Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Live Mail, IE, Skype slutar fungera


Thomas64

Rekommendera Poster

Hej Thomas!

 

Ja tack och jag hoppas det gäller dig också.

 

Som jag ser det är det större risk att RegCure och liknande optimerings- och registerstädningsprogram förstör något än hjälper något.

 

Visst kan en ominstallation av Windows hjälpa, oavsett om du byter Windows-version eller inte.

 

Om du köper Windows 8 i en butik får du en DVD-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej Cecilia,

 

Long time no see! Hoppas allt är väl.

 

Jag hitta ingen lösning på mina program krascher och besluta mig för att börja om helt. Nu har jag formaterat min ssd disk, ställt in AHCI och alla andra uppdateringar för BIOS ligger väl kvar hoppas jag. Jag gjorde även en koll om min nya SSD disk har senaste programvaran och det var ok.

 

Nu gick allt väl under hela processen och efter någon dag var det dags, WLM stängde ner för att starta upp igen. PUST!! Det börjar igen.....

Om jag skall se det lite positivt (och det vill jag göra) så är fel meddelanden inte riktigt samma som sist. Inga oroväckande processor errors mm.

Det som verkar genomgående i fel meddelanden ligger i Driver frameworks user mode och Service Controlmanager. Dessa återkommer hela tiden och som det verkar vara dessa som får mina applikationer och program att sluta fungera.

 

Jag förstår ingenting, jag börja med att inte installera min säkerhetskopia av WLM för om det kunde ligga något fel i den men icke sa nicke. Eftersom min windows 7 är i original så måste det vara någon uppdatering eller något program som får min dator ur balans på något vis. Datorn fungera perfekt i 2 hela dagar utan någon krasch och sedan på dag 3 började det. Då försökte jag gå tillbaka och tänka och det ända jag hade installerat dag 3 var JavaScript, kan detta påverka mina systemfiler? Annat jag installera under dag 3 var Adobe Photoshop och Office samt Visma SPCS, men dessa skall väl inte utgöra några problem?

 

Jag bifogar några utskrifter som jag tog i dag på morgonen. Dom andra programmen som du tipsat om har jag kvar om det är något annat du vill att jag kör.

 

Med vänlig hälsning/ Thomas

DFW1.txt

IE.txt

WMI.txt

DFW2.txt

WLM.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

 

Vilken otur du har.

 

Javascript kan man inte installera för det ingår i webbläsarna, men du kanske menar Java. De flesta klarar sig bra utan Java så avinstallera det för test.

 

Aktivitetskategori:Problem med drivrutiner i användarläge.

Varifrån kommer drivrutinerna?

Anslöt du något externt under dag 3, t ex en skrivare?

 

Du kan pröva med att göra en systemåterställning till en tidpunkt när det fungerade:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Stäng sen av Windows Update  så att du har kontroll över vad som installeras.

Installera ett program i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Stort tack för ditt svar och att du inte tröttnat på mina problem. Javisst har jag haft otur eller vad vi nu skall kalla det.

 

Det jag anslöt under dag 3 var en extern hårddisk och även ett usb minne, på usb minnet säger datorn att vissa filer fungerar ej som dom skall och kan vara skadade. Det usb minnet har jag slängt. För den externa hårddisken säger datorn inget annat än den fungerar. Det bör tilläggas att som finns på dessa diskar är scannade och det som finns på har jag använt flera gånger tidigare utan problem.

 

Jag provade som ett felsöknings prov att ha datorn i felsäkert läget och köra WLM samt IE. WLM gick inte att starta pga som det säger att det kan vara lite för minne på disken eller att programmet inte kanske är rätt installerat. Fel kod i samband med detta är: 0x80041161

 

det var synd att det inte gick för kunde vara intressant att se om det funka i felsäkert läge. Man vill ju snart börja kunna ringa in vart man skall leta för att kunna reparera eller hitta fel. Mellan krascher funkar datorn perfekt som vanligt. Jag vill inte ge upp detta, men man känner sig som en trasig människa så länge inte datorn funkar som den skall. vill bara kunna lösa detta och hitta vad som är fel.

 

Med vänlig hälsning/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Thomas!

 

Har du tagit bort den externa hårddisken för att se om det har något samband med felmeddelandet "Aktivitetskategori:Problem med drivrutiner i användarläge."?

 

Pröva med selektiv start i stället för felsäkert läge: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/run-selective-startup-system-configuration

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Jätte tack för svar. Jag har startat om enligt dina instruktioner i selektivt läge. Vad innebär detta nu, allt ser ut som vanligt? Den externa disken kan ju vara på usb minnet eller den stora. Ingen av dom är inkopplade normalt och inte nu heller. Jag har bara den externa hårddisken inkopplad när jag behöver hämta något men annars är den ej på.

 

Vore intressant att veta vad selektivt läge betyder, om det händer något, om jag skall ha det så eller om det innebär några begränsningar i program eller så som jag behöver.

 

Med vänlig hälsning/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Selektiv start innebär att inga automatiskt startande program startas och endast tjänster från Microsoft startas, och det betyder att t ex antivirusprogram inte är igång. Det är ett felsökningsläge och inget man ska ha permanent.

 

Du kan se vad som inte startas genom att i Systemkonfiguration kolla flikarna Autostart och Tjänster.

 

Kom felmeddelandet "Aktivitetskategori:Problem med drivrutiner i användarläge." bara när den externa hårddisken eller USB-minnet var anslutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, va snäll du är som svarar så flitigt. det är lite tröttsamt när man tidigare varit inne på andra kända forum men svaren dröjer så man nästan hinner lösa problemen själv. Stort tack!

 

Selektiv start är ok, då är jag med, annars är det lite synd, mitt antivirus Panda är igång fast vi är i selektivt läge, jag tittar på klockslaget när du svara med tips om selektivt läge kl.15,43 ända sedan då har mitt WLM fungerat perfekt utan krasch o omstart. Vad kan man dra för slutsats utav det, börjar det brännas, kan man vara något problem på spåren....

 

På din fråga om den externa hårddisken så har jag faktiskt inget bra svar. Efter att datorn fungera så bra under 2 dagar så börja jag dag 3 att installera program från både den externa som usb minnet, datorn fungera perfekt så jag trodde att allt var löst genom min ominstallation. Hur kunde man tro något sådan kan man ju undra så här i efterhand.

 

Med vänlig hälsning/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Hmm jag skulle nog inte skrivigt till dig om WLM, nu har det kraschat liksom vissa sidor som hänger sig och program kraschar. Dessvärre, sååå tråkigt. Vi får inget svar, inga små tecken på vad det kan vara som man kan arbeta vidare på. Absolut inget finns det mer än att konstatera problemen fortsätter.

 

Nu blev jag tom igen, såå snopet!

 

Kan man gå in någonstans o kolla eventuella fel nu så borde det finnas några meddelanden.

 

Med vänlig hälsning/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=19876

 

När det gäller detta felmeddelande kan prova med ett förslag till lösning, som finns på följande sida. Trådskaparen får samma meddelande som du och det verkar ha hjälp honom.

Det är några steg att utföra. Tycker du att det är svårt så fråga bara.

 

http://windowsforum.com/threads/bsod-microsoft-windows-wmi-0x80041003.46244/

 

Jag har inte kontrollerat alla länkar som Cecilia har angivit. Det möjligt att sidan redan har förekommit som förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vertpres förslag är bra att följa, för övrigt börjar jag undra om din hårddisk mår riktigt bra. Jag tycker att du testar hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej snälla ni,

 

Jag är hur tacksam som helst!

 

Vertpres stort tack för du har anslutit till denna tråd och jag har nu kört detta direkt. Allt gick som det skulle och nu får vi se om detta har hjälpt. Datorn är omstartad efter detta så jag kör WLM och IE som vanligt (lyssnar på lokalradion på dagarna) så båda programmen står på hela dagarna. Om detta tips har med att program kraschar med alla tänkbara fel meddelanden så hoppas jag verkligen. Ett litet mönster som jag märker är att alltid börjar WLM att krascha ett par gånger med någon timmes mellan rum och det brukar börja fram på fm inte direkt med andra ord på morgonen, sedan efter lunch brukar IE och skype hänga på som sist.

 

Bästa Cecilia, du otröttlige och hjälpsamma har också ett tips om hårddisken, menar du den externa som jag har (Lacie), den som jag kopplar på ibland med diverse program som jag behöver? Jag tänker att min nya Samsung SSD disk 250GB är helt ny och den har jag kört med test och uppdateringar på, så den ser jag inte som boven. Skulle den externa (Lacie) kunna orsaka mina fel tror du, om den inte är helt kurant. Nu har jag inte fått några som helst fel meddelanden om den men däremot på usb minnet som nu är slängt. Är detta något som kan orsaka fel i min huvud dator? Om jag skall testa Lacie disken kanske det vore bra om jag gjorde det på en annan dator eller vad tror du? Vart hittar man en bra test för detta tro?

 

Med vänlig hälsning/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej vänner, jag har tyvärr tråkiga besked. WLM krascha precis, visserligen efter ganska många timmar men dock, problemet består.

 

Jag tar tacksam emot eventuella andra tips på vad jag kan reparera eller köra. Jag får inga processor fel eller kritiska rapporter sedan min ominstallation utan den mest frekventa är att program lägger av för mig hela tiden. Det är mestadels driver frameworks user mode och service Control manager som förkommer i mina logg rapporter.

 

Med vänlig hälsning/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Glömde bort att du bara har en SSD i datorn så glöm hårddisktestet.

 

Men vad i loggboken kommer precis samtidigt som ett program kraschar?

Att det finns fel där är normalt så man måste kolla vid just den tidpunkten när något händer i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Tack för snabbt svar. Bifogat ser du det enda felet som dykt upp sedan i morse efter att jag gjort enligt Vertpres tips. Det är WLM som krascha inget annat (hittils) har kraschat. Jag bifogar en logg fil.

 

Med vänlig hälsning/ Thomas

WLM.txt.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Precis i skrivande stund så hände nästa krasch IE. Bifogar även detta i logg fil.

 

Det verkar alltid vara WLM som börjar sedan IE o sist skype. Det följer samma mönster varje dag. WLM kraschar oftare ungefär var annan timme, alltid samma. Det känns inte som om det ligger i själva programmet i sig utan något annat som stänger ner eftersom det rör sig om flera program funktioner.

 

Pust pust, jag som alltid brukar säga att med datorer finns det bara ett led ord, TÅLAMOD!! Men herre gud nu har jag försökt i över en månad med detta.

 

Med vänlig hälsning/ Thomas

IE.txt.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tillfället har jag inga nya förslag, men provade du med att byta till WLM 2011? Sedan föreslår jag att du provar en annan webläsare för att se vad som då händer. Själv har jag inte använt IE sedan Firefox kom för ett antal år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt med vertpre och det finns ju alternativ till WLM också (Thunderbird).

Jag kommer att vara bortrest en vecka från och med i morgon och inte kunna skriva mycket i Eforum under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar. Jag kan gärna byta till WLM2011 och byta till Firefox men ligger problemen där kan jag undra efter som fler program kraschar typ skype mm. Det känns (nu är jag rätt person att sticka ut hakan om detta kanske) som om det är något mer i systemet som styr program över lag som påverkar och får program att krascha. Själva programmen precis som datorn fungerar helt perfekt mellan krascherna. Vad tror ni om det? Det kan väl inte vara mitt Panda som spökar, mitt Anti Malware byte ligger stängt. Såg någon annan länk om att Microsoft Framework NET SP1 skulle behöva avinstalleras, jag vet dessvärre inget om detta.

 

Hörs vi inte mer innan så får du Cecilia ha en go ledighet från denna mardröm!!

 

Med vänlig hälsning Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan antivirusprogram ställa till med problem och i detta läge kan det ju vara bra att avinstallera Panda och andra program som kan tänkas vara igång i bakgrunden.

 

Alla uppdateringar av .Net Framework som behövs (finns) får man via Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Nu är väl Cecilia borta på lite ledighet så nu står mitt hopp till dig Vertpre. Jag har gjort som du tipsa om, tagit bort IE och installerat Firefox som jag kör nu i stället. Jag tog även bort WLM 2012 och dess underkataloger. Sedan ladda jag ner WLM 2011 och installera, då gick inte det fullt ut, installationen kunde inte sluföras pga att en wldlog.dll fil saknas på datorn. Jag blir ombedd att avinstallera igen och försöka installera om för att eventuellt lösa problemet. Detta gjorde jag och det gick ju naturligtvis inte. Jag tog bort WLM 2011 igen och det som trots allt hade installerats med underkataloger. Jag tror jag hittat dll filen men inte säker, den heter samma trots allt. Om den finns mer på ett säkert ställe så tar jag tacksam emot tips på det. Nästa problem är vart man skall lägga den? I windows system32 förmodar jag men inte säker, och vart där vet jag inte heller, det finns ju några mappar där.

Men, hur som helst, jag försöker nu installera om windows 2011 för att sedan kunna gå in i mappen för messenger för jag tror dll filen skall ligga där, men nu när jag skall installera WLM så säger installations programmet att följande program kommer att uppdateras, men det finns inget kvar i datorn vad jag vet. Det borde väl bli en ny installation eller har jag missat något i datorn som måste tas bort innan?

tar tacksam emot tips om detta, vill gärna få i gång mina mail så snart som möjligt.

Mvh/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen wldlog.dll ligger hos mig i C:Program(x86)/Windows Live/Shared. Har du klickat på Start och sökt på wldlog.dll?

Använder du Messenger? Om du inte använder det kan du avmarkera det när du installerar Essential.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vertpre,

 

Tack för tips. Jag har nu försökt att rensa datorn med alla gamla filer som hör till Windows live och Essentials med både cc cleaner och unlocker. Jag hittar inga spår i vare sig program eller program(86) samt common files. Jag har försökt att installera Windows live 2011 enligt dina tips och detta går inte, programmet kan inte installeras för att wldlog.dll saknas. När jag då försöker installera filen så frågar den efter nästa dll fil och så håller det på tills det tar stop. Detta funkar inte och jag vet inte vad jag skall göra, det vore ju bäst att få testa 2011 och se om jag kunde bli av med mina problem. En annan intressant sak är när jag försöker installera 2011 så vill den uppdatera dom olika programmen och det känns inte rätt eftersom det borde inte finnas något i datorn som här till 2011. Den börjar inte från början med helt ny installation och det borde den inte göra om allt är borttaget.

 

Nu på morgonen tänkte jag att jag provar att installera live 2012 igen då och se om det funkar, vad tror du?? det funka naturligtvis inte det heller och där samma sak, vissa program ville bara uppdatera. Det finns således skräp kvar i datorn och vissa dll filer som tydligen saknas. Fick samma svar även här att dll filer saknas. Vad tusan gör jag, hus skall man kunna ta bort allt och då menar jag allt så datorn inte hittar något gammalt från tidigare installationer och samtidigt hitta en installation där alla dll filer som hör till kommer med?

 

Någon glädjande dock, jag har installerat Firefox med tips från dig, körde det via lokalradion heladagen igår med skype igång, inget har kraschat som det gjorde tidigare. Nu var det visserligen WLM som alltid börja krascha och dom andra programen följde efter så därför hade det varit intressant att se när även WLM var igång om vi kanske hade löst problemen men som sagt nu får jag inte ordning på 2011 eller WLM.

 

Mvh/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag blir inte riktigt klok på min dator. Nu har jag kört cc cleaner, unlocker och nu även revo för att städa undan allt efter windows live 2011 och även windows essentials. När jag söker efter filer eller mappar så hittar datorn inget av detta och även i program(86) finns det inga spår efter Windows live eller Essentials, gott så.

 

Men när jag sedan efter omstart skall installera om 2011 så säger datorn att det finns en nyare version av Windows live och när jag sedan försöker installera essentials säger datorn att det redan finns installerat på datorn. Men, programmet finns ingenstans i datorn! Det är ju inte klokt! Vad tusan skall jag hitta på nu, vad finns det att göra, om det finns i datorn vart kan det ligga då, inget av programmen hittar något.

 

Mvh/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, knepigt värre det här. Så om du klickar på Start och skriver in Windows Live i sökrutan, får du inga träffar?

 

Det finns ett program som är gjort speciellt för att ta bort Live Messenger, om det är det programmet som ställer till det. Kan vara värt ett försök. Tänk på att avmarkera de extra saker som programmet vill installera. Först väljer du Custom och bockar ur rutan. I nästa steg klickar du på skip. Jag kan inte testa programmet själv, eftersom jag inte har Live Messenger.

http://wlmuninstaller.en.softonic.com/download

 

Vad du också kan göra är att klicka på Start och skriva regedit. Öppna programmet och sök Windows Live. Man ska vara väldigt försiktig med att ta bort nycklar i registret. Innan du gör något i registret, klicka på Arkiv och Exportera. Spara på Skrivbordet. Skulle det bli fel på något sätt, kan du återställa registret.

 

Även om du inte tar bort något från registret kan det vara intressant att se om du hittar några kvarlevor av Windows Live.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...