Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fullskärmsläge hoppar ur!


rassau

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett jätteskumt beteende när jag kollar på film eller klipp i fullskärmsläge. Vet inte vad det beror på exakt.
Det som händer är att när jag kollar på videor/filmer i fullskärm läge, så kan den lite slumpmässigt sätt sluta vara i fullskärmläge, alltså den hoppar tillbaks till skrivbordet. Lite drygt att behöva springa fram till datorn 4-5ggr och röra på musen när man tittar på film för att det ska bli fullskärmsläge igen. Är det något program som vill uppdatera hela tiden eller vad kan felet bero på?

 

Tacksam för svar!

 

MVH, Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad är det för filmuppspelare du använder, VLC, Windows Media Player (WMP) eller annat program?

 

Om du inte redan har gratis VLC så kan du prova detta istället (som också klarar dom flesta olika format av både ljud och fim).

http://www.videolan.org/vlc/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för filmuppspelare du använder, VLC, Windows Media Player (WMP) eller annat program?

 

Om du inte redan har gratis VLC så kan du prova detta istället (som också klarar dom flesta olika format av både ljud och fim).

http://www.videolan.org/vlc/

 

Jag kör redan VLC, så det är inte där problemet ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag kör redan VLC, så det är inte där problemet ligger.

 

Prova gärna en annan mediaspelare ändå, bara för att vara helt säker och utesluta VLC som felkälla.

Nånstans måste vi börja felsökningen och detta är första steget...

 

Sedan kan det vara allt från dåliga drivrutiner till både ljudkort och grafikkort som ställer till det.

Och virus, övriga autostartade knepiga program etc.

 

Vad har du för dator; fabrikat och modellbeteckning?

 

Om hemmabygge eller specialbygge:

Moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkort; fabrikat och modellbeteckning?

Övrig info?

 

Så blir det lte lättare för den som skall hjälpa till.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Prova gärna en annan mediaspelare ändå, bara för att vara helt säker och utesluta VLC som felkälla.

Nånstans måste vi börja felsökningen och detta är första steget...

 

Sedan kan det vara allt från dåliga drivrutiner till både ljudkort och grafikkort som ställer till det.

Och virus, övriga autostartade knepiga program etc.

 

Vad har du för dator; fabrikat och modellbeteckning?

 

Om hemmabygge eller specialbygge:
Moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkort; fabrikat och modellbeteckning?

Övrig info?

 

Så blir det lte lättare för den som skall hjälpa till.

Mvh

 

Prova gärna en annan mediaspelare ändå, bara för att vara helt säker och utesluta VLC som felkälla.

Nånstans måste vi börja felsökningen och detta är första steget...

 

Sedan kan det vara allt från dåliga drivrutiner till både ljudkort och grafikkort som ställer till det.

Och virus, övriga autostartade knepiga program etc.

 

Vad har du för dator; fabrikat och modellbeteckning?

 

Om hemmabygge eller specialbygge:
Moderkort; fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkort; fabrikat och modellbeteckning?

Övrig info?

 

Så blir det lte lättare för den som skall hjälpa till.

Mvh

 

Tjena.

Det är varken VLC eller WMP som strular. Igår streamade jag en fotbollsmatch från sportlemon och även där hoppade fullskärmsläge ur. Jävligt störande. Skojar inte om det var 10ggr under hela 90 min-matchen.

 

Jag har en ASUS X53Z. Inget hemmabygge där :P

 

Jag använder Avast, och det tror jag INTE är problemet, för har haft Avast i alla år.

 

Sen använder jag mig även utav TuneUp Utilities.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen helt slumpmässigt?

10 ggr på 90 min skulle ju kunna vara var 9:e minut, eller kanske då var 10:e minut.

 

Kollat alla tider som har med skärmsläckare, energispar osv?

Eller om det på något sätt är relaterat till mus/musrörelser? Fast du skriver att du behöver röra musen för att det ska bli fullskärmsläge - måste du inte klicka för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen helt slumpmässigt?

10 ggr på 90 min skulle ju kunna vara var 9:e minut, eller kanske då var 10:e minut.

 

Kollat alla tider som har med skärmsläckare, energispar osv?

Eller om det på något sätt är relaterat till mus/musrörelser? Fast du skriver att du behöver röra musen för att det ska bli fullskärmsläge - måste du inte klicka för det?

Tja. kanske var lite överdrivet, men upp till 5-6ggr när man kollar på en film i VLC. Även när man streamar sport på nätet hoppar det ut. Då kommer den till föregående fönster typ. Kollar jag på film så hoppar den tillbaka till mappen där jag har filmerna på datorn. Då måste jag gå fram tlll laptopen och röra på musen, för man ser ju filmen i bakgrunden då. Det blir nog så att fullskärmsläget är kvar, men det kommer upp en mapp/annan sida framför bilden.

Har provat att stänga alla tjänster iaf, så får jag försöka prova mig fram o se om det är något som spökar, om du inte har några andra förslag förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen helt slumpmässigt?

10 ggr på 90 min skulle ju kunna vara var 9:e minut, eller kanske då var 10:e minut.

 

Kollat alla tider som har med skärmsläckare, energispar osv?

Eller om det på något sätt är relaterat till mus/musrörelser? Fast du skriver att du behöver röra musen för att det ska bli fullskärmsläge - måste du inte klicka för det?

 

Kollade en film nu precis och det fungerade klockrent. Så något av följande program är det ju som gör så att det cepar, förslag på vilket? Annars får jag testa ett i taget :D

 

Adobe Acrobat Update Service

Adobe Flash Player Update Service

AFBAgent

AMD External Events Utility

AMD Fuel Service

DCservice.exe

Tjänsten Google Update (gupdate)

Tjänsten Google Update (gupdatem)

Mobile Partner, OUC

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, men jag skulle börjat med att inaktivera de fyra med "update".

Och om det ändå blir fel - kontrollera att ingen av dem ändå hoppat igång innan jag fortsätter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, men jag skulle börjat med att inaktivera de fyra med "update".

Och om det ändå blir fel - kontrollera att ingen av dem ändå hoppat igång innan jag fortsätter.

 

OK! Då aktiverar jag alla igen utom dessa fyra och ser om det fungerar. Fungerar det så låter jag det vara så, behöver väl ändå inte ha dom så att de startas med datorns uppstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

behöver väl ändå inte ha dom så att de startas med datorns uppstart?

 

Just dessa brukar ju ha en förmåga att lägga till sig själv igen, typ när man startar Adobe Acrobat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetsmässigt är det ju väldigt viktigt att hålla sina program uppdaterade, ett säkerhetshål i Flash, Acrobat, Chrome kan ju göra att datorn blir infekterad från en webbsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inga uppdateringar (flash player, java osv) som väntar på att installeras? De kanske spökar i aktiveringsfältet. Du kan ju öppna software updater i Avast o se om den hittar någon uppdatering till dina program om du inte ser något i aktiveringsfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetsmässigt är det ju väldigt viktigt att hålla sina program uppdaterade, ett säkerhetshål i Flash, Acrobat, Chrome kan ju göra att datorn blir infekterad från en webbsida.

 

Yes, får hålla koll på att dessa är och blir uppdaterade. Just nu måste jag kunna kolla på film i första hand utan att det håller på att hoppar ur fullskärmsläge, så får testa det o lägga till ett program i taget sen för att se vad det är, om inte du har några andra förslag? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inga uppdateringar (flash player, java osv) som väntar på att installeras? De kanske spökar i aktiveringsfältet. Du kan ju öppna software updater i Avast o se om den hittar någon uppdatering till dina program om du inte ser något i aktiveringsfältet.

 

Allting är uppdaterat =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Säkerhetsmässigt är det ju väldigt viktigt att hålla sina program uppdaterade, ett säkerhetshål i Flash, Acrobat, Chrome kan ju göra att datorn blir infekterad från en webbsida.

 

Jag tror jag har kommit fram till att det är Google Update som gör så att fullskärmsläget hoppar ur. Erfarenheter av detta? Jag använder ju mig utav Google Chrome, så kan ju vara bra att det håller sig uppdaterat, men inte pga. fullskärmslägets bekostnad. Måste ju finnas någon lösning?

 

Så här ser det ut just nu i mina tjänster:

 

Adobe Acrobat Update Service (IGÅNG)

V Adobe Flash Player Update Service (STOPPAD)

AFBAgent (IGÅNG)

AMD External Events Utility (IGÅNG)

AMD Fuel Service (IGÅNG)

DCservice.exe (IGÅNG)

Tjänsten Google Update (gupdate) (STOPPAD)

Tjänsten Google Update (gupdatem) (STOPPAD)

TuneUp Utilities Service (IGÅNG)

 

V = Aktiverad vid start av datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Google Chrome men det låter ju inte normalt att deras uppdateringsprogram håller på och stör så mycket. Du skulle ju kunna pröva med att avinstallera allt från Google, kolla att tjänsten är borttagen, och sen installera på nytt efter en omstart av datorn. Se till att spara bokmärken först om du inte har dem synkade mot Googles server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...