Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SystemRescueCd felmeddelande


Plaincollar

Rekommendera Poster

Plaincollar

Hej

Har en Windows 7 hdd som krånglat. Tänkte äntligen försöka rädda innehållet med SystemRescueCd.

Tog bort min hårddisk ur min Windows 8 dator och anslöt den krånglande hårddisken. Bootade med SRCd och fick upp meddelandet:

"Selected boot image did not Authenticate. Press enter to continue". (se bifogad bild). Datorn stängdes ned.

Har läst SRCd's hemsida men inte sett någon om detta. Någon som vet vad jag missat eller är disken helt körd?

Tacksam för förslag till lösning.

 

MVH

Plaincollar

 

post-47489-0-44415100-1398293389_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Plaincollar

Så, då har möjligheten att ta hand om ens datorer kommit. Cluster, när jag går in och disablar Secure Boot och enablar Legacy Mode får jag en varning att jag det kan leda till jag inte kan starta mitt OS. Är det en standard-popup eller har det med min dator att göra. Lite väl försiktig men orkar inte med en död dator igen. Är det bara att köra eller???

 

Med vänlig hälsning Plaincollar

 

Edit: Cecilia eller någon annan klippa som vet om detta är ett standardmeddelande???//pc

post-47489-0-20605400-1402177564_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ska starta datorn från den ordinarie hårddisken ska det ju gå bra om du ändrar tillbaks Secure Boot mm först.

 

Vet inte vad för något du tänkt använda SystemRescueCD till men om det bara är dina egna viktiga filer du vill rädda så finns denna metod i stället:
http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Nu har jag följt instruktionerna enligt länken ovan. Först aktiverade jag Legacy Support och inaktiverade Secure Boot. Ändrade även startordningen till intern cd/dvd. Enligt beskrivning så skulle jag focusera på ikonerna ovanför "Meny" som skulle visa den kraschade disken samt den lagringsenhet jag anslutit. Det enda jag ser är en DVD-skiva, ScD, som resulterade i felmeddelande som jag bifogat bilder på. Jag tycker att jag följt artikeln noga men någonstans klickar det. Vad är det som kan vara fel? Behörighet bör jag ju ha och skivan drar ju onekligen igång. Saknas det någon plugin eller har den brända skivan blivit´ofullständig. Den bootar  ju Lupu som den ska kan tyckas...?

 

Mvh Plaincollar

post-47489-0-48890900-1402792129_thumb.jpg

post-47489-0-48596000-1402792150_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl Lucid Puppy, men om den inte hittar hårddisken fungerar inte den metoden.

 

Har du prövat med att starta datorn med Windows 7 (inte den med Windows 8) från skivan med Lucid Puppy eller SystemRescueCd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Det är väl Lucid Puppy, men om den inte hittar hårddisken fungerar inte den metoden.

 

Har du prövat med att starta datorn med Windows 7 (inte den med Windows 8) från skivan med Lucid Puppy eller SystemRescueCd?

Hej

Menar du att jag skall köra den trasiga hårddisken i en OS Windows 7 burk?  Jag har den "gamla" Win 7 maskinen kvar om det skulle göra skillnad. Det jag gjort är att installera hårddisken i min Win 8 burk och bootat på Lucid Puppy. SystemRescueCdn har jag inte prövat ännu.? 

Vilket bör vara nästa steg? :huh:

Med vänlig hälsning Pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det jag gjort är att installera hårddisken i min Win 8 burk och bootat på Lucid Puppy. SystemRescueCdn har jag inte prövat ännu.?  Vilket bör vara nästa steg?

Har lite svårt att hänga med i turerna, vilken dator som är vilken osv. men om det med en dator, oavsett vilken, där problemdisken nu finns och det går att boota just den datorn med (ex.) Puppy går det ju att se om Puppy hittar problemdisken och om dess filer är åtkomliga/synliga går det ju att, med filhanteraren i Puppy, kopiera över innehållet till en annan, fungerande disk.

 

OM det vid en sådan kopiering uppstår läsfel och andra fel är det bäst att direkt avbryta detta och även avbryta fortsatta försök att läsa från problemdisken.

 

är det läge för SystemRescue (eller kanske dd i Puppy?) men här är det nog bättre att fagerja guidar vidare.

 

Edit: har alltså även svårt att hänga med vad felmeddelanderutorna  i inlägg #3 avser, i vilket läge de uppstår osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Det ser inte ut som SystemRescueCD. Så här ser startmenyn ut:  http://www.sysresccd.org/images/sysresccd-003-640x480.png.

http://www.sysresccd.org/Online-Manual-EN

Nej det stämmer. Det är Lucid Puppy som Cecilia föreslog i länken tidigare. Den verkade enklare än SRCd men något blev visst knas...

Med vänlig hälsning Pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Har lite svårt att hänga med i turerna, vilken dator som är vilken osv. men om det med en dator, oavsett vilken, där problemdisken nu finns och det går att boota just den datorn med (ex.) Puppy går det ju att se om Puppy hittar problemdisken och om dess filer är åtkomliga/synliga går det ju att, med filhanteraren i Puppy, kopiera över innehållet till en annan, fungerande disk.

 

OM det vid en sådan kopiering uppstår läsfel och andra fel är det bäst att direkt avbryta detta och även avbryta fortsatta försök att läsa från problemdisken.

 

är det läge för SystemRescue (eller kanske dd i Puppy?) men här är det nog bättre att fagerja guidar vidare.

 

Edit: har alltså även svårt att hänga med vad felmeddelanderutorna  i inlägg #3 avser, i vilket läge de uppstår osv...

Okey det är rörigt.

En rel. ny HP (a) med Win 7 har en kraschad disk. Går ej att start bortsett setup. Ligger på hyllan.

Har en ny HP (a2) med Win 8 (väl fungerande) som jag använder när jag felsöker den kraschade disken från HPn (a) som hade Win 7 som OS.

 

Felmeddelandet som sa att risken var stor att jag ej skulle kunna starta mitt OS igen om jag fullföljde mina ändringar dök upp när jag i min nya HPs (a2)  set up, skulle ändra Legacy Support till aktiv och Secure Boot till inaktiv enl. Clusters (ovan) förslag. Gjorde dock det ändå när jag testade Lucida Puppy och det gav inga problem efteråt.

 

Mitt ambition är helt enkelt att rädda så mycket som möjligt från hdd från första HPn (a). Har hitintills använt mig av min andra HP (a2) för att lösa problemet. Kan dock använda första HPn (a) om det skulle göra skillnad. 

 

Jag tror inte det blev så mycket tydligare.......?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror inte det blev så mycket tydligare.......?

Aningen ;)

Men - vari består egentligen problemet - just nu?

Ja, att en disk är knas förstår jag, men var tar det egentligen stopp med försöken att komma åt innehållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Aningen ;)

Men - vari består egentligen problemet - just nu?

Ja, att en disk är knas förstår jag, men var tar det egentligen stopp med försöken att komma åt innehållet?

"4. Hitta dina lagringsenheter. Längst ned till vänster strax ­ovanför menu kan du nu se ett antal ikoner som representerar de lagringsenheter som är tillgängliga. Ikonerna visar om det rör sig om en hårddisk, en usb-enhet eller en dvd-spelare. Någon av ikonerna representerar den hårddisk innehållandes den kraschade Windows-installationen, och det är också där de filer ligger som du vill rädda. Klicka i tur och ordning på enheterna för att hitta den rätta. Du ­kommer då bland annat att se mapparna Users och Windows."

När jag provade Lucid Puppy fick jag inte upp någon hdd. Enda som fanns var boot-skivan. Hade anslutit den trasiga hdd på min (a2) dator (och kopplat ifrån datorns egna hdd), bootade med Puppy, allt gick bra fram till "punkt 4".   

Har inte provat SystemRescueCd pga av inkompetens. Gjorde ett försök men fick error (se inlägg #1). Men jag tror jag måste prova igen med andra inställningar och köra "ddrescue".

//Pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Nu har jag kört fast. Jag drog igång SRCd (3.1.2) och hamnade först med den bild "fagerja" länkat till ovan. Gjorde där ett val och fick vidare uppge tangentbordsnationalitet. Sen stannade processen och jag var förväntad att skriva något (bifogad bild). Efter att ha skrivit exit ed så dök en hjälpbild upp (bifogad).

Jag har läst de länkar "fagerja" uppgett i en annan tråd men blir inte klokare...?

Antingen är jag för gammal, Windowsfixerad eller korkad så att jag behöver hjälp. Finns det någon typ av Guide som förklarar hur man använder SRCd samt ddrescue och som vänder sig till "mellanstadiet" eller som likt Stephen Hawking beskriver kvantgravitation för oss dödliga. Eller kan någon ge några råd om hur man kommer vidare?

Med vänlig hälsning/PC

post-47489-0-77943100-1403201095_thumb.jpg

post-47489-0-38731200-1403201258_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

root@sysresccd /root % är kommandoprompten. Här skriver du namnet på programmet du vill köra med behövliga parametrar. Vill du ha grafiskt gränssnitt skriver du wizard oc h trycker på ENTER. Välj Xorg. Då starta en grafisk terminal. Kör sedan kommandot ls -l /dev/disk/by-id. Kommandot lista hårddiskarna med tillverkare, modell och beteckning (/dev/sda, /dev/sda1, /dev/sdb o.s.v.). Du behöver beteckningen i ddrescuekommandot. /dev/sda är första hårddisken och /dev/sda1 är dess första partition, /dev/sdb är följande hårddisk. Ddrescue startas med kommandot: ddrescue [optioner] infil utfil loggfil, där infil=/dev/sdX (ersätt X med bokstaven för den krånglande disken). Disken som avbilden skall kopieras till och loggfilen skapas på måste först monteras. Kommandon: mkdir /mnt/in-disken,  mount /dev/sdY -t ntfs /mnt/in-disken och cd /mnt/in-disken. Observera att du måste ha minst lika mycket ledigt utrymme som storleken på den krånglande disken. Ett alternativ är att låta en tom disk vara utfil. En tom disk skall inte monters men du behöver ha en disk monterad för loggfilen. Ddrescue körs normalt flera gånger med olika optioner. Första körningen kopierar felfria block (optionen -n). följande försöker sedan läsa datat från skadade block (optionen -r).

 

https://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual.html

http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

root@sysresccd /root % är kommandoprompten.

 

Tack. Gör ett nytt försök.//PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...