Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför blir en hårddisk så varm.


BooEnn

Rekommendera Poster

 Hej! 2014-05-02.

 

Varför blir en hårddisk så himla varm när man har använt PC-datorn en stund. Var kommer värmen ifrån undrar man.

 

Jag har ett program som gul-varnar redan vid 43 grader sen röd-varna den redan vid 50 grader.

 

När man startar PC-datorn så har hårddisken rums-tempratur mellan 20-28 grader.

 

Det tar inte lång tid innan det blir Gul-varning 43 grader, det tar bara en timme.

 

Efter 2 timmar kan det vara Röd-varning 50 grader. Man vill många gånger använda en datorn längre än så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Vad är det för dator; stationär eller laptop?

Fabrikat och modellbeteckning?

Operativsystem?

 

Jag föreslår att du till att börja med kontrollerar alla temperaturer i datorn.

Du kan använda HWmonitor som är gratis och jag använder det själv.

http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

Obs! Ta inte Pro versionen, den kostar och kom ihåg att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen som du inte vill ha in på din dator.

 

När det gäller HWMonitor programmet:
Nuvarande temp vid avläsningstillfället avläses i kolumnen Value
 
Vad du också bör göra är att starta ett krävande program tex. videoredigering eller krävande spel, samtidigt som du har temperaturprogrammet HWmonitor i gång i bakgrunden; efter minst 5 minuter eller så länge som krävs så kan du avsluta den programkörningen eller spelet - men läsa av temperaturerna i HWmonitor i kolumnen Max (längst till höger) så skall det komma fram vilka dom högsta temperaturerna som CPU, grafikkort, diskar och annat nått upp till.

 

Posta en skärmbild av HWmonitor i ditt nästa svar. Klicka 'Använd fullständig Editor" under inlägget och sedan knappen till vänster under inlägget 'Bifoga filer' därefter navigerar du dit du har sparat skärmklippet och klickar 'Öppna'.

Tips: Skärmklippverktyget/Snipping Tool i Vista/Windows 7.

 

 

På en laptop så kan ju luftkanaler och interna fläkten mm. blivit igensatt med damm, vilket gör att luftgenomströmning kraftigt försämras och därmed ökar tempen. Se i instruktionsboken till din laptop hur du skall rengöra, annars går det nog att leta reda på instruktioner hur man rengör just den specifika laptop modellen du har.

 

För vanliga stationära datorer se:Ta bort damm i en stationär dator

 

Överlag så krävs det bra luftgenomströmning för att hålla temperaturerna nere; på en stationär kan man ibland montera in extra kylfläkt/ar (om chassit har plats) som drar in luft från fronten och blåser över diskarna bakåt.

Oftast är det dom övriga komponenterna (CPU, grafik, moderkort etc.) som står för huvuddelen av värmeutvecklingen och kan orsaka att diskar blir för varma, särskilt i ett litet chassi.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! 2014-05-03.

 

 Alla mina 16 pc-datorer är stationära datorer. Alla hårdiskarna i alla datorerna blir mycket varma 

Sen spelar oprativ-system och hårdvara så stor roll.

 

En dator har jag tagit bort hela kåpan från datorn, men hårddiskarna blir mycket varma ändå.

 

En dator har jag ingen låda till, alla komponenterna ligger lösa på ett bord, så hårddiskarna ligger lösa på bordet, men alla hårddiskarna blir mycket varma ändå.

 

Så jag undrar vad all värme kommer ifrån och vad beror det på att hårddiskarna blir så varma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värme alstras när något rör sig och i en hårddisk är det ett ständigt snurrande, en läsarm som rör sig och elektroner som rör sig i elektroniken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om vi skall fördjupa oss i detta så gäller Termodynamikens andra huvudsats (som ingår i naturlagarna):

Värme strömmar alltid från ett varmare område till ett kallare område.

 

Ett exempel: om man tappar upp varmt badvatten i ett badkar.

Vad händer då när kranen stängts?

 

Värmen flödar från den varmare omgivningen till den kallare och faktiskt höjer temperaturen något lite i den kallare omgivningen (entropin ökar).

Värme flödar aldrig från ett kallare område till ett varmare och gör badvattnet ännu varmare! 

 

 

En dator har jag tagit bort hela kåpan från datorn, men hårddiskarna blir mycket varma ändå.

 

En dator har jag ingen låda till, alla komponenterna ligger lösa på ett bord, så hårddiskarna ligger lösa på bordet, men alla hårddiskarna blir mycket varma ändå.

 

 

Kan det bero på att dessa diskar helt enkelt kräver mer kylning?

Du har inte talat om exakt vilka fabrikat och modeller det rör sig om, men vissa hårddiskar har en rent otrolig energiåtgång och detta kan likställas med värmeutveckling.

 

Att lägga en hårddisk platt mot ett bord är sämre än att låta densamma sitta i ett kabinett.

Varför? Hårddiskens yta är inte helt optimalt plan och ej heller bordets; vilket betyder att det blir helt enkelt dålig kylning.

Att du lägger hårddisken på en bordsskiva betyder att du genom ett slag försämrat alla kylegenskaper som annars skulle funnits om den suttit monterat i ett chassi med bra luftgenomströmning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och denna dator som jag surfar på hur klarar värme ganska bra men när den blir för varm så går den sönder :-( Min andra dator som jag lämnade in på hårddiskräddning gick sönder p.g.a. att den var för varm. Nu sitter det ett nytt moderkort i den så nu stängs den av när den blir för varm. Men jag litar inte riktigt på programmet Crystal disk info som bl.a. talar om när hårddisken börjar snurra långsammare. Men jag får nog lita på det värsta värdet om det blir värre än så då är nog en av hårddiskarna på väg att krascha. I denna dator som har en hårddisk har jag programmet hdd health.  Detta har funnits ganska länge och finns åtminstone för Window 7 som jag använder just nu. När spin up time är på väg att ändras då är datorn på väg att krascha. Men om den bara har ändrats från t.e.x. 50 till 49  så behöver det vara nån fara. Om man har bränt lite för mycket CD-r och DVD-R så kan värdet ändras ganska fort. Gör lite mindre anstängande saker som t.e.x surfa på nätet eller skriv något i word eller annat ordbehandlingsprogram. Då kan värdet ändras tillbaka igen. Men om det inte ändras efter någon dag utan bara blir värre då är det ett tecken på att man ska göra backup innan hårddisken kraschar. Jag har en hårddisk som är sen 1999. Den använder jag bara till att spela gamla spel på. Jag har Windows 98 på den datorn. När jag hittade arkiv cd-r, arkiv DVD-R och Lp-cd-r, Vinyl-cd-r så kopierade jag alla gamla filer till såna skivor. Jag har tidigare använt denna långsamma dator med en processor på 400 Mhz 128 MB Ram som backup dator. Den datorn stängs aldrig av för den blir aldrig för varm . Den kommer att gå sönder när hårddisken snurrar alldeles för långsamt eller när lagren i hårddisken börjar ändra form.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! 2014-05-09.

 

 Tack för ert stora intresse.

 

 Hårddiskar som ligger på bord har jag skruvat dit 4 st. skruvar på under sidan så att det kommer luft mellan bordet och hårddisken men det hjälper inte mycket den blir väldigt varma ändå på kort tid. jag har använt flera hårddiska med varierand fabrekat på det sättet som ligger på bord men alla blir mycket varma.

 

 Flera hårddisk har jag till och med ställt på högkand, den bakre gaveln står på bordet, den blir också välldigt varma.

Så det spelar ingen roll för mig om hårddiskarna är monterade inuti en datalåda eller ligger fritt på bord. alla hårddiskarna blir mycket varma oavsätt fabrekat.

 

 Men jag tror att värmen kommer från skivorna som snurrar och att det kommer värme från läsarmen som rör sig mycket fort fram och tillbaka.

 

 Jag undrar om det fins någon hårddisk-fabrekat som inte blir så himla varma vid långvarig användning.

 

För mig verkar det som att alla hårddisk-fabrekat blir väldigt varma vid användning efter ett tag 2-3 timmar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för program du använder för att kontrollera temperaturen på diskarna? Prova med Crystaldiskinfo, om det inte är det du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

En av orsakerna till att hårddiskar blir så varma är att de flesta kör Windows med 64 bitar. Om man kör windows med 32 bitar blir de inte så varma. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både stationära och bärbara med olika hårddiskar i, dom flesta dock med Western diskar i, både 32 -bitars och 64 -bitars operativ, men upplever inte att dom blir speciellt varma, inte som ni beskriver i denna tråd, inte heller att det blir bättre att köra med 32 -bitars.

Men visst blir en hårddisk något varmare om den belastat mer, men inte så farligt ändå.

 

Nej, jag håller inte med er riktigt.

Men visst kan det säkert finnas hårddiskar som blir lite varma, och som kanske kräver mer kylning än andra, jag har bara vanliga fläktar för mina, och det räcker gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste det vara bra fläktar. Min blå dator stängs av vid 70 grader. Och denna dator som jag surfar på är det bra kylning i men den kommer att gå sönder när den blir för varm. Och alla gånger som jag har öppnat mina datorer för att ta bort damm har det inte funnits så mycket. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...