Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Speed Dial - Virus?


Broccoli

Rekommendera Poster

Hej.

Kan inleda med att säga att jag är novis på datorer men jag drabbades i morse av något konstigt på min dator och som jag vill ställa en fråga kring.

 

Datorn är en Asus och har Windows 8. Jag laddade ner Asus Live Update. Tydligen följde något spionprogram eller liknande med. Google Chrome öppnas som vanlig men ersätts ganska omgående av en New Tab som ser ut att vara en annan webbläsare. Längst ner i vänstra hörnet står det SpeedDial. 

 

Andra program som följde med var Wajam. Jag raderade det via Kontrollpanelen. Ytterligare ett var Asus MyBackup vilket jag också avinstallerade.

 

Därefter gjorde jag en systemåterställning fast den blev aldrig genomförd eftersom den helt enkelt hängde upp sig och inte gick att genomföra. Norton Antivirusprogram hängde också upp sig och blev låst efter en tid. Körde även Malwarebytes och raderade bort allt som programmet hittade. Samma sak med Superantispyware.

 

Är det någon som kan ge ett råd på hur jag ska hantera det hela? Är det ett spionprogram jag fått i datorn och hur fått bort det i så fall?

 

Mycket tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

drabbades i morse av något konstigt på min dator 

 

 

Jag laddade ner Asus Live Update.

 

Tydligen följde något spionprogram eller liknande med.

 

Google Chrome öppnas som vanlig men ersätts ganska omgående av en New Tab som ser ut att vara en annan webbläsare.

 

Längst ner i vänstra hörnet står det SpeedDial. 

 

Andra program som följde med var Wajam. 

 

Därefter gjorde jag en systemåterställning fast den blev aldrig genomförd eftersom den helt enkelt hängde upp sig och inte gick att genomföra.

 

Norton Antivirusprogram hängde också upp sig och blev låst efter en tid. Körde även Malwarebytes och raderade bort allt som programmet hittade. Samma sak med Superantispyware.

 

Hej!

 

Asus Live Updater är ju en resurs som bland annat lägger sig i autostart/och kör schemalagda uppdateringar mm med systemtillhörighet. . .

 

Kanske din vida samling av Anti-program reagerade på detta? 

 

Jag är intresserad också av vad som hände vid din systemåterställning.

Den ska man helst inte "avbryta" och jag har svårt tro den lägger av sådär, däremot kan det ta tid. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kan inleda med att säga att jag är novis på datorer men jag drabbades i morse av något konstigt på min dator och som jag vill ställa en fråga kring.

 

Datorn är en Asus och har Windows 8. Jag laddade ner Asus Live Update. Tydligen följde något spionprogram eller liknande med. Google Chrome öppnas som vanlig men ersätts ganska omgående av en New Tab som ser ut att vara en annan webbläsare. Längst ner i vänstra hörnet står det SpeedDial. 

 

Andra program som följde med var Wajam. Jag raderade det via Kontrollpanelen. Ytterligare ett var Asus MyBackup vilket jag också avinstallerade.

 

Därefter gjorde jag en systemåterställning fast den blev aldrig genomförd eftersom den helt enkelt hängde upp sig och inte gick att genomföra. Norton Antivirusprogram hängde också upp sig och blev låst efter en tid. Körde även Malwarebytes och raderade bort allt som programmet hittade. Samma sak med Superantispyware.

 

Är det någon som kan ge ett råd på hur jag ska hantera det hela? Är det ett spionprogram jag fått i datorn och hur fått bort det i så fall?

 

Mycket tacksam för svar.

SpeedDial och Wajam är inte spionprogram utan program som visar annonser eller liknande på något sätt för att dra in pengar.

 

Det brukar vara svårt att göra en systemåterställning i normalt läge när man har Norton eftersom det sätter stopp för stora förändringar i Windows. En systemåterställning brukar inte påverka inställningar och tillägg i Google Chrome eftersom de ligger i bland dina egna filer och inte i en Windows-mapp.

 

Om du vill ha hjälp med en genomgång av datorn följ anvisningarna i tråden Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn så gott det går.

 

Varifrån laddade du ner Asus Live Update?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stud och Cecilia.

 

Stort Tack för svaren.

 

I morse körde jag Norton Antivirus på nytt. Fast jag loggade inte på nätet utan körde enbart hårddisken eftersom Norton stannade i körningen igår när jag var inloggad. Resultatet av körningen blev 1 träff. Ett "Heuretiskt virus" kallat Bloodhound MaIPE (eller något liknande) och Norton raderade det. Efter det är faktiskt problemet löst, hoppas jag eftersom jag inte längre upplever att webbläsaren ersätts som den gjorde igår. Har även nu gjort en återställning till ursprungligt läge av webbläsaren.

 

Asus Live Update laddade jag ner från Asus hemsida och kände mig säker med det.

 

Systemåterställningen pågick i nästan en timma utan att det verkade hända något. Ringde en support jag hade tillgång till och denne menade att alternativet var att stänga av datorn och hoppas på det bästa. Meddelandet som kom upp vid ny start av dator berättade att inget hade ändrats i register eller annat. Så jag hoppas det allt klarade sig bra. 

 

Det ser alltså ut att det gått bra och jag kan torka svetten ur pannan och gå vidare.

 

Tack för hjälpen och ha en fin dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ingen orsak :)

 

Har du en länk till den Asus Live Update du laddade ner, för det vore bra att kunna kolla upp den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

 

Jag har letat efter länken som inleddes med att fylla i uppgifter om dator och modell m.m. men fann den tyvärr inte. Fast det kanske var lika bra det, att jag håller den på lite avstånd  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...