Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksgenväg


Monshi

Rekommendera Poster

Nu är jag konfunderad.

 

Har en nätverksansluten disk. Skapat en genväg dit (på något vis) för att Cobian Backup ska ha en sökväg att lägga backuperna på. Ligger som en nätverksplats i utforskaren.

 

Nu finner jag att utrymmet på min systemdisk minskar snabbt, det visar sig att Windows lagt en kopia på allt under genvägen under mappen C:\Users\UserName\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Network Shortcuts\..

Vad tusan är det som sker?

 

1: Hur tar jag bort denna länk. (bara klicka Ta bort på nätverkslänken?)

2: varför cachar Windows upp alla filer?

3: Annat sätt att länka Cobian till den lösenskyddade nätverksdisken?

 

eller är det en illusion att filerna ligger på systemdisken? Dock när jag raderade några stora filer i backupen då frigjordes utrymme på systemdisken.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du behöver inte ha någon genväg. Nätverksdisken kan anslutas automatiskt vid start av maskinen. Använd funktionen lägg till/anslut en nätverksenhet, bocka i rutan anslut/återanslut automatiskt. Fungerar utmärkt i win 7 för nätverksanlutna diskar och Cobian backup.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, något galet var det. Installerat Cobian som program istället för tjänst, raderat den länk (av någon typ) jag hade och nu får vi se om det fungerar som önskat.

 

vad jag kan minnas var det exakt så som du skriver som jag gjorde. Nåja, nu har min backupmapp på disken enhetsbeteckningen z:, får hoppas det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Cobian kan man ju välja in vissa åtgärder som ska utföras före, och efter, en backup.

En bat-fil som säkerställer att nätverkssökvägen finns kan då köras före backuppen, ex.
Net use Z: /delete
Net use Z: \\192.168.1.101\Backup /user:användarnamn lösen /PERSISTENT:NO

Efter körd backup kan det ju vara bra att stänga enheten om man vill förhindra åtkomst till den.
Net use Z: /delete

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...