Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildproblem


kmt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker få iordning på mina bilder som ligger på datorn. 

Har en del liggande från min gamla dator. (Ca 2år sedan jag bytte)

När jag nu tittar efter dubbletter ser jag att samma fil på dessa två ställen är olika stor. Samma bild, samma upplösning men olika storlek. Tex 3, 56 MB och 4,22. Så här är det med många men inte alla filer. Förstår inte vad som hänt. Det största filen kommer från bakupen och i egenskaperna står det att den är skapad o använd 28 oktober 2012, samt ändrad 17 januari 2010. Tittar man på den mindre filen står det att den är skapad o använd 27 juni 2012, samt ändrad 4 december 2011. Fotot togs den 17 jan 2010 och det är även vad det står i filhanteraren när man visar detaljerad lista.

 

Hur kommer det sig att det blir så här?

Hur ska jag tänka?

 

Jag har väldigt dåligt med plats på min dator så därför är det lite bråttom att få iordning detta. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men är det samma bild då är det väl bara radera dubbletter? Picasa är bra program för att få lite ordning med "bildjungeln". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Det är väl ändå konstigt att samma foto skiljer sig i filstorlek?

Spelar det ingen roll vilken av versionerna jag tar bort?

 

Bra tips med Picasa. Jag har ett Photoshop Elements som skall installeras så fort jag får mer plats på hårddisken. 5 GB utrymme är lite för lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls konstigt att olika kopior av samma foto i samma storlek (pixel) har olika filstorlek. Det normala foematet för foton är jpeg, vars komprimering inte är förlustfri. Om du öppnar bilden och sedan sparar den pä nytt i jpeg så kommer den att komprimeras ytterligare och samtidigt försvinner detaljer och filen blir mindre. I de flesta program går det att ställa in komprimeringsgraden.

 

Därför är det den mindre versionen, som du skall ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Nu vet jag vilka jag ska ta bort. Tycker bara det är konstigt att så många foton sparats på nytt. Har inget minne att jag varit inne och grejat med dem i ngt program förutom windows visningsprogram och om jag bränt skivor. Nu sparar jag den mindre så blir det säkert bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...