Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Undermappar?


Rocky.1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon som vet hur man får W7 pro att sluta tillverka undermappar, helt på egen hand? Plötsligt så har man 3-4 undermappar, när man bara behöver en huvudmapp. Det har en viss fallenhet för att skapa min-mappar, vilket jag inte behöver, då jag är ensam på datorn. Det är inte bara att ta bort mappen (mapparna) för då försvinner hela innehållet, vilket jag erfarit ett par ggr.  :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir lättare att komma med tips om du talar om vad du skapar mappar för, när Windows lägger till en "min-mapp": dokument, foton, filmer eller musik?

Här finns en metod för att få Windows att inte skapa undermappar när man importerar foton:
http://askludwig.com/2012/01/21/how-do-i-prevent-creating-sub-folders-when-importing-photos/

 

Eftersom en bild "säger mer än 1000 ord" får du gärna posta en skärmbild av vad som händer, dvs. den oönskade undermappen.

 

I väntan på din precisering ger jag dig en sida, som du kanske har nytta av: http://www.softwareok.com/?seite=faq-Win-7&faq=36

 

Jag har kollat att det inte är någon skum sida:

https://www.mywot.com/en/scorecard/softwareok.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Om du menar favoriter eller bibliotek i utforskaren så finns information om dessa här: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/include-folders-in-a-library

 

Men generellt sett så finns mapparna Hämtade filer, mina dokument, mina bilder etc. just för att dessa är användarspecifika..

Windows är ju byggt för att medge fler än en enda användare och ovan mappar tillåter en användare att välja vilka filer som skall vara strikt privata eller om de skall delas så även andra användare får åtkomst till dessa! (Via mapparna under: C:\Users\Public).

 

Varför inte passa på att använda dessa mappar som de skall, så slipper du bläddra igenom tusentals filer i onödan..

 

Att vilja bli av md "mina"-mappar är ju som att köpa en bil, men vägra att ha hjul på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider!

 

Kan inte hålla med ett dugg. Det är väl ändå upp till var och en vad man vill döpa sina mappar till och inget som Windows ska bestämma Jag har som ex en mapp som heter mina bilder, klickar jag på den kommer en ny mapp upp som heter mina bilder. Verkar helt idiotiskt. Jag hade ett annat ex där 3 eller 4 mappar heter likadant, innan jag kom till innehållet. Vad är bra med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider!

 

Kan inte hålla med ett dugg. Det är väl ändå upp till var och en vad man vill döpa sina mappar till och inget som Windows ska bestämma Jag har som ex en mapp som heter mina bilder, klickar jag på den kommer en ny mapp upp som heter mina bilder. Verkar helt idiotiskt. Jag hade ett annat ex där 3 eller 4 mappar heter likadant, innan jag kom till innehållet. Vad är bra med det?

Det där verkar konstigt och något jag själv aldrig upplevt. Att Windows skulle skapa alla dessa extra mappar har jag svårt att tro.

I vilket fall som helst borde det inte vara något problem att bli av med de onödiga mapparna. När du kommer fram till innehållet, markera allt och flytta till första mappen. Sedan kan du ta bort extra mapparna som nu ska vara tomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller upplevt fenomenet med att få flera mappar som heter likadant och jag förstår inte heller varför Windows skulle göra så. Men visst skiljer sig Windows 7 från tidigare versioner genom sin biblioteksordning.

 

Jag har inte så många bilder men de egna bilder jag har finns alla i Dokument i mappen Skannade dokument i alfabetisk ordning efter sitt namn. Jag har faktiskt inte en enda bild i Mina bilder, bara en tom mapp som heter Bildspel. För dem som har många egna bilder finns det självklart andra sätt att placera och organisera dessa på. Se t.ex. sista meddelandet här: http://www.sevenforums.com/music-pictures-video/251451-need-help-please-images-organization-renaming-tagging-what-s-b.html

 

Rocky.1 Postad 9 juni 2014 klockan 12:14: "Det är inte bara att ta bort mappen (mapparna) för då försvinner hela innehållet, vilket jag erfarit ett par ggr."

 

Jag har också W7 Pro. Om jag klickar på Bilder i Starts (windowsflaggans) högerspalt får jag upp Bibliotek: Bilder Inkluderar: 2 platser (Under finns mapparna Bildspel, Exempelbilder, Min musik) Klickar jag på 2 platser får jag upp rutan Ändra på vilket sätt biblioteket samlar innehåll Mina bilder Delade bilder  Längst ner i den rutan kan man klicka på Läs mer om bibliotek (som är en länk till Windowshjälpen för Bibliotek: vanliga frågor. Där finns bl a svar på frågan Vad händer om jag tar bort ett bibliotek eller objekten i ett bibliotek?

 

Det är fortfarande litet svårt att förstå varför du får flera mappar med samma namn så det vore bra om du beskrev litet exaktare hur du går till väga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

WinGuider!

 

Jag har som ex en mapp som heter mina bilder, klickar jag på den kommer en ny mapp upp som heter mina bilder. Verkar helt idiotiskt. Jag hade ett annat ex där 3 eller 4 mappar heter likadant, innan jag kom till innehållet. Vad är bra med det?

Om du får kvadrupla mappar med exakt samma namn så är det något fel! Det är jag nästan helt säker på inte orsakas av Windows, bl.a. för att jag själv aldrig stött på det fenomenet!

 

Jag tolkade ditt 1:a inlägg som att du stördes av alla "mina" mappar och ville endast ha allt i en och samma mapp! Beklagar misstolkningen!

 

Har du installerat någon mer ovanlig programvara som orsakar dessa mappar?

Om du skapar ett nytt användarkonto på datorn (Kalla det t.ex. för test) och sedan loggar in med det kontot, Dyker dessa mappar i mappar upp då med? (Om inte så kan det bero på något fel i dina profilinställningar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...