Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny Speldator


Stud

Rekommendera Poster

...haha, är det enda sättet att få klick hit?


Min tes är att de flesta teknikintresserade kidsen sitter och gnuggar händerna så det står härliga till
när man specar upp grafikkort,  Z87-chipset  moderkort och detta blivit en arena där fanboys häckar och liksom får utlopp för sina egna teknik-perversioner snarare än konstruktiva hjälpforum..?

Det trivs i trådarna om speldatorer....


Jag står iallafall frågande till en rad saker med val av nya datorer och du får gärna komma med vettiga förslag även här.
Om du nu blivit lugnt och sansad efter mitt fula knep med titeln förstås:


 

1.  Ny dator "allt i allo"  som ska klara både privat nöje som trotjänare för företagande.

all-in-one datorer är som koncept inget bra fick jag höra:

(man köper ofta en pjäs som inte går att uppgradera eftersom allting är låst till skillnad från modultänkande byggen i chassi.
Det är ofta undermåliga komponenter och resurssvaga)

 

 

Men det finns undantag!  Dell XPS 2720  All in One är  prisvinnande/lovordad på en rad sajter
och får bra kritik-recensioner som snabb allrounddator med t o m bättre skärm än Retina.

Är denna bra månne?  Går speca i två olika prisklasser kan man säga med 2000:- skillnad.
Nedan min spec:

 

Alternativ 1:    XPS2720  all-in-one   Pjäs att ställa direkt på skrivbordet

 

 

Intel® Core™ processor i5-4440s (6 MB cacheminne, upp till 3,3 GH
mSATA Solid State-hårddisk på 32 GB   =   dedikeras till systemdisk antar jag?  Är den tillräcklig?
SATA-hårddisk på 1 TB, 7 200 v/min, 6 Gbit/s   = lagring
NVIDIA GeForce GT 750M 2 GB DDR5 med TPM
Två DIMM DDR3L-minnen på 8 GB (2 x 4 GB), 1 600 MHz

27-tums LED-Adobe RGB QHD-upplösning (2560 X 1440)
Killer Wireless-N 1202 för video- och röstöverföring med Bluetooth 4.0
(4) USB 3.0, (1) RJ-45 10/100/1000, HDMI ut, HDMI in, 
BAKSIDA Thunderbolt mini-DP-port

 

ca 15190 :-

 

Vettigt? Eller värt att lägga +2000:-  för  16GB minne, Intel i7 processor, fackmatad BluRay enhet och dubblerad lagring?

 

 

 

2. Alternativ två,   Dell Latitude   E5430.  Bärbar istället 



Företagsklar bärbar dator på 14 tum med funktioner för enkel hantering och universell dockningskapacitet för E-familjen.

 

10 425 kr

 

Utvärderingsversion av Office2013

 

WINDOWS® 7 ULTIMATE MED XP MODE

 LCD-skärm med LED-bakgrundsbelysning, HD-upplösning (1 366 x 768)
16 GB (2 x 8 GB), 1 600 MHz DDR3-minne
128 GB Mobility Solid State-hårddisk
Mediafackenhet för DVD +/-RW 

 

Dell Wireless™ 380 Bluetooth 4.0-kort, modul med låg energiförbrukning

EMEA Dell Wireless 1504 minikort i halvstorlek (802.11 a/b/g/n 1x1
Primärt 9-cellsbatteri (97 wattimmar) med ExpressCharge-funktion 
Windows 7 Professional (64-bitars)

 



 

= EMEA Dell Wireless 1504-minikort.  Erfarenheter? Bra? 

= erfarenheter av VPro Core  Intel korten ? 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska datorn klara av, vad innebär "privat nöje" för dig?

Det är stor skillnad om det gäller en dator som ska klara av de senaste häftiga spelen med hyfsade inställningar och en som ska användas för att se på film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodu, du är lite vilsen du Stud! Första alternativet är värsta speldatorn och den andra är något du kommer inte kunna spela spel på. :) Vi börjar med en enkel fråga, har du byggt datorer själv någon gång?

 

Först och främst, skaffa en bra chassi, som har fläkt både fram & bak och på topp. Om du börjar "tweaka" klocka din käraste så kommer värmen gå upp, och då behöver du en bra chassi. Sen är moderkortet näst viktigast, skaffa så bra som du kan med dina pengar. Snabbaste minne och stark processor är alltid att föredra. Men det är inte alltid prisvärt köpa den "dyraste" kolla runt lite på nätet hur de har klarat, finns säkert massa tester. Jag skulle skaffa minst 80GB SSD disk, 32GB är för lite. Kolla men din budgett disken som har snabbast skriv & läshastiget, det kommer du ha nytta av när du installerar din Windows i den.  Bra grafikkort självklart!

 

Ljudkort är bättre att skaffa separat. Den som sitter i moderkortet är oftast skräp! Det är väl 7.1 som gäller för dagens spel. DÅ behöver du bra hörlurar också, eller alt. högtalare. Nätdel bör var minst 700w tycker jag, så att det räcker. Minne kan man aldrig ha för lite, jag har 16GB. Kylning är viktigt! Den fläkten som följer med processorn ger ofta oväsen, så skaffa en bättre kylare, stor "grill" brukar va bra, så delas värmen bättre. "jag har stabil 28C, även när jag spelar går det inte över 30C" 27-tums skärm, är det för 3d? I alla fall 120hz är att rekommendera! helt annan "flyt" på alla FPS spel i alla fall. Jag brukar själv bygga datorn varje 4-5 år, klarar bra den tiden. Men då när jag bygger, väljer jag bästa delarna, men kanske inte dyraste, min bygge brukar sluta vid 10k, fast då är inte skärmen inräknat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska datorn klara av, vad innebär "privat nöje" för dig?

Det är stor skillnad om det gäller en dator som ska klara av de senaste häftiga spelen med hyfsade inställningar och en som ska användas för att se på film.

Redigera film/foto /allmänt.

Inget proffs som ska rendera 4K direkt...

 

Senaste spel, njae jag överdrev där.

Den ska helt enkelt vara snabb i operativsystemet, när man arbetar med dokument, program och många fönster åtkomliga parallellt.

 

Tänk 2 webbläsare med kanske 10 flikar var.

1 ekonomiprogram

läsa-skriva-pdfer och annat 

mailklient

officeprogram

+evt virtuell XP i wmvare

 

allt detta simultant.

 

Jodu, du är lite vilsen du Stud! Första alternativet är värsta speldatorn och den andra är något du kommer inte kunna spela spel på. :) Vi börjar med en enkel fråga, har du byggt datorer själv någon gång?

 

 

 

 

" 27-tums skärm, är det för 3d? I alla fall 120hz är att rekommendera! helt annan "flyt" på alla FPS spel i alla fall. Jag brukar själv bygga datorn varje 4-5 år, klarar bra den tiden. Men då när jag bygger, väljer jag bästa delarna, men kanske inte dyraste, min bygge brukar sluta vid 10k, fast då är inte skärmen inräknat. 

Haha.

Om vi skippar spelen då och fokuserar på normalt bruk där arbetsminne och snabbheten ska finnas när man växlar mellan många program, uppgifter  ;) 

 

27skärmen  har du rätt i, att man kanske ska kolla på hur den flyter på. spec om man tittar på bra filmer etc

 

enda jag hittat hittills:

 

 Wide-Quad HD ger dig 78 % fler bildpunkter totalt och 33 % fler bildpunkter per tum än full HD i den makalösa upplösningen 2 550×1 440 (jämfört med 1 920×1 080). Det är den högsta upplösningen du kan få på en allt-i-ett-dator med Windows 8 och pekfunktion

 

 

Fördelarna jag ser är att man får ett tjusigt paket ,clean installation.

Den ska vara mer desktop/för privat och arbete snarare än spel. 

Det verkar bäst om man kunde migrera till Win7Pro och sen evt 8-upgrade  pga

kompabilitet med program.

Det verkar bäst att välja en dator vars hårdvara är byggd för mjukvaran dvs Win8 med touch och de systemkraven.

 

Tack 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tänk 2 webbläsare med kanske 10 flikar var.

1 ekonomiprogram

läsa-skriva-pdfer och annat 

mailklient

officeprogram +evt virtuell XP i wmvare

Sånt kräver ju inte mycket av datorn. För det räcker det ju med en i3-processor och 8 GB RAM, tycker jag, för det är vad vi har i de senaste datorerna hemma. En av dem är lite seg när man startar ett nytt program men det beror nog mest på att det är en långsam hårddisk i den.

 

När det gäller redigering av foto och film beror det på hur avancerade saker du gör, det är skillnad på att klippa lite film och köra olika filter som innebär en massa hårt beräkningsarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Alldeles riktigt som Cecilia säger;

Allt du har räknat upp inkl. att köra flera olika kontorsprogram samtidigt betyder ju inte att dessa kräver parallellprocessing (vilket inte stöds i alla fall) och kör på maximal beräkningskraft av vadå?

 

Spelar i princip ingen roll hur många program du har i gång samtidigt; så länge datorns arbetsminne dess sk. Primärminne räcker till och att dessa program inte ligger och kör processorintensiva saker i bakgrunden - vilket dessa naturligtvis inte klarar av.

 

Med ett undantag av vad du beskriver att datorn skall användas till; köra virtuellt i VMware.

Och inte ens där krävs det särskilt mycket om du bara skall köra Windows XP med normala program.

 

Jag kan nämna att jag kör en hel del tunga program inkl. virtuellt med VMware och kan ibland tycka att mina 8GB primärminne (ram) ligger lite lågt; men då kör jag å andra sidan så extremt tunga saker på sidan av och jag använder en Intel Core i7 2600K överklockad.

 

Att du kommer att ha några 10-30 tals flikar öppna i vilken webbläsare som helst inkl. x-antal kontorsprogram samtidigt kommer inte på något sätt att påverka prestandan märkbart på en i3:a med tillräckligt primärminne - låt säga 8GB

 

Men skall du dessutom få lite fart på nån bild och videoredigering oavsett vad, så blir min rekommendation då att välja minst en Intel Core i5 med ett moderkort med 8GB Ram.

Prisskillnaden är försumbar, ett bra pris kontra prestandakompromiss och kom i håg en sak till - man kan aldrig köpa något för framtiden när det gäller teknikprylar, enbart vad som gäller för stunden och hoppas på att dessa kan hänga med i ett par år till.

Men köper man ett något kraftigare processorpaket idag, så kan man i fall hoppas på att man klarar sig ett tag till.

 

Du kommer säkert att få köptips ang. datorköp när du väl bestämt dig i vilken riktning du vill gå.

Mvh :)

 

[Edit] Glöm inte det viktigaste för en snabb dator: köp en med SSD (min 250GB för en SSD skall aldrig fyllas mer än till c:a 80% för bästa prestanda) samt ytterligare en HDD för lagring av musik, filmer, bilder och övrigt och ha endast operativsystemet inkl. dom viktigaste programmen installerade på SSD.

En SSD är i särklass det som ger fart åt en dator, ja förutom då naturligtvis moderkort, processor och minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

[Edit] Glöm inte det viktigaste för en snabb dator: köp en med SSD (min 250GB för en SSD skall aldrig fyllas mer än till c:a 80% för bästa prestanda) 

 

Hej.

 

Hur menar du, att det krävs m i n i m u m   250 GB för en funktionell SSD disk eller?

 

 

 

Datorn jag tittat ut har sk mSATA 32GB  som är Intelbaserat och vad jag förstår mestadels ett slags cacheminne. Det finns ingen att fråga om det ä r  en systemdisk eller äkta SSD.  . .  

 

Lösryckt dektektivarbete ger endast perifer kunskap då det är andra som likaså har googlat och ställt frågan utan svar. Allting finns på subforum, inte alls går det härledda till Dells hemsida eller liknande trusted partner. . .

Här är lite specs jag hittat men som inte är 100 %  verifierat 

 

ntels Rapid Storage Technology

 

värsting speldatorerna- Alienware sätter man denna disk likaså för RAID  /caching  etc då det är DELL som bygger dem.

 

 

Det blir sen 1 TB  för lagring  helt korrekt. 

 

 

Väljer även Intel i7   såklart .

Men vet inte om den sk  VPro Core tekniken stöds.

 

 

 

Jag har kikat på datorer ganska länge nu men tycker det börjar bli dags att komma ur konsensusträsket om detaljer då man blir ställd inför fler och fler val.

Samt har jag inte hittat någon kontakt på DELL än exempelvis då de bara har en webshop som alla andra och Chatt-support som aldrig passat mina tider hittills....

 

(säkert outsourcat till Indier som vilket callcenter som helst utan gedigen produktkunskap. Detta ser man ju mer och er av, folket man ringer sitter ofta och surfar runt på samma FAQ /sidor som konsumenterna! )

 

Får prova Ringa imorn! 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej, ursäkta mitt sena svar.
 

 

Hur menar du, att det krävs m i n i m u m   250 GB för en funktionell SSD disk eller?

 

Nja, eftersom du skall ha både operativsystem och spel som tar en hel del plats och ev. övriga program installerat och helst inte fylla SSD med mer än 75-80% så blir en SSD på 120GB rätt fort fylld till den gränsen, men det är en avvägning du själv måste göra.

Dessutom; en SSD på 250GB har fler NAND minneskretsar än en SSD på 120GB och det betyder också att prestandan på en större SSD blir något bättre. En SSD på endast 60GB avråder jag från i det här fallet pga. av oavstående.

 

Där finns det hur mycket information som helst om, bl.a. på AnandTech Exploring the Relationship Between Spare Area and Performance Consistency in Modern SSDs och NordicHardwares Svenska SSD Guiden särskilt kapitel 7: Garbage Collection, TRIM, Write Amplification, Overprovisioning

Exempel http://www.anandtech.com/show/6337/samsung-ssd-840-250gb-review/5

Performance differences between different capacities are tangible. Sequential write speed in particular increase with larger capacities. With MLC NAND based SSDs 256GB and 512GB models usually perform around the same because 256GB of NAND is able to saturate the limits of the controller but as TLC NAND has longer program times, you will need more NAND dies to hide the additional latency.

 

 

 

Men det går naturligtvis utmärkt att använda en mindre SSD och om denna börjar fyllas, så installerar man bara övriga program på sin hårddisk istället (vilket givetvis ger sämre prestanda).

 

Förövrigt rekommenderar jag att läsa hela SSD-köpguiden från NordicHardware länkat ovan.

 

Dina övriga frågor har jag inte hunnit titta på eller om någon annan kanske svarar där.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tackar för dina värdefulla inlägg om  SSD /nand kretsar  mfl!


Datorn är beställd.

Intel i7 processor

2 TB lagring

32 gb  SSD   för system/cache/program

bluray/dvd  enhet

thunderbolt, usb3 mfl

 

Det går som tur är komplettera med ex en 128 GB+  SSD disk i ett senare skede

utan att påverka garantin  ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...