Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fabrikåterställning acer


Villaforever

Rekommendera Poster

Villaforever

Hej

Jag har fått problem med min bärbara dator. Jag laddade ner någon uppdatering, och efter det fick jag massa irriterande skitsaker. Försökte avinstallera det, men det gick ändå inte riktigt. Tänkte då göra en systemåterställning till en ett datum innan jag gjorde uppdatering. Gjorde detta och efter det funkar typ ingenting på datorn. Varför blir det så? Jag kan inte surfa, inte söka hjälp hur man fabriksåterställer datorn,

 

Kolla mappar m.m spara bilder och sånt har jag kunnat tur nog.

 

Någon som vet hur man återställer en acer aspire 5560?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Lite Google-Fu ger vid handen att du ska trycka ner och hålla nertryck ALT + F10 när du startar datorn, och då ska Acers eRecovery-mjukvara köras igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

hur gör man för att skicka med bild, förut var det ju jätteenkelt, har ni tagit bort den funktionen här inne nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör man för att skicka med bild, förut var det ju jätteenkelt, har ni tagit bort den funktionen här inne nu?

Nej

Man bifogar bilder genom att först klicka på "Använd fullständig editor" och sen klicka på Bläddra-knappen, samt när man bläddrat fram filen klicka på "Bifoga denna fil". Det har varit likadant i många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Lite Google-Fu ger vid handen att du ska trycka ner och hålla nertryck ALT + F10 när du startar datorn, och då ska Acers eRecovery-mjukvara köras igång.

gjorde det, men det var bra svårt, fick ju typ trycka på de två samtidigt tusen gånger från och med att jag satte på on knappen. så här står det då, vad göra?

 

tyvärr är jag usel på engelska så klicka på den länken cecilia hjälper inte mig så mycket, men man kanske kan få fram en svensk manual på något sätt. Jag försökte få fram en igår hittade något, men verkade som att man var tvungen installera den i datorn, kändes skumt. Har blivit skeptiskt till saker o ting efter det som gjorde att allt detta hände. Det började ju med att jag skulle uppdatera ett program i datorn, och så fick jag en massa skitsaker.

 

När man tryckte på avbryt som det står i bilden, så kunde man gå vidare igen med att göra systemåterställning, jag testade och göra det igen, men det funkade inte och efter det har datorn blivit ännu mer knäpp..

post-70301-0-58377000-1398587071_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Nej

Man bifogar bilder genom att först klicka på "Använd fullständig editor" och sen klicka på Bläddra-knappen, samt när man bläddrat fram filen klicka på "Bifoga denna fil". Det har varit likadant i många år.

:) hade det varit likadant så hade jag väl inte haft några problem med att göra det, eftersom jag gjort det flera gånger innan ;)

Använd fullständig editor har man inte behövt klicka på först innan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) hade det varit likadant så hade jag väl inte haft några problem med att göra det, eftersom jag gjort det flera gånger innan ;)

Använd fullständig editor har man inte behövt klicka på först innan :)

Om jag förstår dig rätt kan du fortfarande starta upp datorn och använda den.

Har du inte avinstallerat programmet Acer eRecovery kan du via det programmet såväl skapa Recovery-skivor som återställa datorn till fabriksinställningarn. Recovery-skivor bör du snarast skapa om du inte gjort det redan. Det är återställningsskivor som du kan använd om du skulle få problem med hårddisken och inte komma åt den, t.ex. Vid hårddiskkrasch.

 

Med skivorna kan du återställa datorn till fabriksskick igen med en ny hårddisk som med befintlig, om den fortfarande fungerar.

 

Öppna programmet Acer eRecovery Management och välj i meny Restore.

Välj Completely Restore System to Factory Defaults.

Du kommer att få ett par frågor om du vill fortsätta samt att allt du sparat på datorn går förlorat om du fortsätter. Är du på det klara med detta bekräftar du allt med Yes, så kommer datorn att börja jobba med återställningen.

 

Detta tar lite tid så ge dig till tåls.

När återställningen är klar får du på nytt välja språk, namn, tid med mera.

Alla program som var med från början är med igen. Du behöver köra Windows update och allt annat också.

 

Se om du kan hitta Acer eRecovery Management i datorn genom att klicka på Star (Windows-loggan i nedre vänstra hörnet) och "mappen" Acer.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Om jag förstår dig rätt kan du fortfarande starta upp datorn och använda den.

Har du inte avinstallerat programmet Acer eRecovery kan du via det programmet såväl skapa Recovery-skivor som återställa datorn till fabriksinställningarn. Recovery-skivor bör du snarast skapa om du inte gjort det redan. Det är återställningsskivor som du kan använd om du skulle få problem med hårddisken och inte komma åt den, t.ex. Vid hårddiskkrasch.

 

Med skivorna kan du återställa datorn till fabriksskick igen med en ny hårddisk som med befintlig, om den fortfarande fungerar.

 

Öppna programmet Acer eRecovery Management och välj i meny Restore.

Välj Completely Restore System to Factory Defaults.

Du kommer att få ett par frågor om du vill fortsätta samt att allt du sparat på datorn går förlorat om du fortsätter. Är du på det klara med detta bekräftar du allt med Yes, så kommer datorn att börja jobba med återställningen.

 

Detta tar lite tid så ge dig till tåls.

När återställningen är klar får du på nytt välja språk, namn, tid med mera.

Alla program som var med från början är med igen. Du behöver köra Windows update och allt annat också.

 

Se om du kan hitta Acer eRecovery Management i datorn genom att klicka på Star (Windows-loggan i nedre vänstra hörnet) och "mappen" Acer.

 

Åge

Hej

Nej vad jag kan komma ihåg så har jag inte tagit bort, men jag kan ändå inte hitta det. Datorn har som sagt blivit väldigt knasig. Finns inte mycket kvar på datorn, man kan inte surfa. Öppnar man windows symbolen och alla program så kommer inte mycker saker upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Går det att starta datorn i Felsäkert läge?

 

Åge

det ska nog fungera det fanns med som alternativ förut när jag tryckte f10 och sen avbröt den sessionen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ska nog fungera det fanns med som alternativ förut när jag tryckte f10 och sen avbröt den sessionen...

Du har inte svarat på om du skapat återställningsskivor. Jag utgår därmed från att du inte skapat några sådana.

 

När det gäller Felsäkert Läge och Windows är det F8 som skall användas.

Hur set det ut i Felsäkert Läge? Kan du komma åt Acer eRecovery den vägen?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Du har inte svarat på om du skapat återställningsskivor. Jag utgår därmed från att du inte skapat några sådana.

 

När det gäller Felsäkert Läge och Windows är det F8 som skall användas.

Hur set det ut i Felsäkert Läge? Kan du komma åt Acer eRecovery den vägen?

 

Åge

det gick bra att ominstallerade den till fabriksinställning i felsäkert läge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gick bra att ominstallerade den till fabriksinställning i felsäkert läge :)

Perfekt!  :thumbsup:

 

Se till att skapa Recoveryskivor nu så du har sådana till hands om du inte kommer åt hårddisken.

Du skapar återställningsskivorna (Recovery) i samma program.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du kan behöva uppemot 6 stycken DVD för att skapa "Recoveryskivor". Se till att ha minst 6 stycken skivor tillhands innan du börjar med detta.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Jo, du kan behöva uppemot 6 stycken DVD för att skapa "Recoveryskivor". Se till att ha minst 6 stycken skivor tillhands innan du börjar med detta.

 

Åge

Tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...