Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Toshiba latop tappad i golv


wsp

Rekommendera Poster

Hej, i december 2012 köpte jag en laptop till min dotter. En Toshiba Satellite C850D.

Tyvärr har hon nu tappat den i golvet och den går inte att starta över huvud taget. Misstänker att hårddisken gått sönder.

 

Så då tänkte jag köpa en ny hårddisk. MEN jag hittar inte recovery-skivan (om jag nu gjorde en sådan??).

 

Vet ni hur det funkar med sånt? Kan jag beställa en ny från där jag köpte laptopen (Elgiganten)? Eller köper jag det från Microsoft?

Det jag främst är ute efter är ju operativsystemet. Datorn va utrustad med Windows 8. Och jag vill helst inte lägga mer pengar än vad nya hårddisken kostar.

 

 

Fråga nr 2: jag har en skiva med Windows 7 Home Premium , som jag köpte för typ 2 år sedan. Denna är installerad på en annan laptop (min egen). Skulle jag kunna använda denna till även hennes dator? Eller är operativsystem knytna till endast en dator?

 

//WSP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske testa att starta upp datorn med ett "LiveUSB" med Linux för att se att resten fungerar?

Återkom om du vill ha hjälp med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Datortillverkare brukar sälja recovery-skivor för några 100-lappar.

 

2. Du kan bara använda en viss licensnyckel för Windows i en enda dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar.

Jag va in på Toshibas hemsida och klickade mig fram till supportsidorna och hittade att man kan beställa. Men i mitt fall, dvs där jag behöver köpa ny hårddisk, är det en "Recovery medium" eller en "Windows 8 upgrade dvd" som jag ska beställa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar.

Jag va in på Toshibas hemsida och klickade mig fram till supportsidorna och hittade att man kan beställa. Men i mitt fall, dvs där jag behöver köpa ny hårddisk, är det en "Recovery medium" eller en "Windows 8 upgrade dvd" som jag ska beställa?

Det är inte säkert att det är hårddisken som är felet. Man kan starta en dator utan hårddisk. D.v.s. det ska gå att komma in i bios utan ett fungerande operativsystem. Jag tycker du borde göra som Mikael63 har föreslagit. Om ingenting händer när du försöker starta datorn, är det troligt att andra delar tagit skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Man kan starta en dator utan hårddisk.

Beror på datorn.

Jag har varit med om, med flera datorer att de startar utan hårddisk.

Men jag har också varit med om på en dator,

den här datorn, att den inte startar utan hårddisk.

Så jag gissar det beror på vad som står i BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar.

Jag va in på Toshibas hemsida och klickade mig fram till supportsidorna och hittade att man kan beställa. Men i mitt fall, dvs där jag behöver köpa ny hårddisk, är det en "Recovery medium" eller en "Windows 8 upgrade dvd" som jag ska beställa?

"Recovery Medium" skulle jag tro.

Windows 8 Upgrade DVD är troligen en uppgraderingsskiva till Windows 8 men den förutsätter att en giltig Windows 7 är installerad på hårddisken.

 

Men jag håller också med om vad vertpre skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Kommer till BIOS "huvudmeny" där det finns 4 olika alternativ, 1: HDD, 2: USB osv.

Om jag väljer HDD så händer inget på en stund. Sedan så startas "Förbereder automatisk reparation". Denna rullar ett tag sedan startas "Datorn diagnosticeras". Efter ett tag så kommer en meny där det står att "det inte gick att reparera". Väljer jag "Avancerade alternativ" så öppnas en meny med olika alternativ. Men inga av dessa funkar. Inget händer...

Och in i BIOS kommer jag ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??

 

Kommer till BIOS "huvudmeny"

och

 

Och in i BIOS kommer jag ju inte

 

Men

 

Sedan så startas "Förbereder automatisk reparation". Denna rullar ett tag sedan startas "Datorn diagnosticeras". Efter ett tag så kommer en meny där det står att "det inte gick att reparera". Väljer jag "Avancerade alternativ" så öppnas en meny med olika alternativ.

tyder ju på att allt inte är trasigt, utan kanske mera åt diskhållet då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, den guiden verkar vettig. Men hur hjälper Lucidpuppy mig att avgöra om hårddisken är hel eller inte?

Och hur få in operativsystemet i en ny hårddisk om jag nu behöver köpa en ny sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Puppy kan du se om det går att komma åt filer på hårddisken, t ex visa bilder, så det är ett steg på vägen, men för att vara säker på att hårddisken är hel behöver du testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Med en ny hårddisk behöver du Windows 8 på skiva eller USB-minne. Enklast och säkrast är med "recovery media" från Toshiba, även om det oftast går att fixa även med nedladdad Windows 8 från Microsoft kombinerat med drivrutiner från Toshibas webbsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Stort tack än så länge. Ska ladda ned Puppy.

Hårddisken sitter lätt åtkomligt under en lucka, så tillverkaren är lätt att kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har nu testat å köra Puppy.

Gjorde fel tidigare när jag skulle in i BIOS. Därför kom jag inte in, utan endast till huvudmenyn. Men när jag sedan gjorde rätt så kunde jag ändra boot-ordningen så att Puppy som låg på skiva skulle dra igång. Men det gjorde den inte. Utan samma saker som hände förut bara. Dvs självdiagnos mm. Hur jag än försökte.

Sedan laddade jag ned diagnos från tillverkaren av hårddisken och brände ned den på skiva. Men inte heller denna lyckades jag få att starta. Samma självdiagnos drog igång.

Vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur brände du skivorna? Du måste välja "Bränn avbild " i brännarprogrammet, för annars får du bara *.iso-filen på skivan och inte dess innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar att starta med ex. Puppy på ett USB-minne också om man inte vill bränna skivor.

Då kopierar man avbilden till USB-minnet med lämpligt verktyg som ex YUMI, Unetbootin m.fl.

 

På märkesdatorer brukar man ju kunna trycka ex. F12 eller ESC osv. för att komma till en boot-meny att välja från så slipper man ändra boot-ordning i BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en dum fråga: är det .iso varianten eller är det .exe varianten jag ska välja av Puppy?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu varit in på puppylinux.org och kollat tutorial för Lucidpuppy. Har gjort som det stod och bränt skiva med rekommenderat imgburn-program. Sätter i skivan och inget händer. I boot-ordningen så står cd/dvd som nr 1.

Tolkar detta som en död dator. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tolka datorn som död är kanske fel. Det kan vara att CD-läsaren, som också är en mekanisk enhet med snäva toleranser inte har klarat fallet. Du borde försöka med USB- eller nätboot. Att du kommer in i BIOS tyder på att processor, minnen, skärm och moderkort klarat sig. Det är de mekaniska enheterna (HD och CD) som är känsligast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kära vänner.

Nu har jag fått in Puppy på en USB-sticka och provkört den på en annan dator. Roligt med hundskall! Och en helt ny miljö!!

 

Men när jag försöker med problemdatorn så flimrar skärmen bara. Och Puppy startar inte alls. Hur tolkar jag det? Är mer än hårddisken trasig?

 

//Wsp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen flimrar väl inte när du är inne i BIOS och rotar så själva skärmen bör då fysiskt vara hel.

 

Har du ett USB-minne där du kan se aktivitet på en lysdiod? Ser det ut att hända något?

 

Testat olika USB-portar?

 

Är USB aktiverat I BIOS så att USB fungerar innan operativ startas?

(Borde väl vara det om man kan välja in att boota från men..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...