Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

The Sims 2 Fritid - Trasig skiva (Löst)


DePhaz

Rekommendera Poster

Det är väl mer eller mindre officiellt nu att jag spelar just det spelet så inga kommentarer på det.

 

Men i vart fall så upptäckte jag i lördags ett allvarligt problem med just den skiva (Fritid) som jag använder för att starta spelet. Det fanns ett par sprickor på undersidan nära centrumhålet och eftersom jag inte brukar titta på undersidan så har jag inte upptäkt dem förrän nu. Jag tror inte det är så nyttigt att använda skivan i fortsättningen så nu är jag lite undrande över hur jag ska gå vidare. Ämnet är uppe i hjälpforumet på "modthesims" men eftersom min engelska är ganska rostigt när det gäller tekniska saker så ställer jag frågan här också.

 

Jag har i vart fall fått besked på att jag inte behöver installera om spelet om jag köper en ny skiva. Något som jag tycker verkar konstigt eftersom skivan kommer med en specifikt kod. Att använda en annan skiva skulle väl innebära att spelet inte startar? Eller? Skivan behövs  bara i själva uppstartsfasen. Mjukvaran kontrollerar så att det är en "äkta" kopia av spelet som körs (inte ens säkerhetskopia godkänns) och sedan startar spelet upp. Den senaste expansionen jag har är just Fritid så därför behöver jag en skiva. En ny skiva behöver jag hur som helst eftersom jag tänker installera om på den nya datorn (får fixa det efter semestern eftrsom allt fick planeras om). Men kan jag, som det hävdas, använda en annan skiva för att starta min befintliga installation?

 

Men var kan jag köpa en nya skiva till rimliga pengar? Det är ett gammalt spel så jag betalar inte bortåt 200:- för en ny skiva (270 kronor på Gameshop) och det verkar ont om butiker som säljer dem. Är inte Tradera medlem men jag har hittat spelet på Blocket och skickat mejl till säljarna. Ingen har dock hört av sig trots att det gått en vecka nu. (Är inte otålig men tycker att man får bevaka sina annonser. Att min Yahoo mail skulle solla bort inkommande post finner jag inte troligt). 

 

 

post-123285-0-71712600-1402005419_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sims är utgivet av Electronic Arts. Du kan ladda ner deras program Origin och skapa en användare. Sedan kan du lägga till ditt Sims spel på Origin. Då behöver du inte skivan. Eftersom det är en expansion av Sims 2 behöver du kanske lägga till Sims 2 först. Jag har aldrig spelat Sims, så jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, nedladdningar finns ju. Men den aktuella datorn har varit offline i flera år så alla säkerhetsfunktioner är utdaterade. Tyvärr. Behöver också en skiva senare när jag ska ska installera på en annan dator (off topic: allt blev så konstigt. Den resa jag skulle åkt på blev inställd och jag fick boka en tidigare så därför blir datorbygget förskjutet). Mitt trådlösa internet har också begränsad datamängd.

 

On topic: Nej, jag hade ingen framgång på Blocket. Jag var för sent ute. Trsdera finns ju men det känns osäkert med aktioner. Kanks är det någon här som "sitter på" The sims 2 Fritid och kan tänka sig att släppa iväg den lite billigt? (Söker lite andra titlar också men det kan vi ta sedan).

 

Jag startade som sagt en tråd på forumet och jag bifogar en länk här: http://www.modthesims.info/showthread.php?s=b2a5e532e0e09b8ec3b596ad59213071&t=526032 . Hoppas att den fungerar. Jag har kontaktat supporten på EA också. Får se om jag får något svar och vad det i så fall blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kikade lite på det men det ser lite avancerat ut. Jag får väl annonsera lite. Konstigt att just den expansion jag söker ska vara så svår att få tag på. Har testat både Blocket och Tradera (fortfarande inte medlem) utan framgång. 

 

Fick förresten svar från EAs support idag. Nej, tyvärr hade de också slut på skivor. Teknikern föreslog ett sorts digitalt biblotek med de titlar som fanns men alla delar gick inte att få tag i digitalt. Typiskt. Nå, det är inget att göra åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör en liten uppdatering här.

 

Jag ställde en följd fråga till den trevliga EA supporten. Men svaret jag fick gjode mig inte direkt klokare, bara dummare (med risk för att jag är korkad naturligtvis). Först ser ni min fråga sedan svaret.

 

Jag: "Jag är också lite tveksam till om det verkligen går att starta mitt spel med en annan skiva. Jag är inte alls kunnig inom det här området så det verkar det lite otroligt. Vid installationen av "min" version så skrev jag in en lång kod men det är möjligt att denna kod bara var till för att tillåtas installera spelet, inte för att starta det. Eller? "

 

EA: "Det jag i alla fall kan informera om är att skivan och koden inte hör ihop på så sätt att en specifik kod är bunden till en specifik skiva.

Alla koder fungerar tillsammans med alla skivor, men däremot så finns det en gräns hur många gånger det går att installera samma kod, så att alla i inte kan dela på samma kod. Men om ni får tag på en ny skiva så kan jag garantera att er gamla kod kommer att fungera (om det inte inkluderas en ny kod i paketet ni köper, vilket det borde)."

 

Jaha, OK. Moment 25? Jag KAN starta mitt spel med en annan skiva OM jag inte fått en ny kod i paketet vilket jag BORDE få. Hur ska jag tolka detta nu då? Det hela verkar mer än oklart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En giltig kod fungerar med en originalskiva oavsett vilken. En piratkopia fungerar inte utan lite "special"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En giltig kod fungerar med en originalskiva oavsett vilken. En piratkopia fungerar inte utan lite "special"...

Jag tolkar det som att det borde (skriver "borde", inte "ska") fungera. Tyckte bara att support teknikern var lite oklar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör en liten uppdatering här.

 

Jag ställde en följd fråga till den trevliga EA supporten. Men svaret jag fick gjode mig inte direkt klokare, bara dummare (med risk för att jag är korkad naturligtvis). Först ser ni min fråga sedan svaret.

 

Jag: "Jag är också lite tveksam till om det verkligen går att starta mitt spel med en annan skiva. Jag är inte alls kunnig inom det här området så det verkar det lite otroligt. Vid installationen av "min" version så skrev jag in en lång kod men det är möjligt att denna kod bara var till för att tillåtas installera spelet, inte för att starta det. Eller? "

 

EA: "Det jag i alla fall kan informera om är att skivan och koden inte hör ihop på så sätt att en specifik kod är bunden till en specifik skiva.

 

Alla koder fungerar tillsammans med alla skivor, men däremot så finns det en gräns hur många gånger det går att installera samma kod, så att alla i inte kan dela på samma kod. Men om ni får tag på en ny skiva så kan jag garantera att er gamla kod kommer att fungera (om det inte inkluderas en ny kod i paketet ni köper, vilket det borde)."

 

Jaha, OK. Moment 25? Jag KAN starta mitt spel med en annan skiva OM jag inte fått en ny kod i paketet vilket jag BORDE få. Hur ska jag tolka detta nu då? Det hela verkar mer än oklart.

Du kan använda din gamla kod men du kan också använda den nya koden som kommer med den nya skivan. Du får alltså två koder som du kan använda om du hittar en ny skiva.

 

Vad tycker du är avancerat med att köra spelet utan skiva? Det är inte alls svårt. Jag har gjort det med flera spel, för att inte slita på skivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den springande punkten är väl snarere om jag kommer att kunna använda en ny skivan utan ominstallation. Det är då koden används. Vid spelande behövs ingen kod, mjukvaran kontrollerar bara skivan och startar sedan. Om jag behöver installera på nytt så är det väl inget större problem. Har fått kontakt med en säljare på Blocket som sålde en del sims expansioner. Om allt går bra så har jag snart en ny skiva tillgänglig. Hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det verkar inte bli något. Har försökt att få tag i ett kontonummer att betala till men det kommer inget. Istället, och i avsaknad av en "Köp/sälj" tråd upprepar jag mig här:

 

Om någon sitter på ett (fungerande, felfritt) exemplar av Sims 2 Fritid och kan tänka sig att sälja så önskar jag köpa denna skiva. Också andra tillägg kan vara av intresse men det är en senare disskusion. Svara i så fall i tråden så kan vi fortsätta via PM.

 

Jag tänker också svara på frågan varför jag inte önskar ladda ner.

 

För det första är Sims 2 datorn offline och har varit så i ett par år nu. Det betyder att alla säkerhetsfunktioner är utdaterade. Jag skulle i och för sig kunna ladda ner via en Linux dator och sedan installera men jag har svårt att tro att det antivirusprogrammet upptäcker filer som är sårbara för Windows (tror, vet ej). Jag och nerladdningar har genom åren också visat sig vara en dålig kombi eftersom jag inte alltid lyckas. Sedan är jag också lite gammalmodig och vill verkligen ha en skiva att starta med.

 

Jag vill inte verka tjurig, jag bara skriver hur det är.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det tog längre tid än jag beräknade men jag lyckades få tag i en ny skiva på Blocket. Testa den han jag dock aldrig med innan jag åkte på semester. Väl hemkommen kan jag bara konstatera att den fungerar utan problem. Det var bara att lägga i skivan och starta spelet på vanligt sätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du fick tag på en skiva.

 

Jag tycker dock fortfarande att du borde prova det jag nämnde i #4. Då det tydligen är riktigt svårt att hitta denna skiva, kan det vara bra att inte slita på den. DVD/CD spelare är inga evighetsmaskiner. Är oturen framme kan den också bli skadad. Det är som att alltid göra backup på det som finns på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du fick tag på en skiva.

 

Jag tycker dock fortfarande att du borde prova det jag nämnde i #4. Då det tydligen är riktigt svårt att hitta denna skiva, kan det vara bra att inte slita på den. DVD/CD spelare är inga evighetsmaskiner. Är oturen framme kan den också bli skadad. Det är som att alltid göra backup på det som finns på datorn.

 

Fast att köra spelet "mountat" kräver för en del spel, som SIMS 2, att man använder prylar som skulle strida mot forumregel #9. Det är inte heller tillåtet att kopiera ett spel, ens för eget bruk. (Har något mail från en jurist från/för Bergsala som beskriver detta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att köra spelet "mountat" kräver för en del spel, som SIMS 2, att man använder prylar som skulle strida mot forumregel #9. Det är inte heller tillåtet att kopiera ett spel, ens för eget bruk. (Har något mail från en jurist från/för Bergsala som beskriver detta)

Jag förstår inte alls vad du menar. Det är inte frågan om att kopiera ett spel. Det är en mod som man lägger till spelet. Man kan också lägga till spelet på Origin, vilket inte strider mot några regler. Förresten behövs väl skivan bara för ladda in spelet, sedan går det att mata ut skivan och spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att köra spelet "mountat" kräver för en del spel, som SIMS 2, att man använder prylar som skulle strida mot forumregel #9. Det är inte heller tillåtet att kopiera ett spel, ens för eget bruk. (Har något mail från en jurist från/för Bergsala som beskriver detta)

Lagtexten är svårtolkad.

 

Se lagtexten 12 § i synnerhet:

 

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_dok&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1960%3A729&RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, okej.. normalt används väl en NoCd när man vill kringgå kopieringsskyddet, när man har tillgång till en kopia av spelet.

Är inte hemma just nu men när jag ställde frågan (då gällde det inte PC-spel utan spel till spelkonsol) så var svaret att (typ) "man behöver inte kopiera skivan för att kunna spela det" och därmed skulle skivan och inget annat användas. Det fanns, om jag nu minns rätt, ingen dom som medgav kopiering för eget bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot är det rätt vanligt att det i licensvillkoren för datorprogram står att man får göra en säkerhetskopia, men den får endast användas som sådan (dvs ha i bokhyllan tills originalet går sönder) och måste förstöras eller skickas med när man säljer vidare sitt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det här med licensvilkor är ju minst sagt snårigt så jag tänker inte ge mig in i den disskusionen. En tanke slog mig dock  så jag presenterar den här.

 

Frågan är ju om det över huvetaget går att köra Sims 2 med en säkerhetskopia. Numera vet jag att skivan (efter avslutat spel) måste matas in på nytt om jag önskar spela på nytt. Gör jag inte det kommer en text upp som lyder ungefär: "Mata in skivan The Sims 2 Fritid. Ej säkerhetskopia".  I vart fall fungerar det så på min dator. Som sagt, en tanke bara - jag vet mindre än er. Ville bara skriva ner det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(sorry DePhaz för att vi använder din tråd)

Nu hemma igen. Har letat reda på brevet som innehöll en numera död länk men har hittat igen vilken site som avsågs.
Först bara en kommentar till inlägg #17 (Åge) med hänvisning till 12§.
Tycker inte den är så svårtolkad i aktuellt fall:

Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

 
Brevet/svaret ja, finns en länk där, återkommer till den senare.
Och jag mindes fel, det var inte en jurist som svarat, bara en annan person än den jag ställt frågan till.
 

Hejsan,
Det är förbjudet att kringgå kopieringsspärrar och annat som används för att hindra eller begränsa kopiering av t.ex. spel, musik eller film.
Har man köpt ett spel, en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk.
Det är förbjudet att tillverka, sälja och hyra ut produkter för kringgående av tekniska åtgärder m.m. Det är också förbjudet att i förvärvssyfte inneha sådana produkter.
Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.
Förbudet finns självklar även för att uppmuntra kreativt skapande och se till att de som skapar något kan få betalt för sin produkt.

Med vänliga hälsningar/Kind Regards
Mikael Nylander
Product Assistant/Event Coordinator

Den nya länken blir:

http://www.dataspelsbranschen.se/upphovsraett.aspx

 

Där står bl.a.:

Får jag göra en säkerhetskopia av mitt originalspel?
Nej, man får bara framställa en säkerhetskopia av ett datorprogram om detta är nödvändigt för användningen av programmet eller om säkerhetskopian är nödvändig för den avsedda användningen av programmet. Hittills har inte någon domstol funnit att en säkerhetskopia av ett spel är nödvändigt för att användandet av ett datorspel.


 

Nu vill jag samtidigt passa på att påpeka att jag definitivt inte är någon polis, eller liknade, snarare tvärtom, i så fall..

Jag har haft massor av spel som som alla har varit piratkopior.

Edit:

Länkens tips, i inlägg #4, är knappast "sanktionerade" av EA.

Att använda Daemon Tools, eller liknande, innebär ju att man använder en sk. image-fil av en originalskiva. Eftersom man då inte har just originalskivan måste man använda någon form av "NoCd", eller en patch till spelet. Något som jag av egen erfarenhet gäller för just SIMS 2, med flera...



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får lov att

 

knäcka en kopieringsspärr på en dvd eller cd om du annars inte kan se eller lyssna på det som finns på skivan.

Så står det i länken i #18. Om skivan som jag har köpt inte längre går att använda, har jag alltså rätt att använda mig av t.ex. NoCD för att kunna se det som finns på skivan. Med NoCD gör man ingen kopia, utan det läggs in i spel mapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poäng där :thumbsup:

I aktuellt fall, alltså enligt #1, så är det ju faktiskt så.

(jodå hur "NoCd" funkar vet jag B) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...