Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datum ändras vid redigering av foto


harpan

Rekommendera Poster

Jag har fått ett datumproblem!

 

I flera år har jag fotograferat, fört över bilderna till datorn, redigerat och skrivit ut och allt har funkat perfekt. Jag har haft Windows XP, Photoshop Elements 3 och Canon Easy-PhotoPrint.

 

Så en dag sa Microsoft att jag måste byta operativsystem och för att slippa W8 bytte jag till Windows 7. Men då var inte Photoshop Elements 3 kompatibelt utan jag måste skaffa Photoshop Elements 12 och jag måste också uppgradera Easy PhotoPrint till 4.1.6

 

Nu har det blivit så att rätt datum blir utskrivet om jag inte redigerar bilden. Gör jag det så ändras datum till redigeringsdagens datum. Så har det inte varit förut och så vill jag inte ha det.

 

Kameran heter Canon Power Shot A 610 och jag har ingen aning om vad som har inträffat.

 

Kan någon hjälpa mig?

 

Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du måste tänka på är vilket format du sparar bilderna i efter redigering. Det är inte alla format som stöder EXIF-data. EXIF-data är ett filformat som ligger med i digitala bilder och som innehåller en hel del information om bilden.

 

Du kan läsa mer om EXIF här:

 

http://www.photographymad.com/pages/view/exif-data-explained

 

Ett program för att läsa och eventuellt redigera EXIF-data finns också. Ett av dem är detta:

 

http://www.exifdataviewer.com/

 

En enkel information på svenska finns hos den svenska versionen av Wikipedia:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Exif

 

Den långa finns på den engelska sidan:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åge för ditt svar. Jag har förstått det där med Exif och jag har sparat mina bilder i jpeg-format så det borde funka. Rätt datum blir utskrivet om jag inte redigerar bilden. Mitt problem uppstår om jag t ex beskär fotot. Då skrivs datumet för beskärningen ut i stället för ursprungsdatumet när fotot togs. Inforation om ursprungsdatum finns ju, varför ändra till något annat. Det har alltså funkat i flera år med mina gamla program, så nånting har ändrats med dom nya!

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du "bara" beskär dina bilder så sparar du om bilderna. Gör du det i .jpg-format är det inte säkert att EXIF-informationen sparas med.

 

Nästa fråga är, vilket program av de två använder du när du beskär bilderna?

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hämtat en utvärderingsversion av Photoshop Elements 12 och testat.

Ursprungsdatumet ligger kvar men redigeringsdatumet läggs till.

 

Tyvärr vet jag inte vad det är du gör när du skriver ut eftersom datumet kommer med. När jag skriver ut en bild är det enbart bilden som skrivs ut, inget datum eller annat.

 

Det är svårt att förstå vad det är du gör med den beskrivning du ger. Jag kan inte replikera dina problem.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder programmet Canon Easy-PhotoPrint 4.1.6 som är ett alldeles ypperligt utskriftsprogram men som dock endast fungerar med Canons skrivare (jag har Pixma iP4200). Med det programmet kan man få utskrivet datumet när bilden togs. Mitt problem är att med de nya programmen som jag var tvungen att installera när Windows XP-supporten lades ner blir det inte datumet när bilden togs som skrivs ut utan datumet när bilden redigerades. Man kan t o m skriva ut bilderna med tillhörande Exif-information. Det har jag gjort nu dels med XP+PE3 konfigurationen och dels med W7+PE12 konfigurationen. Med XP fanns Exif info med på utskriften både på ursprungsbilden och den redigerade bilden, men med W7 fanns Exif med endast på ursprungsbilden. Exif info för den redigerade bilden omfattade endast bildens storlek och kamerans typbeteckning. Resten var tomt. I båda fallen har jag gjort på exakt samma sätt, alltså redigerat och sparat i jpg-formatet. Orsaken till mitt problem med datumet är alltså att info saknas i det redigerade fallet. Numera, inte förut. Frågan är varför. Finns det kanske någon kryssruta någonstans djupt inne i Photoshop Elements 12 som skall vara ikryssad (eller inte ikryssad)?

/Olle 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat någon inställning i Photoshop Elements 12 som gör det du önskar.

Det är väldigt svårt att skapa den miljö som du har för att testa det du vill göra. Jag har ingen skrivare som du har, har inte använt de program du använt under XP och har inte den erfarenhet av dina problem som gör att jag kan hjälpa till att lösa det.

 

Jag saknar miljön i första hand för att kunna återskapa den miljö du har. Således kommer jag inte längre i detta problem, tyvärr.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...