Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP startar inte


Ingorant

Rekommendera Poster

Jag har en gammal dator med Windows XP Media Centre 2005.Nu startar inte operativsystemet.

 

Jag får meddelandet  "windows could not start because the following file is missing or corrupt: /WINDOWS/SYSTEM32/CONFIG/SYSTEM. You can attempt to repair this file by starting windows set up using the original setup CD-ROM. Någon CD-ROM-skiva med operativsystemet fick jag dock aldrig med vid köpet av datorn (Dell). De sa att det inte behövdes...

 

Jag har dagarna innan köpt en ny dator med Windows 8.1 men jag har en massa filer på den gamla som jag vill föra över vilket jag inte han göra.

 

Hur får jag tag på en setup CD-ROM och brukar det fungera att reparera systemet på det sättet?

 

Eller går det bara att flytta över hårddisken från den gamla datorn till den nya och på så sätt komma åt mina filer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hur får jag tag på en setup CD-ROM och brukar det fungera att reparera systemet på det sättet?

 

 

Har du inte CD-skvian brukar den ligga på en dold partition. Denna partition når du via en F-tangent under datorns uppstart. Brukar stå längst ned och det gäller att vara snabb. Annars hinner systemet starta och du får börja om igen.

 

Eller går det bara att flytta över hårddisken från den gamla datorn till den nya och på så sätt komma åt mina filer?

 

 

Ja, det fungerar också bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att datorn inte är så gammal att hårddisken är ansluten via en PATA-kabel går det gå bra att flytta hårddisken. Du kan även följa http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc för att rädda dina viktiga filer.

 

För framtiden tänk på att hårddiskar kan gå sönder när som helst och därmed ska man ha alla viktiga filer på minst två ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd med olika alternativ!

 

Min dator är från 2006 (Dell dimension 9150) med en SATA-ansluten hårddisk. Vad jag förstår innebär det att jag kan flytta över hårddisken till min nya dator och komma åt filerna från den?

 

Via boot-menyn (F12) når jag alternativen "System Setup" och "Boot to Utility Partition". Jag ser dock inget alternativ om "repair" system. Våar itne välja något av de alternativen av rädsla för att jag då gör en fabriksåterställning och förlorar alla min filer. På nätet har jag hittat hur man reparerar från en CD: "How to perform a Widows XP Repair Install". Det borde väl även gå att göra från den dolda partitionen men jag hittar ingen uppgift om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det bör gå att flytta över hårddisken till en annan dator för att komma åt filerna. Du behöver nog sätta ny ägare till filerna och mapparna på hårddisken:
http://www.eightforums.com/tutorials/2808-take-ownership-file-folder-drive-registry-key-windows-8-a.html Option 4

 

Det är inte alltid som datortillverkare stödjer reparationsinstallation i sina återställningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...