Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning för AVG - igen..........


Silverhill

Rekommendera Poster

Silverhill

På en av våra datorer med XP ville jag testa ett gratis virusprogram när MS trappar ner och fasar ut XP.

 

Vid nerladdning och installering gjorde jag all jag ska för att undvika allt "extragodis" de vill att vi ska använda.

 

Trots det dyker AVG secure search med koppling till yahoo upp.

 

Den toolbaren finns inte med som ett installerat program och nu har jag testat allt - försökt med rekommenderade anti spyware etc. Inget lyckas!

 

Till sist har jag flera gånger avinstallerat Chrome men när jag på nytt installerar Chrome är AVG där igen.

 

AVG har förstört mina möjligheter att använda min favorit - Chrome.

 

IE fungerar och nu ska jag testa Opera eller Firefox.

 

Men som sagt - se upp med AVG - de agerar inte seriöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, AVG är ett virusprogram trots att det utger sig för att vara ett antivirusprogram.

Eller skall vi mer korrekt säga att det innehåller bloatware, oönskade program.

 

På så sätt blir AVG ett program som inte är önsvärt.

Nu tror jag visserligen att det går att få bort skräpet som följer med AVG.

 

Det finns betalprogram som inte innehåller bloatware. Det är ett alternativ.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en av våra datorer med XP ville jag testa ett gratis virusprogram när MS trappar ner och fasar ut XP.

 

Vid nerladdning och installering gjorde jag all jag ska för att undvika allt "extragodis" de vill att vi ska använda.

 

Trots det dyker AVG secure search med koppling till yahoo upp.

 

Den toolbaren finns inte med som ett installerat program och nu har jag testat allt - försökt med rekommenderade anti spyware etc. Inget lyckas!

 

Till sist har jag flera gånger avinstallerat Chrome men när jag på nytt installerar Chrome är AVG där igen.

 

AVG har förstört mina möjligheter att använda min favorit - Chrome.

 

IE fungerar och nu ska jag testa Opera eller Firefox.

 

Men som sagt - se upp med AVG - de agerar inte seriöst.

 http://malwaretips.com/blogs/avg-secure-search-virus-removal/

 

 

Det är verkligen fråga om det är AVG som skickat med  AVG Secure Search. . I alla fall finns i länken förslag hur det kan åtgärdas.

 

Jag har själv ett par datorer med  AVG Free 2014  utan ditt problem.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG har skickat (skickar?) med AVG Secure Search, men visst brukar det gå att få bort sökmotorn om man vill (tror AdwCleaner brukar klara det). Så vitt jag vet försöker alla gratis antivirusprogram, utom dåliga MSE, på ett eller annat sätt få in pengar eftersom det är dyrt att utveckla och uppdatera antivirusprogram dagligen och allt färre är villiga att betala för ett antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG har skickat (skickar?) med AVG Secure Search, men visst brukar det gå att få bort sökmotorn om man vill (tror AdwCleaner brukar klara det). Så vitt jag vet försöker alla gratis antivirusprogram, utom dåliga MSE, på ett eller annat sätt få in pengar eftersom det är dyrt att utveckla och uppdatera antivirusprogram dagligen och allt färre är villiga att betala för ett antivirusprogram.

 

    Kan man verkligen vara säker på att det har "skickats" av AVG .Enligt artikeln är det troligen CNET eller  någon liknande leverantör som gjort det.

 

Liknande  råkade jag utför när jag hämtade Avast free via CNET.  Avinstallation i kontrollpanelen körning av AdvCleaner och Malwarebytes tog bort den oönskade usla sökmotorn.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG har i alla fall en instruktion för hur man tar bort det: http://kb.avg.com/articles/How_to/How-to-uninstall-AVG-Toolbar-homepage-and-Secure-Search-from-your-browser

 

När jag kollar videon på http://kb.avg.com/articles/en_US/How_to/Download-and-install-AVG-AntiVirus-Free?l=en_US visas ett val om att installera en AVG Toolbar.

 

Men det förekommer säkert att det kan installeras med andra program också, för allt som det går att få in pengar på verkar kunna komma med nästan vilket program som helst numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ironin i mitt inlägg är nog inte särskilt tydligt.

Jag har inget emot AVG för det gör ett bra jobb.

 

Skräpprogram kommer med många gratisprogram.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...