 

Linux Mint, Firefox

Jag fick inget felmeddelande, bara skickades tillbaka till sidan där jag väljer E-legitimation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från säker källa så fungerar det ännu med Linux (Mint 17.1 -32) att logga in med Bank ID, även hos Bank ID själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Detta är ju beroende på vilken bank man har, hur man hämtar detta certifikat, om man måste hämta det fysiskt eller via sin nätbank?

Vilken bank hämtar man BankId fysiskt, trodde inte det alternativet fanns någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en vanlig missuppfattning...

Man använder fortfarande dator & webbläsare för att utföra sina ärenden men man använder mobilt bankid för att logga in.

 

Då jag gör ärenden på SEB, försäkringskassan eller arbetsförmedlinens siter erbjuds inte att logga in med mobilt bankid och sedan använda stationära datorn för ärendet så vitt jag ser, samtliga dessa ställen vill ha bankid på samma enhet som ärendet ska fullföljas på.

 

Det är klart att med en virituell maskin under linux som kör XP, vista eller windows 7 så går det utföra ärendet i denna miljö... Jag har även problem dock på min laptop som nu dualbootar till windows 10 technical preview (där bankid påstår att det inte funkar under "windows nt").

 

Klickar jag på en länk för mobilt bankid så försöker endera siten köra en lokal mobil bankid och säger att sådant inte är installerat eller så säger den att man ska starta appen på mobila enheten och återvända till fönstret efteråt (ingen lös kod att använda mellen dessa dock, om det var så det var tänkt?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobild BankID fungerar så att man väljer inloggning med Mobilt BankID på sidan man ska logga in. Sen sköts allt via appen på mobilen.

När du valt Mobilt BankID på sidan du ska logga in så startar du appen i mobilen och knappar in ditt inloggningslösenord.

Klart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag gör ärenden på SEB, försäkringskassan eller arbetsförmedlinens siter erbjuds inte att logga in med mobilt bankid och sedan använda stationära datorn för ärendet så vitt jag ser, samtliga dessa ställen vill ha bankid på samma enhet som ärendet ska fullföljas på.

Se bilder

 

post-52940-0-98942900-1415092812_thumb.png

 

post-52940-0-02122600-1415093008_thumb.png

 

post-52940-0-67119800-1415092827_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bilder

 

attachicon.gifaf.png

 

attachicon.giffk.png

 

attachicon.gifseb.png

 

Ah... misstolkade "öppna appen och följ instruktionerna" och trodde inte det var en koppling där, testade just och det gick naturligvis helt som du sa ^_^

 

Tack för övertydligheten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det fungerar smidigast om man gör just detta "öppna appen och följ instruktionerna" först när den texten visas.

Alltså att man inte förbereder genom att starta Appen innan man ska logga in utan startar den på uppmaning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har BankID installerat på min "internetbankdator" och alla betalningar via internetbanken (Skandiabanken) funkar perfekt. Likaså att förskottsbetala till bilprovningen vid den årliga bilbesiktningen. Skulle däremot betala en räkning häromdagen till KLARNA men det stötte på patrull. Enda förklaringen vad beträffar Klarna-räkningen skulle kunna vara att jag använt mig av en annan mailadress när jag beställt varor från företaget som använde sig av Klarna betalningssystem än den mailadress som BankID har registrerat.

För övrigt inga problem med BankID utom att Win XP upphörde att fungera ihop med BankID för något drygt år sedan. Använder för övrigt enbart stationär dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...